۷-نمایش[۱۸۶] (روی نقاط تمایز محصول تاکید می شود.)
۸-مقایسه[۱۸۷] (مقایسه مستقیم یا غیر مستقیم با رقیب)
۹-تصویر و توضیحات اطراف آن[۱۸۸] (محصولاتی که کاربردهای متنوعی دارند یا از طریقه مصرفشان مرحله به مرحله است)
۱۰-آهنگی که به راحتی در خاطره ها می ماند[۱۸۹] (محصولاتی که تمایز زیادی با یکدیگر ندارند)
۱۱-شوخ طبعی[۱۹۰] (محصولاتی که تمایز زیادی با یکدیگر ندارند.)
۱۲-کارتون و پویا نمایی(برای مخاطبانی که برقراری ارتباط با آن ها سخت است)
دانلود پایان نامه
۱۳-جلوه های ویژه[۱۹۱] (پیام هایی که حالت مصنوعی یا رویایی دارند.)
۲-۱۱ . برند در ایران(جایگاه و نگرش)
پیش از آنکه اهمیت برند در فضای کسب و کار مورد توجه قرار گیرد،به نظر می رسد،با رویکرد تاریخی-تحلیلی باید دنبال این پرسش بود که«چرا برند در فضای کسب و کار ایرانی از اهمیت منطبق یا در مقیاس منطقه ای برخوردار نیست»
برای ارئه پاسخ به این پرسش می توان از دریچه فرهنگ،سیاست،اجتماع به آن نگریست اما از بعد رفتارشناسی اقتصادی می توان دلایل عمیق تری برای آن متصور شد وریشه یابی کرد.از بعد اقتصادی پرسش اصلی بحث را می توان این گونه هم مطرح کرد :چرا با وجود این که خوشنامی و داشتن اعتبار از گذشته تاکنون به عنوان یک ارزش در مبادلات اقتصادی بازرگانان و تجار در میان اصناف مختلف اهمیت دارد،اما نام و نشان تجاری از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار نیست؟
از بعد ساختاری به نظر می رسد:
۱/به دلیل این که دولت به عنوان یک ابر نهاد اجتماعی طی سالیان متمادی(قبل از تشکیل دولت مدرن)در اقتصاد نقش مسلطی داشته و در تمام بازارها حضور بلا منازعی داشته ،امکان و زمینه توجه به این پدیده تجاری وجود نداشته است.به بیان ساده تر ،برند و توسعه ادبیات متعلق به بازارهای رقابتی و اقتصاد آزاد و غیر متمرکز است.این در حالی است که در کشور ما بنگاه ایرانی متعلق به بخش دولتی و بخش عمومی سهم بالایی در بازارهای غیر رقابتی دارند یا اگر رقابتی هم میان بنگاه های بخش خصوصی وجود دارد در یک ناحیه محدود از بازار شکل گرفته که به رهبری بنگاه دولت ساز در بازار خدشه وارد نمی کند.از سویی بنگاه های دولتی در امتداد تاریخ حیات خود نیازی به برندسازی و احترام به برند خود را نداشته اند.
۲/زمینه تبلور و رشد و توسعه بنگاه صادرات گرا در طول تاریخ اقتصاد ایران وجود نداشته و طی دهه های اخیر ،با توسعه بنگاه های صادرات ،محور توسعه برند اهمیت پیدا کرده است.
۳/به دلیل ذائقه اقتصادی،ایرانیان دلبستگی خاصی به دارایی های ثابت و مشهود در سبد دارایی های خود دارند.مانند زمین،ساختمان،انبارو….و در جریان قیمت گذاری و ارزشیابی به ویژه برای نقل و انتقال یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است.
۴/ایران همواره به دلیل مشکلات ساختاری،دارای یک اقتصاد تورمی است.در یک اقتصاد تورمی،ارزش دارایی های واقعی طی یک روند در حال افزایش است.افزایش ارزش دارایی ها در شرایط تورمی(حتی فراتر از نرخ استهلاک سالیانه)دو مشکل را برای بنگاه های ایرانی پدید آورده است.اول اینکه دلبستگی و وابستگی مدیران یا مالکان بنگاه به سمت راست ترازنامه(دارایی ها)بیشتر می شود.و دوم اینکه نگرانی مدیران و مالکان به مساله افزایش هزینه سرمایه گذاری بر سر توسعه دارایی های نامشهود(برند)(غیر فیزیکی)در زمان تورمی بیشتر تشدید می شود.
