دانلود فایل های پایان نامه درباره قرآن کریم چگونه از دلالات استعاری برای بیان در ... |
علاقهی جزئیت: به کار بردن جزء و ارادهی کل
مانند استعمال لفظ رَقَبه (گردن) و اراده کردن انسان در آیهی شریفهی وَ مَن قَتل مؤمناً خَطَاً فَتحیرُ رَقَیه مُؤمِنَه[۲۹]
علاقهی کلیّت: به کار بردن کل واردهی جزء
مانند استعمال لفظ اَصابعِ (انگشتان) و اراده کردن سرانگشتان در آیهی شریفهی یَجعلون أصابِعَهُم فی اذانِهم.[۳۰]
علاقهی سببیّت: به کار بردن سبب (علّت) و ارادهی مُسبّب (معلول).
مانند استعمال لفظ غیث (باران) و اراده کردن گیاه در مثال:
رَعَت الماشِیهُ الغیثَ[۳۱] ؛ باران سبب روئیدن گیاه است و گیاه مسبب و معلول باران.
علاقهی مُسَببِیّت: به کار بردن مسبّب و اراده کردن سبب.
مانند استعمال لفظ رزق (مُسبب) و اراده کردن یاران (سبب) در آیهی شریفهی وَ یُنَزِّلُ لَکُم مِن السَّماءِ رزقاً[۳۲]
علاقهی مَحَلّیت: به کار بردن محل و اراده کردن حالّ
مانند استعمال نادی (مجلس) و اراده کردن کسی که در مجلس است، در آیهی شریفهی فَلیَدعُ نادیه[۳۳]
علاقهی لازمیت: به کار بردن لازم و اراده کردن ملزوم
مانند استعمال لفظ ضوء (نور) و اراده کردن خورشید در مثال طَلَع الضوءُ[۳۴]
علاقهی ملزومیت: به کار بردن ملزوم و اراده کردن لازم
مانند استعمال لفظ خورشید و اراده کردن نور در مثال: مَلَأتِ الشمسُ المَکانَ[۳۵]
قرینه در این مثال لفظ مَلأت است زیرا خود خورشید نمیتواند مکان را پر کند پس مراد پرتو آن است.[۳۶]
۲-۴- کنایه
کنایه، مصدر کَنی یَکنی و یا کَنا یَکنو هم به صورت ناقص یایی و هم ناقص واوی به معنای پوشیده سخن گفتن است.
در اصطلاح علم بیان عبارت است از آوردن لفظ و ارادهی معنای غیر حقیقی از آن به گونهای که به توان معنای حقیقی آن را نیز اراده کرد. مانند این که گفته شود: زید کَثیرُ الرَّماد؛ زید خاکسترش زیاد است. این سخن کنایه از زیاد بودن پذیرایی و بخشش زید است. و مانند: علی طویلُ النَّجادِ علی بند شمشیرش بلند است که مراد از آن بلندی قامت اوست. در دو مثال بالا میتوان معنای حقیقی را نیز اراده کرد که همان زیادی خاکستر و بلندی شمشیر است.
تفاوت مجاز و کنایه
از تعریف کنایه دانسته میشود که تفاوت مجاز و کنایه در این است که در مجاز به دلیل وجود قرینه نمیتوان معنای حقیقی را اراده کرد ولی در کنایه اراده معنای حقیقی امکان دارد[۳۷].
ارکان کنایه
هر جملهی دارای کنایه دو رکن دارد: مَکنّی به و مَکنّی عنه.
در دو مثال مذکور زیادی خاکستر و بلندی بند شمشیر مکنّی به و به بخشش و بلندی قد مَکنّی عنه گویند.
قابل توجه است که در هر کنایه یک ملزوم وجود دارد و یک لازم. مثلاً لازمهی فراوانی خاکستر کرم و بخشندگی است و فراوانی خاکستر ملزوم آن است.
بنابراین میتوان گفت که کنایه، ذکر ملزوم و ارادهی لازم با جواز ارادهی ملزوم است. یعنی ذکر کثیرالرماد بودن (ملزوم) و ارادهی کرم و بخشندگی (لازم) ضمن این که میتوان خود کثیرالرماد بودن (ملزوم) را اراده کرد.
در باره کنایه گفته شده است که: الکنایه أبلغ من التصریح
یعنی کنایه از صراحت و بیان حقیقت رساتر است زیرا در کنایه ذهن انسان از ملزوم به لازم منتقل میشود. چنانچه وقتی میگویی: زید کثیر الرماد مانند آن است بگویی: زید کریم[۳۸]
تقسیمات کنایه
کنایه اعتبار گوناگون دارای اقسامی به شرح زیر است:
به اعتبار وسایط
به اعتبار مکنیٌ عنه
اقسام کنایه به اعتبار وسایط:
دانشمندان علم بیان به اعتبار نزدیکی یا دوری و یا وضوح و خفایی که در واسطه های انتقال از ملزوم به لازم وجود دارد کنایه را به چهار قسم دانستهاند
تلویح، این کلمه به معنای اشاره به دور است و در اصطلاح به کنایهای گفته میشود که واسطه های میان لازم و ملزوم بسیار دور باشد. مثلاً در عبارت زید کثیرالرماد در مفهوم مرد بخشنده ذهن ما نخست باید از زیادی خاکستر به زیادی سوخت منتقل شود آنگاه از این موضوع به فراوانی غذا و از آن به وجود میهمانان بیشتر و سرانجام به میهماننوازی و بخشندگی زید منتقل گردد.
رمز، در این کنایه واسطه ها اندکاند و ملازمهی میان معنای نخستین با معنای دوم، مخفی و پوشیده است، چنان که عبارت «خالد عریض القفا» خالد پشت سرش پهن است اشاره به کودنی او دارد.
ایماء، در این نوع کنایه واسطه ها اندک و ملازمه نیز آشکار است، مانند این شعر در وصف اهل بیت علیه السلام
بِآل محمد عرف الصّوابُ | و فی أبیاتهم نَزَل الکتابَ |
که کنایه از این است که اهل بیت علیهم السلام اهل حق و صواب و دارای آگاهی کامل نسبت به قرآن میباشد.
تعریض ، (گوشه زدن) کلامی است که از الفاظ آن معنای دیگری اراده شده که متضمن تنبیه یا طنز است، مثلاً برای کسی که از وجودش ستم و زیان عاید دیگران میشود و ادعای مسلمانی دارد به کنایه بگوید:
المُسلمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن یَدِه وَ لِسانِه
اقسام کنایه به اعتبار مکنّیٌ عنه،
کنایه به اعتبار مکنی عنه بر سه قسم است:
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 10:14:00 ق.ظ ]
|