دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با ارزیابی عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان بر اساس مدل تعالی ... |
۳۱٫۲۷
۴۱٫۱۲
۴۶٫۸۷
۴۰٫۵۲
امتیاز هر یک از معیارها به ترتیب(مشتری, کارکنان, جامعه, کسب و کار) براساس مدل (امتیاز مشتری و کسب و کار در ۱٫۵ ضرب میشود)
۴۶٫۹۱
۴۱٫۱۲
۴۶٫۸۷
۶۰٫۷۸
مجموع امتیاز حوزه نتایج براساس مدل
۶۸/۱۹۵
۵-۴٫ محدودیتهای تحقیق
به طور کلی پژوهشهای پیرامون موضوعات علوم اجتماعی و انسانی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و محدودیتهایی را بر محققان در انجام پژوهش تحمیل میکند. برخی از این محدودیتها مربوط به ابزار پژوهش و تکنیکهای بکار رفته در پژوهش میباشد و برخی دیگر محدودیتهایی است که در زمان انجام تحقیق، پژوهشگر با آنها مواجه میشود. که از این دسته محدودیتها میتوان به محدودیتهای زمانی، سیاسی، انسانی، اقتصادی و اجتماعی که در انجام پژوهش مشکلاتی را به وجود میآورند، اشاره نمود.
محدودیتهای محقق در این تحقیق را میتوان به شرح ذیل بیان نمود.
از آنجا که ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده است، لذا ممکن است افرادی از آزمودنیها در پاسخگویی به پرسشها، به دلیل محافظهکاری در مواردی از ابراز ادرکات و احساسات واقعی خویش خودداری نموده باشند و یا در پاسخگویی به برخی از سؤالات غلو نموده باشند.
با توجه به محرمانه بودن برخی اطلاعات و عدم دسترسی محقق به آنها و همچنین تعهد اخلاقی محقق جهت رعایت این موضوع موجب عدم امکان ارائه برخی از یافتهها شد.
موضوع ارزیابی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM)؛ نیاز به داشتن دانش حداقلی در خصوص مدل و منطق رادار میباشد. اگرچه محقق با تدابیری سعی در کنترل این مانع نموده است ولی با اطمینان؛ کنترل این موضوع را نمیتوان ذکر نمود.
۵-۵٫ نتیجهگیری
تغییرات سریع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آستانه قرن بیست و یکم، تغییر نقش دولتها از تصدگری مستقیم به نقشهای هدایتی و ارشادی، ترویج فرهنگ رقابت پذیری، وضع قوانین سختگیرانه بر علیه انحصار طلبی و فعالیت های ضدرقابتی، از عوامل اصلی در تلاش سازمانها برای حفظ برتری و حضور موفق در صحنههای رقابت ملی و بینالمللی میباشد اما آنچه که بعنوان سؤال چالش برانگیز مطرح میباشد، این است که چگونه میتوان در این مسیر بیانتها، بدون ارزیابی وضعیت موجود، در شناخت نقاط قوت و حوزه های قابل بهبود، قدم گذاشت؟
علم مدیریت بسیار زود دریافت که سازمانها برای ورود و ماندن در عرصه رقابت که هر روز تنگتر و تنگتر میشود باید خود را ارتقا دهد و به تعالی برسند. بنابراین در گذر زمان تعالی سازمانی تبدیل به مدلی شده است که سازمانهای تجاری و خدماترسانی اعم از دولتی یا خصوصی مجبور به ارتقاء همهجانبه خود بر اساس این مدلها هستند. بنگاههایی که از نظام ارزیابی استفاده ننموده و خود را با برترینها و یا رقبای خود مقایسه نکنند محکوم به حذف و فنا هستند.
سازمانها و شرکتها با منابع مختلف از جمله انسانی, مادی, تکنولوژی, مدیریتی و .. در جهت کسب انتفاع و ایجاد ارزش افزوده برای جامعه، تشکیل شده و فعالیت می نمایند و در صورتی که نتایج ترکیبی همه سرمایههای ورودی، ارزش افزودهای را ایجاد نکند و کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد. استفاده از منابع موجود در بخشی دیگر و یا تغییر نوع فعالیت در جهت استفاده مطلوبتر از منابع ضرورت پیدا میکند.
نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس ارزیابی به عمل آمده وضعیت سازمان از نظر معیار نتایج کسبوکار که همان نتایج کلیدی مالی و غیر مالی را شامل میشوند که سازمان برای ایجاد ارزش در این زمینه ایجاد گردیده در وضعیت مطلوبی نمیباشد و در زمینه سایر معیارهای حوزه نتایج از جمله مشتریان و جامعه نیز رضایتبخش نیستند و تنها معیاری که در حد متوسط نتایج مثبتی را نشان میدهد، معیار کارکنان است که بی شک نتیجه عملکرد سازمان و عدم کسب نتیجه مطلوب در ماندگاری, امید به ادامه فعالیت و رضایتمندی مؤثر خواهد بود. لذا به منظور استفاده مطلوب از این سرمایهها و کمک در نجات شرکت از این وضعیت موارد ذیل را میتوان عنوان نمود:
در سازمان میبایست چرخه دمینگ (PDCA)[61] در تمامی فعالیتها جاری و ساری گردیده و منطق رادار به عنوان یک ابزار مدیریتی قوی برای پایش نتایج و توانمندسازها در سازمان شناخته و بکار گرفته شود.
شرکت میبایست همزمان با پیاده سازی مدل تعالی در قالب ابزاری آن، اهتمام ویژهای جهت اشاعه و ترویج فرهنگ سرآمدی و تعالی در تمامی سطوح صورت دهد و در این ارتباط ایده “اعتمادسازی از بالا و فرهنگسازی از پایین ” همواره مد نظر قرار گیرد.
حرکت به سمت تولید مواد اولیه با توجه به اینکه قسمت عمده هزینه های قیمت تمام شده محصولات تولیدی مربوط به هزینه مواد اولیه وارداتی میباشد.
ایجاد واحدهای تولیدی پاییندستی با بهره گرفتن از محصولات تولیدی شرکت با توجه به ایجاد ارزش افزوده بالا.
ایجاد واحدهای جدید تولید رزین اپوکسی و پلی کربنات با ظرفیت تولید بالا چرا که حجم پایین ظرفیت تولید، علتی اساسی در نرسیدن شرکت به نقطه سربسر است.
شرکت با اصلاح نارساییهای تولید، شهرت و تصویر خود را در بازار کسب و کار توسعه داده و به عنوان برند شناخته شده در نزد مشتریان مطرح شود. تا بدنبال آن وفاداری و رضایت مشتریان نیز حاصل گردد.
شرکت ارتباط شفاف و روشنی با مشتریان خود برقرار نموده و خدمات مورد نیاز آنها را بدرستی پشتیبانی نماید.
پیشنهادهای مبتنی بر تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 10:44:00 ق.ظ ]
|