اجرای فعالیت­های سالیانه
دریافت بازخورد، بررسی ارزیابی و به­روز کردن سند برنامه استراتژیک (۲۹).
۲-۱-۲۱-۶-مدل برنامه­ ریزی استراتژیک گوداشتاین و همکاران
این مدل دارای ۹ مرحله است که شامل موارد زیر می­باشد:
برنامه­ ریزی برای برنامه­ ریزی استراتژیک
مقاله - پروژه
شناسایی ارزش­ها
تدوین رسالت
مدل­سازی برای کارهای استراتژیک
ممیزی عملکرد
تحلیل شکاف
تدوین برنامه عملیاتی
برنامه­ ریزی و رویدادها
اجرا (۳۶).
۲-۱-۲۱-۷-مدل برنامه­ ریزی استراتژیک دانکن و همکاران
از ۵ مرحله تشکیل شده است که شامل:
تحلیل محیط داخلی
تحلیل محیط خارجی
تعیین رسالت و دورنمای آینده و ارزش­ها و اهداف سازمان
تنظیم استراتژی
کنترل می­باشد (۳۶).
۲-۱-۲۱-۸-مدل برنامه­ ریزی استراتژیک وایتمن
یکی از مدل­های ساده­ای که برای برنامه­ ریزی استراتژیک ارائه شده­ است مدل وایتمن است. بر اساس این مدل، برنامه­ ریزی استراتژیک از دو فاز مستقل برنامه­ ریزی و اجرا تشکیل می­ شود. در مرحله برنامه­ ریزی، عوامل داخلی و خارجی سازمان برای شناسایی وضعیت فعلی و طراحی وضعیت مطلوب مورد ممیزی قرار می­گیرد و این فاز با تدوین برنامه اجرایی عملیاتی خاتمه می­یابد. سپس در فاز دوم اجرا و پیگیری برنامه و اقدام اصلاحی ادامه می­یابد (۶).
۲-۱-۲۱-۹-مدل تیلور
به اعتقاد آقازاده (۱۳۸۲) این مدل برای سازمان­های بزرگ طراحی شده و شامل مراحل زیر است:
تعیین و تدوین اهداف آتی سازمان
شناخت اهداف و استراتژی­ های موجود در سازمان
تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان
تجزیه و تحلیل منابع و امکانات سازمان
شناخت وضع موجود
تعیین تغییرات مورد نیاز در استراتژی­ های گذشته
تصمیم ­گیری در خصوص استراتژی­ های مطلوب (۶).
۲-۱-۲۱-۱۰-مدل کاربردی
مدل کاربردی طبیبی و ملکی (۱۳۸۲) شامل موارد زیر است:
گام اول) برنامه­ ریزی: شامل توافق برای انجام برنامه­ ریزی استراتژیک، سازماندهی و تعیین ساختار مناسب، تشکیل تیم برنامه­ ریزی و تقسیم کار، اطلاع رسانی
گام دوم) تحلیل وضعیت موجود سازمان که شامل سه اقدام مستقل به شرح زیر است:
ارزیابی محیط داخلی سازمان: برای شناسایی قوت­ها و ضعف­های سازمان به بررسی نحوه عملکرد سازمان در گذشته و چگونگی عملکرد فعلی سازمان مبادرت می­ شود.
ارزیابی محیط خارجی سازمان: این کار به منظور شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای سازمان در حوزه ­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، دولتی و فن­آوری، و پیش ­بینی چگونگی تغییرات آتی محیط خارجی سازمان انجام می­گیرد.
شناسایی گروه ­های هدف سازمان و ذینفعان: از آنجا که سازمان­های خدماتی به ارائه خدمات به گروه ­های خاص جامعه مبادرت می­ کنند، شناسایی این گروه­ ها می ­تواند سازمان را در انجام رسالت خود و نیل به اهدافش یاری رساند.
گام سوم) تعیین رسالت، دورنما، ارزش­ها و اهداف کلی سازمان: تعیین این فعالیت­های کلیدی با توجه به اطلاعات حاصله از گام دوم صورت می­پذیرد.
گام چهارم) شناسایی مشکلات استراتژیک سازمان: این مشکلات شامل مسائل اساسی ناظر بر خط مشی سازمان هستند که به تعهدات، رسالت و ارزش­ها، سطح تولیدات یا خدمات تأثیر می­گذارند و نظرات ارباب رجوع، مشتریان، پرداخت­کنندگان مالیات، هزینه­ها، امور مالی، مدیریت یا طرح سازمانی را در هم می­آمیزد و تلفیق می­ کند.
گام پنجم) تعیین اهداف و مقاصد سازمان: اهداف، تلاش­ های لازم را برای نیل به موقعیت آینده، تحقق رسالت و دورنمای سازمان و تبدیل نتایج ارزیابی محیط داخلی و خارجی بر نتایج معنی­دار و مطلوب متمرکز می­نماید. مقاصد، اجزای قابل سنجش­تر و اختصاصی­تر برای نیل به اهداف هستند.
گام ششم) تدوین استراتژی­ های سازمانی: استراتژی­ها نشان می­ دهند نتایج چگونه حاصل خواهند شد و معمولاً در قالب روش، نگرش یا پاسخ هستند.
گام هفتم) انتخاب شاخص­ های سنجش و پایش عملکرد سازمان: در این مرحله به تعیین شاخص­ های مختلفی مانند شاخص داده یا ورودی، ستاده یا خروجی، نتیجه، کارایی و کیفیت برای اندازه ­گیری موفقیت در نیل به اهداف و مقاصد مبادرت می­ شود (۳۶).
۲-۱-۲۱-۱۱-مدل اسلک
این مدل برای سازمان­های ورزشی ارائه شده است. از نظر اسلک تدوین و اجرای برنامه استراتژیک شامل مجموعه ­ای از مراحل به هم وابسته است که این مراحل به شرح زیر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...