منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه بررسی تاثیر توجهات سمعی و بصری محیط فروشگاه ... |
استوار سازی ساختمان و فضای داخلی آن، نحوه ی چیدمان و قرارگیری قفسه ها و پخش موسیقی مناسب و مورد علاقه مشتریان، دکوراسیون و نورپردازی مناسب، رایحه ی مطلوب و استفاده از ترکیب رنگ در محیط فروشگاه همه و همه در ایجاد تصویر مثبت در ذهن مشتری نقش دارند و در نتیجه مشتری در ارزیابی های خود فروشگاه را بر سایر رقبا ارجح می داند(لوی و وتز ، ۲۰۰۳).
به عقیده ی گیباو و رافالی (۲۰۰۸)، مدیران و صاحبین فروشگاه ها لازم است بدانند که محیطداخل فروشگاه از دیدگاه مشتری چگونه به چشم می آید و ارزیابی آن ها از فضای فروشگاهی چیست؟
پژوهشات دهه ی اخیر در آمریکا حاکی از آن است که بیش از ۷۰% از تصمیمات خرید انجام شده در فروشگاه های این کشور، در همان لحظه ی حضور در فروشگاه اخذ شده اند (بروز، ۲۰۰۸).
مشتریان از نشانه های محیطی برای شکل دهی ادراکشان از فروشگاه استفاده می کنند( بیتنر، ۱۹۹۲ ؛ تورلی و چبت، ۲۰۰۲ ؛ تورلی و میلیمن ۲۰۰۵).
در نتیجه برای ایجاد محیط مطلوب، مدیران فروشگاه ها باید عناصر قابل کنترل محیطی را از طرف دیگر محیط فروشگاه مستقیماً با میزان فروش فروشگاه رابطه دارد(تورلی و میلیمن، ۲۰۰۵).
بنابراین آنچه خرده فروشان در این راستا باید انجام دهند، این است که دریابند چه متغیری در ایجاد تجربه ی درون فروشگاهی مثبت نقش دارد و بتوانند آنها را برای تحریک مشتریان، با هم ترکیب کنند( تورلی و میلیمن، ۲۰۰۰ ؛ میراندا، ۲۰۰۸).
همان طور که پیش تر ذکر شد یکی از مراحل مهم در فرایند رفتار خرید، جستجو کردن است که به انتخاب کالای مورد نظر و در نهایت خرید می انجامد.
بالطبع اگر مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند، طبیعتاً فرصت بیشتری هم برای جستجو درون فروشگاه خواهد داشت که این خود احتمال پسندیدن و انتخاب کالا و خرید توسط مشتری را افزایش می دهد. این امر محقق نخواهد شد مگر با ایجاد ترکیب مناسبی از فاکتورهای جوی(بلنگر و کراگونکار، ۱۹۸۰).
۲-۷-۱- اجزاء فضای فروشگاهی
به طور کلی، محققان مختلف تقسیم بندی های متفاوتی را برای اجزاء فضای فروشگاهی ارائه داده اند.
زنتس، مورسچت و سکرم کلین(۲۰۰۷)، بیان می کنند که تجربه ی خرید در فضای فروشگاهی از طریق کانال های حسی، بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی به وجود می آیند. بنابراین، این محققان فضای فروشگاهی را بر اساس پنج کانال حسی طبق جدول ۲-۲ تقسیم بندی می نمایند.
جدول ۲-۲- اجزاء محیط فروشگاهی بر طبق پنج کانال حسی افراد
زنتس، مورسچت و سکرم کلین(۲۰۰۷)
کانال حسی | اجزاء |
حس بینایی | رنگ، روشنایی، اندازه، ظاهر اثاثیه، ظاهر فروشندگان |
حس شنوایی | موسیقی در حال پخش، صدای تبلیغاتی، صدای همهمه و غیره |
حس بویایی | رایحه ی موجود در فضای فروشگاهی و غیره |
حس لامسه | مواد استفاده شده در کف و دیواره ها، حس لامسه ی محصولات و غیره |
حس چشایی | نمونه های غذایی موجود در فضای فروشگاهی و غیره |
روش دیگری برای تقسیم بندی اجزاء فضای فروشگاهی از منظری وسیع تر انجام گرفته است(تورلی و میلیمن، ۲۰۰۰؛ بلنتین، جک و پارسونز، ۲۰۱۰).
محرک های محیط فروشگاهی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد شامل محرک های بیرونی، محرک های درونی کلی، چیدمان و طراحی، نقطه ی خرید و دکوراسیون، محرک های انسانی
اجزاء متفاوتی برای فضای فروشگاهی طبق این تقسیم بندی در نظر گرفته می شود که در جدول زیر جمع آوری شده اند:
جدول ۲-۲- پنج گروه از اجزاء فضای فروشگاهی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 01:11:00 ب.ظ ]
|