طرح های پژوهشی انجام شده درباره بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مشتری و اعتماد بر ... |
۲٫۳٫۱٫پیشینه تحقیق (در سطح ملی)
-در تحقیقی با عنوان انتظارات و رضایت بیماران از پزشک معالج خود که توسط افخم ابراهیمی و همکاران (۱۳۸۳) در جامعه آماری درمانگاههای مختلف روزانه بیمارستان رسول اکرم (ص) و حجم نمونه ۳۷۵ بیمار صورت گرفته است؛ و اطلاعات به دست آمده جهت تجزیه و تحلیل به برنامه اس پی اس اس انتقال یافته و نتایجی به شرح ، از نظر انتظارات بین حمایت عاطفی و بررسی و درمان تفاوت معناداری وجود دارد، علاوه برآن رابطه مثبت و معنی داری بین رضایت و پیروی از دستورات دارویی و تغییر پزشک وجود داشت.
-معید فر و ذهانی (۱۳۸۴) در مطالعهای با عنوان بررسی میزان نارضایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی مؤثر برآن ( مطالعه موردی معلمان شهر نیشابور) که درآن جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان شهر نیشابور و به حجم نمونه ۲۰۹ نفر و روش تجزیه و تحلیل داده ها اس پی اس اس بوده و نتایجی به شرح ۴۹ درصد معلمان در جمعیت نمونه از شغل خود ناراضی هستند، همچنین میان احساس محرومیت ، میزان نیازهای ارضا نشده، بی عدالتی در اداره، منزلت اجتماعی شغل و تحصیلات معلمان با نارضایتی شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد و این متغیرها جمعا ً۶۳ درصد تغییرات نارضایتی شغلی را تبیین می کنند، به دست آمده است.
-در پژوهشی با عنوان بررسی میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به بخش اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی گیلان در سال۱۳۸۳ با حجم نمونه ۷۸ نفر از بیماران مراجعهکننده به بخش اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی گیلان نسبت به درمان ریشه دندان و روش تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس بوده و یافتهها نشان میدهد که بیشترین میزان رضایت مربوط به طرز برخورد کارمندان دانشکده با مراجعان میباشد؛همچنین رضایت نسبی کمتر مربوط به مدت زمان انتظار جهت گرفتن نوبت برای درمان، مدت زمان انتظار تشکیل پرونده تا شروع درمان، هزینه دریافتشده درمان و امکانات رفاهی(پارکینگ، سرویس بهداشتی و اتاق انتظار) میباشد(مسعودی راد و همکاران، ۱۳۸۴)
-در پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر کیفیت خدمات پس از فروش بر تمایلات رفتاری خریداران تجهیزات آزمایشگاهی که در جامعه آماری کلیه خریداران دستگاه های کروماتوگرافی در شهر تهران با حجم نمونه ۱۶۸ نفر انجام شده، همچنین روش تحقیق به صورت میدانی و روش تحلیل داده ها لیزرل بوده است و نتیجه کلی به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد که کیفیت خدمات پس از فروش اندازه گیری شده به وسیله مدل سلسله مراتبی کیفیت خدمت بر تمایلات رفتاری خریداران تجهیزات آزمایشگاهی تأثیری قطعی دارد. همچنین عواملی نظیر چگونگی رابطه بین مشتری و ارائه کننده خدمت ، فاکتورهای محیطی و درنهایت نتیجه خدمت، بر رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان تأثیری بسزا دارد (عبدالوند و علی پور،۱۳۹۰).
-در مطالعهای با عنوان نقش رضایت احساسی در تمایلات رفتاری مشتریان در ارتباط با کیفیت خدمت در صنعت هتلداری که در جامعه آماری مشتریان هتلهای ۴ ستاره شهر تهران با حجم نمونه ۲۶۶ نفر و روش تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار لیزرل استفاده بوده است و نتایجی به شرح ارتباط معنیدار میان متغیرهای کیفیت خدمت، رضایت احساسی و تمایلات رفتاری وجود دارد. اما رابطه میان کیفیت خدمات و تمایلات رفتاری به صورت غیر مستقیم از طریق رضایت احساسی است. مهمانان خارجی رضایت بالاتری داشته و تمایلات رفتاری مثبتتری نسبت به هتل دارند و اشخاص حقیقی نیز تمایلات رفتاری قویتری نسبت به هتل دارند(حقیقی و همکاران ، ۱۳۹۰).
-در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با بهره گرفتن از جدول سروکوال که در جامعه آماری مشتریان بانک ملت استان اصفهان با حجم نمونه ۱۸۰ نفر انجام شده است؛ روش تحقیق توصیفی و از شاخه پیمایشی و روش تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس بوده است.یافته های تحقیق حاکی از آن است که چهار بعد قابلیت اطمینان، مسئولیتپذیری، ضمانت و همدلی بر رضایت مشتریان از کیفیت خدمات بانکهای استان اصفهان تأثیر گذار بوده ولی ابعاد ظاهری و فیزیکی خدمات تأثیری بر رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ندارد(زیویار و همکاران، ۱۳۹۱).
-در تحقیق با عنوان بررسی تأثیر ارزیابیهای شناختی و عاطفی بر تمایلات رفتاری در جامعه آماری بازدیدکنندگان از فیلمهای سینمایی در شهر تهران با حجم نمونه ۲۷۴ نفر انجام شده، همچنین روش تحقیق به صورت میدانی و روش تحلیل داده ها لیزرل بوده است و نتایجی به شرح عدم تأیید تأثیر در پاسخهای هیجانی، رضایت و تمایلات رفتاری و عدم تأیید مثبت از انتظارات، تأثیر رفتارهای بیدرنگ و نیز تأثیر مثبت تأثیر تقویت کننده بر لذت در زمینه خدمات لذت بخش را نشان داده است( عبدالوند و پراخودی مقدم ،۱۳۹۲).
