شهریور

 

مرداد

 

تیر

 

خرداد

 

اردیبهشت

 

فروردین

 

 

 

تاریخ نمونه برداری

 

 

 

شکل ۴-۱۴- میانگین تغییرات دما در سال ۹۲
۴-۵- نیاز گرمایی برای پدیدار شدن حشرات کامل در نسل‌های مختلف
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
پس از گردآوری کمینه و بیشینه‌ی دمای روزانه‌ی ۱۲سال (از سال ۱۳۸۱تا ۱۳۹۲) از اداره‌ی هواشناسی شهرستان زرقان، میانگین کمینه و بیشینه‌ی دما برای تمام روزهای سال محاسبه شد. به عنوان نمونه همان‌طور که در فصل پیشین نیز آورده شد برای محاسبه‌ی دمای کمینه یک روز مشخص به این شکل عمل شد که دماهای کمینه‌ی آن روز مشخص، درطی ۱۲ سال با هم جمع و سپس بر عدد ۱۲ تقسیم گردید و عدد به دست آمده به عنوان دمای کمینه، برای آن روز مشخص یادداشت گردید. برای دماهای بیشینه و برای تمام روزها به همین رویه کار انجام شد. . سپس گرمای مؤثر برای ظهور نخستین حشرات کامل و دامنه‌ی ظهور هر نسل و اوج پرواز حشرات در هر نسل محاسبه شد.
با توجه به این که نخستین شکار در اواخر فروردین اتفاق افتاد، نیاز گرمایی محاسبه شده برای این زمان و رخداد ۲۳۰ روز-درجه‌ی سلسیوس برآورد گردید. همان‌طور که در بندهای ۴- ۱ و ۴- ۲ آورده شد، نسل اول حشرات کامل با جمعیت کم و به‌صورت پراکنده از پایان فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ظاهر شدند.
نسل دوم حشرات کامل از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر پدیدار شدند که نیاز گرمایی محاسبه شده در این دامنه‌ی زمانی ۷۸۰ -۱۲۶۰ روز-درجه‌ی سلسیوس برآورد شد. همچنین در این نسل اوج پرواز در هفته‌ی اول تیر رخ داد که نیاز گرمایی محاسبه شده در این هفته به طور پیوسته ۹۶۰ -۱۰۵۰ روز-درجه‌ی سلسیوس برآورد شد.
نسل سوم حشرات کامل از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور پدیدار شدند که نیاز گرمایی محاسبه شده در این دامنه‌ی زمانی به طور پیوسته ۱۷۷۵ - ۲۲۳۵ روز-درجه سلسیوس برآورد شد. اوج پرواز در این نسل در هفته‌ی اول شهریور رخ داد که نیاز گرمایی محاسبه شده در این هفته به طور پیوسته ۱۹۰۰-۲۰۰۰ روزـدرجه‌ی سلسیوس برآورد شد (جدول ۴-۱).

 

 

 

 

جدول ۴- ۱- محاسبه‌ی نیاز گرمایی به طور پیوسته برای تمام نسل

 

 

 

 

 

 

 

زمان رویداد

 

نیاز گرمایی (روز-درجه)

 

 

 

 

 

نسل اول

 

نخستین شکار

 

اواخر فروردین

 

۲۳۰

 

 

 

 

 

دامنه‌ی ظهور

 

اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت

 

۵۲۵– ۲۳۰

 

 

 

 

 

اوج پرواز

 

اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...