سطح معنی داری

 

.۰۰۰

 

.۰۰۰

 

.۰۰۰

 

 

 

**p<0.01
نتایج این جدول نیز نشان میدهد که کسانی که از ماهواره برخوردار هستند هرچقدر به محتوای برنامه های آن اعتماد بیشتری می کنند هویت فرهنگی آنها تضعیف تر می شود ولی شدت این رابطه ضعیف است. همچنین مقدار معنی داری نشان میدهد که در همه موارد رابطه بدست آمده در سطح اطمنیان ۹۹٫۹ درصد در جامعه آماری نیز وجود دارد. نکته دیگر این است که هرچند میزان اعتماد به برنامه های ماهواره ای از سوی افراد استفاده کنند از آن بیشتر در تضعیف هویت فرهنگ عینی نقش دارد ولی این برتری نسبت به رابطه با هویت فرهنگی ذهنی بسیار فاحش نبوده است. براین اساس ضریب تعیین رابطه بین اعتماد به محتوای ماهواره و هویت فرهنگی ۰٫۰۵۹ بوده است. همچنین بررسی رابطه بین اعتماد به برنامه های شبکه های ماهواره ای و هویت فرهنگی نیز نشان داده است که در همه روابط تاثیر اعتماد بر آنها بصورت معکوس بوده است ولی شدت روابط غالباً کمتر از ۲۰ بوده است درحالی که رابطه بین اعتماد به ماهواره و دو بعد تعالیم دینی و آداب و سنن ایرانی معنی دار نبوده و در جامعه آماری بین آنها رابطه ای وجود نداشته است. نکته قابل ذکر این است که در این تحلیل تنها ۳۲۸ نفر برخوردار از ماهواره وارد تحلیل شده اند درحالی که وقتی افراد غیر برخوردار و عدم اعتماد آنها به رسانه ماهواره نیز وارد تحلیل می شود در تمام موارد حداقل شدت روابط دو برابر افزایش پیدا می کند و نقش اعتماد به محتوای برنامه های شبکه های ماهواره ای بر تضعیف هویت فرهنگی بیشتر نمایان می شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۲-۲- ۵- رابطه بین محتواهای مورد استفاده از شبکه های ماهواره ای و پایبندی به هویت فرهنگی
همچنانکه در تعاریف عملیاتی آمده است سنجش محتواهای مورد استفاده بصورت گویه های ترتیبی بوده است اما از آنجا که متغیر وابسته فاصله ای بوده و نیز بررسی تشخیص تاثیر محتواهای مختلف بر پایبندی به هویت فرهنگی از یکی از شرایط استفاده از آزمون همبستگی پیرسون چشم پوشی کرده و گویه های مربوط به سنجش محتواهای شبکه های ماهواره ای را با اغماض، فاصله ای درنظر گرفته و میزان رابطه آنها با متغیر وابسته سنجیده شده است. همچنین یک متغیر کلی تحت عنوان استفاده از محتوای کلی شبکه های ماهواره ای نیز برساخته شده و رابطه آن با متغیر وابسته بررسی شده است. طبق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز در نهایت دو عامل استخراج شده که سه نوع محتوای اخبار و اطلاعات، موضوعات علمی و آموزش در یک عامل قرار گرفته که اسم آن را محتوای آگاهی بخش می گذاریم و عامل دوم به تنهایی محتوای تفریح، هیجان و سرگرمی را شامل می شود که اسم آن را محتوای تفریحی و ارزشی می گذاریم.
جدول(۴-۳۷) رابطه محتوای مورد استفاده از شبکه های ماهواره ای و هویت فرهنگی

 

 

آماره

 

هویت فرهنگی عینی

 

هویت فرهنگی ذهنی

 

هویت فرهنگی

 

 

 

خبر و اطلاعات روز

 

ضریب پیرسون

 

-.۰۶۸

 

-.۰۳۳

 

-.۰۵۴

 

 

 

سطح معنی داری

 

.۲۲۱

 

.۵۵۳

 

.۳۳۲

 

 

 

موضوعات علمی و مستند

 

ضریب پیرسون

 

.۰۵۲

 

.۱۰۳

 

.۰۸۲

 

 

 

سطح معنی داری

 

.۳۴۹

 

.۰۶۳

 

.۱۳۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...