-در تحقیقی با عنوان اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان که در جامعه آماری ۳۰۵ نفری معلمان مدارس مقطع راهنمایی شهرستان چناران استان خراسان رضوی با حجم نمونه ۱۰۵ نفر از این معلمین و روش تحقیق به صورت میدانی و روش تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل بوده است و نتایج نشان میدهد که هر دو بعد اعتماد عاطفی و شناخت معلمان به مدیران مدرسه بر اعتماد کلی (مشتمل بر سه بعد اعتماد درستکارانه، وابستگی و متعهدانه) به مدرسه موثر است و از میان این دو متغیر پیش بین، متغیر اعتماد عاطفی به مدیر، قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری برای اعتماد به مدرسه دارد هم چنین مشخص شد که در رابطه بین متغیرهای اعتماد شناختی و عاطفی معلمین به مدیران مدارس با متغیر هویت سازمانی، اعتماد کلی به مدرسه می تواند متغیر واسطه معتبری به شمار آورد (محمد زاده و همکاران،۱۳۹۲).
-حسینی و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعهای با عنوان سنجش قابلیت اعتماد برند شرکتهای بیمه بر تعهد وفاداری مشتریان با حجم نمونه ۳۹۶ نفر انجام شده، همچنین روش تحقیق به صورت میدانی و پیمایشی و روش تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس بوده است. یافتهها نشان میدهد که قابلیت اعتماد برند نقش مهمی در بهبود تمایلات رفتاری مشتریان باعث تعهد، وفاداری، تبلیغ و توصیه شرکت بیمه خود به دیگران و کاهش تمایل به تغییر میگردد.
-در مطالعه ای با عنوان بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهد سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستانها، در جامعه آماری ۵۰۴ نفر از کارکنان یک بیمارستان دولتی با حجم نمونه ۱۱۹ نفر انجام شده است؛ همچنین روش تحقیق به صورت توصیفی و روش تحلیل داده ها با نرم افزار لیزرل بوده است و نتایج نشان میدهد که عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنا داری است؛ همچنین تعهد سازمانی نیز بر رفتار شهروندی دارای اثر مثبت و مستقیم و معناداری است(سید جوادین و همکاران،۱۳۹۲).
خلاصه پیشینه در سطح ملی در جدول ۲٫۳٫۱٫۱ آورده شده است.
جدول ۲٫۳٫۱٫۱٫پیشینه ی تحقیق در سطح ملی
محقق و سال | جامعه آماری | نتایج |
افخم ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۳ | ۳۷۵ بیمار از درمانگاههای مختلف روزانه بیمارستان رسول اکرم (ص) | انتظارات بین حمایت عاطفی و بررسی و درمان تفاوت معناداری وجود دارد، علاوه برآن رابطه مثبت و معنی داری بین رضایت و پیروی از دستورات دارویی و تغییر پزشک وجود داشت. |
معیدفر و ذهانی ، ۱۳۸۴ | ۲۰۹ نفر ازمعلمان شهر نیشابور | ۴۹ درصد معلمان در جمعیت نمونه از شغل خود ناراضی هستند ، همچنین میان احساس محرومیت ، میزان نیازهای ارضا نشده ، بی عدالتی در اداره ، منزلت اجتماعی شغل و تحصیلات معلمان با نارضایتی شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد و این متغیرها جمعا ً۶۳ درصد تغییرات نارضایتی شغلی را تبیین می کنند ، به دست آمده است. |
مسعودی راد و همکاران، ۱۳۸۴ | ۷۸ نفر از بیماران مراجعهکننده به بخش اندوونتیکس دانشکده دندانپزشکی گیلان | بیشترین میزان رضایت مربوط به طرز برخورد کارمندان دانشکده با مراجعان میباشد؛همچنین رضایت نسبی کمتر مربوط به مدت زمان انتظار جهت گرفتن نوبت برای درمان، مدت زمان انتظار تشکیل پرونده تا شروع درمان، هزینه دریافتشده درمان و امکانات رفاهی(پارکینگ، سرویس بهداشتی و اتاق انتظار) میباشد |
عبدالوند و علی پور،۱۳۹۰ | ۱۶۸ نفر از خریداران دستگاه های کروماتوگرافی در شهر تهران | کیفیت خدمات پس از فروش اندازه گیری شده به وسیله مدل سلسله مراتبی کیفیت خدمت بر تمایلات رفتاری خریداران تجهیزات آزمایشگاهی تأثیری قطعی دارد.همچنین عواملی نظیر چگونگی رابطه بین مشتری و ارائه کننده خدمت ، فاکتورهای محیطی و درنهایت نتیجه خدمت ، بر رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان تأثیری بسزا دارد. |
حقیقی و همکاران ، ۱۳۹۰ | ۲۶۶ نفر از مشتریان هتلهای ۴ ستاره شهر تهران | ارتباط معنیدار میان متغیرهای کیفیت خدمت، رضایت احساسی و تمایلات رفتاری وجود دارد.اما رابطه میان کیفیت خدمات و تمایلات رفتاری به صورت غیر مستقیم از طریق رضایت احساسی است . مهمانان خرجی رضایت بالاتری داشته و تمایلات رفتاری مثبتتری نسبت به هتل دارند و اشخاص حقیقی نیز تمایلات رفتاری قویتری نسبت به هتل دارند. |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 02:43:00 ب.ظ ]
|