روش نمونه گیری

محقق ۱۲۷ نفر ازمدیران، کارشناسان و ذیحسابان را در دو مرحله نمونه گیری کرده است. با توجه به تفاوت موجود در درصدهای جامعه آماری و به منظور افزایش دقت نمونه گیری و در نتیجه کاهش خطای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای[۳۸] استفاده شد. در این روش تعداد نمونه در هر طبقه به اندازه نسبت آن در کل جامعه آماری می باشد. به عبارت دیگر دراین تحقیق، چون سه گروه با حجم متفاوت وجود دارد استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای ازنوع انتساب متناسب[۳۹]، مناسب ترین روش برای جمع آوری داده می باشد. بر اساس آنچه که گفته شد تعداد(اندازه) نمونه در هرطبقه (که از تقسیم اندازه جامعه هر طبقه بر کل جامعه وضربدراندازه نمونه بدست می آید) تعیین گردید. در حقیقت تعداد نمونه ها که محقق از هر گروه یا طبقه انتخاب کرده است با نسبت شان در جامعه برابر است. مقدار p برای هر یک از طبقات بر اساس  و سپس تعداد افراد گروه برای هر طبقه به پایه  بدست آمده است. در مرحله دوم استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده[۴۰] در هرطبقه است.در این مرحله، محقق پس ازتعیین اندازه نمونه در هر یک از طبقات که در مرحله قبل انجام گرفت، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده کرد. برای این منظور ابتدا لیست افراد تهیه گردید و به هریک ازافراد جامعه شماره اختصاص داده شد. سپس با استفاده ازجدول اعداد تصادفی[۴۱] تعدادی اعداد با توجه به اندازه نمونه انتخاب گردید. در این جدول، انتخاب عدد اول (یا نفر اول)بصورت تصادفی است و بقیه بصورت پشت سرهم و در امتداد جدول انتخاب می شود برای مثال محقق درمرحله اول با توجه به نمونه گیری طبقه ای تعداد ۸۷ نفرازمدیران را به عنوان نمونه انتخاب کرد، سپس اقدام به تهیه لیستی از مدیران از شماره ۰۰۱ تا ۱۳۰ نمود.پس از تهیه لیست که حاوی شماره و نام افراد است با استفاده ازجدول اعداد تصادفی است تعداد ۸۷ عدد راانتخاب نمود. اولین عدد توسط محقق وبصورت تصادفی انتخاب گردید وبقیه اعداد بعد از عدد اول وبصورت پشت سر هم انتخاب شدند. بعد ازانتخاب ۸۷ عدد از مجموعه اعداد به لیست مراجعه شد و۸۷ مدیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. عدد ۸۷ که در مرحله اول بدست آمده در حقیقت حاصل تقسیم ۱۳۰ (جمعیت مدیران) بر ۱۹۰ (کل جامعه) ضربدر ۱۲۷(کل نمونه ) می باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ‏۰-۱نسبت نمونه گیری

 

گروه ها نسبت جامعه نمونه
مدیران ۶۸/. ۱۳۰ ۸۷
کارشناسان ۱۹/. ۳۷ ۲۵
ذیحسابان ۱۳/. ۲۳ ۱۵
جمع ۱ ۱۹۰ ۱۲۷

 

روش اجرا

پس از مشخص شدن حجم نمونه درهر یک از طبقات که در روش نمونه گیری بدان اشاره شد، محقق با معرفی نامه دانشگاه مبنی بر تکمیل پرسشنامه ( توسط مدیران، کارشناسان و ذیحسابان) براساس لیست موجود که حاوی نام دستگاه، نام افراد، شماره تماس می باشد شخصا به هریک از موسسات ودستگاههای دولتی رفته ونسبت به توزیع و دریافت پرسشنامه اقدام کرده است. محقق با ارائه معرفی نامه به هریک ازمدیران، کارشناسان وذیحسابان در مورد هدف تحقیق وچگونگی تکمیل پرسشنامه توضیح داده و سپس پرسشنامه در اختیار آنان قرار میگرفت. پس از ارائه پرسشنامه مذکور و تعیین وقت برای دریافت آن ( معمولابعد ازیک ساعت)، محقق به سازمان دیگرمراجعه می نمود. لازم به یادآوری است از آنجاییکه از افراد خواسته شده بود به تمام سوالات پاسخ دهد، قبل از خروج ازموسسه تمام سوالات توسط محقق مورد بررسی قرار می گرفت ودرصورت وجود سوالات بی پاسخ ازافراد خواسته می شد مجددا به سوالات پاسخ دهند.

روش جمع آوری داده ها

 

مطالعات کتابخانه

از آنجا که برای روشن شدن مبحث نظری تحقیق و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی، نیاز به آشنائی با منابع موجود بود از این روش استفاده گردید.

استفاده از پرسشنامه

پرسشنامه در ۲بخش تنظیم گردید بخش اول اطلاعات شخصی شامل شش سوال عبارت است از جنس، سن ،میزان تحصیلات، سنوات، شغل فعلی وسازمان محل خدمت و بخش دوم شامل ۱۸سوال متغیرهای عوامل محیطی، اجرایی و کنترلی که در طیف لیکرت تنظیم شده است.
مراحل تنظیم پرسشنامه :
۱ - مطالعه اجمالی منابع مربوط و با تکیه بر اهداف تحقیق و مبانی تئوریک به تهیه و تدوین سوالات اقدام گردید.
۲- درتدوین پرسشنامه بر حسب مدل تحقیق از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شده است.
۳- برای پاسخگویی به گویه ها، مقیاس ۵درجه ای لیکرت در نظر گرفته شده است. این مقیاس ها عبارتند از :
کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاًمخالفم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...