کشف علل اشتباه

 

 

 

پس از بررسی ادبیات از بین کلیه مولفه‌هایی که صاحب نظران در خصوص یادگیری سازمانی عنوان کرده بودند مؤلفه های (چشم انداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری تیمی، رهبری مشارکتی، توسعه شایستگی کارکنان، ساختار سازمانی ، استراتژی،تفکر سیستمی و اشتراک دانش)، جهت بررسی در این تحقیق به عنوان مولفه‌های یادگیری سازمانی انتخاب شده‌اند. شکل (۲-۴) این نه مولفه را نشان می دهد. همچنین جدول (۲-۱) فراوانی مؤلفه های پژوهش را نشان می دهد.

شکل شماره (۲-۲۲): مؤلفه های یادگیری سازمانی پژوهش

فصل سوم:
روش پژوهش
هدف اصلی هر تحقیق، کشف، تبیین، تفسیر و گسترش دانش پیرامون پدیده های خاصی می باشد. در این پژوهش سعی گردید تا با بهره گرفتن از اصول و قواعد کلی تحقیق علمی، روش و ابزار اندازه گیری مناسبی برای مطالعه انتخاب شود. در این فصل به بررسی روش تحقیق، جامعه آماری، روش تعیین حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، روایی و پایایی آن و روش تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
پایان نامه - مقاله

۳-۱- نوع و روش پژوهش:

قبل از انتخاب روش تحقیق مناسب برای مطالعه، باید به ماهیت موضوع و هدف های پژوهش توجه نمود. در بیشتر موارد تحقیق مناسب با توجه دقیق به سؤالات تحقیق و روش قابل استفاده ای است که سؤالات می توانند با آن مطالعه شوند. «هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه سریع تر و دقیق تر در دستیابی به پاسخ کمک نماید» (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۸، ص ۶۰). این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. این پژوهش توصیفی است زیرا هدف آن توصیف عینی، واقعی و منظم حوادث، رویدادها و موضوعات مختلف است. تحقیق توصیفی روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است (پاشا شریفی و شریفی،۱۳۸۳). هم چنین با توجه به این که محقق درصدد بررسی دیدگاه ها و نظرات کارکنان می باشد، تحقیق از نوع پیمایشی است. در واقع از آنجا که محقق به توصیف عینی داده های تحقیق می پردازد روش تحقیق توصیفی و از آنجا که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده کرده است؛ روش پیمایشی محسوب می گردد.

۳-۲- جامعه آماری پژوهش:

جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران مدارس متوسطه هستند که در سال ۹۳-۱۳۹۲ در آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به کارمی باشند. با توجه به گستردگی جامعه مورد مطالعه، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. تعداد این دبیران ۹۷۷۰ نفر می باشد. به همین منظور تعدادی از مناطق به تفکیک( شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) تقسیم بندی نموده و سپس تعدادی از مدارس به عنوان خوشه انتخاب و به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار می گیرد. این مناطق شامل ۳، ۱۲، ۱۸، ۵ و ۱۴ می باشد. ابتدا حجم نمونه را از طریق فرمول نمونه گیری کوکران بدست می آوریم و سپس آنها را به بین مناطقی که از هر منطقه ( شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) به دست آمده، متناسب با حجم جامعه آنها بدست می آوریم.

۹۶/۱= t درصد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول
S2=0/25 واریانس
۹۷۷۰N= تعداد افراد جامعه
۰۵/۰d= خطای مجاز
مناطق آموزشی تهران به پنح حوزه جغرافیایی ( شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) تقسیم شده است. که به تفکیک در جدول ذیل آمده است.

جدول شماره (۳-۱): جامعه آماری پژوهش به تفکیک حوزه و مناطق

 

 

 

نام حوزه

 

نام مناطق آموزشی

 

تعداد دبیران متوسطه ( کل)

 

 

 

حوزه ۱( شمال)

 

۱، ۲، ۴،۳

 

۲۴۶۲

 

 

 

حوزه ۲( مرکز)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...