۵/مدیران و مالکان بنگاه های ایرانی نگاه راهبردی و عموما«دارایی محور»به «برند»ندارند.به طور کلی ایرانیان کسب در آمد و سود از «برند» را موضوعی رویایی و غیرقابل دست یافتنی می دانند.این دیدگاه ریشه در گرایش به مدیریت هزینه ای(صرفه جویی در تخصیص ها)به جای انتخاب مدیریت درآمدی در بنگاه دارد.) صنوبر و دیگران،۱۳۹۰،۱۸-۲۰)
۲-۱۲ . برند سازی و IMC [۱۹۲]
ارتباطات بازاریابی یکپارچه یکی از جدیدترین دیدگاه ها و مدلها در مدیریت برند و ارتباطات تجاری است.این مدل یکپارچه در جستجوی ارتقای اثربخشی و هم افزایی در فعالیتهای ارتباطی و تبلیغاتی شرکتها و موسسات است.این مدل از طریق برقراری ارتباط منسجم و ساختار یافته بین عناصر آمیخته بازاریابی(قیمت،کالا،تبلیغات و توزیع)فرآیندها و فعالیتهای تبلیغاتی شرکت را به طور کامل و اثربخش در خدمت استراتژی ارتباطات بازاریابی[۱۹۳]و اهداف بازاریابی ارتباطات بازاریابی[۱۹۴] و فروش قرار می دهد.[۱۹۵]
برندسازی مهمترین ،بزرگترین و گران ترین بخش برنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه است(خویه و دیگران،۱۳۹۱،۴۹)
میشل بکر:برنامه های ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل طراحی،تدوین و اجرای برنامه هایی در خصوص استفاده از ابزارهای گوناگون ترویجی است،به نحوی که این برنامه قابلیت انعطاف پذیری،تعامل و تاثیر گذاری بر بازار و مشتری را به طور همزمان داشته باشد.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۵۰)
زیگموند آمیکو:ارتباطات یکپارچه بازاریابی به مدیران یادآوری می کند که همه عناصر آمیخته ترویج باید به طور یکپارچه و منظم و به گونه ای هماهنگ شوند که در محیط بازار همچون صدای یک ارکستر سمفونیک به گوش رسند که هدف یا اهداف مشخصی را دنبال کنند.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۵۰)
یک گروه کاری از اتحادیه آژانس های تبلیغاتی آمریکا(AAAA ) یکی از نخستین تعاریف بدین صورت معرفی نمودند:ارتباطات یکپارچه بازاریابی یک مفهوم برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی است که در قالب یک برنامه جامع ارتباطی،نقش های استراتژیک انواع ابزارهای ارتباطی همانند تبلیغات ،روابط عمومی،بازاریابی مستقیم و ترفیع فروش را مورد ارزیابی قرار می دهد و این ابزارها را به منظور شفاف ساختن،تداوم و به حداکثر رساندن اثر ارتباطا ت بازاریابی ،با هم ترکیب می کند.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۵۱و۵۲)
اما دانشمندانی مانند وانگ شولتز[۱۹۶] معتقد است که ارتباطات منسجم بازاریابی نقش و اهمیت فراتری نسبت به موارد فوق دارد و در برگیرنده همه ارتباطات و تماسهای یک شرکت از قبیل نام تجاری،تصویر شرکت و…. با مشتریان است .او مدل برنامه ریزی ارتباطات یکپارچه بازاریابی را به ۷ مرحله تقسیم می کند:( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۵۱)
۱-تقسیم بندی مشتریان بر اساس متغیرهای جمعیت شناسی ،روان شناسی،میزان خرید و چگونگی رفتار مشتریان می پردازد و آن را در پایگاه های اطلاعاتی ثبت می کند.
۲-به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مشتریان و آگاهی از نحوه نگرش و چگونگی رفتار خرید آنها می پردازد و از طرف دیگر به تعیین بهترین زمان ،مکانو وضعیت ارتباط با مشتریان اقدام میکند.
۳-برنامه ریزان به تعیین اهداف بازاریابی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات مشریان می پردازند.
۴-بازاریابان مشخص میکنند که مشتریان در بازار به خرید کدام نام و نشان تمایل بیشتری دارند و چگونه و با چه ابزاری می توان عقاید و نگرشهای آنان را تغییر داد.
۵-اهداف و استراتژی های ارتباط با مشتریان تدوین می شود تا به کمک آنها بر نگرش ها،عقاید و رفتار خرید آنان اثر گذارد.
۶-از سایر عناصر آمیخته بازاریابی (محصول،قیمت،توزیع)نیز در جهت تقویت تاثیر بر مشتریان بهره گرفته می شود.
۷-برنامه ریزان به تعیین ترکیب بهینه ،عناصر ترویج(آگهی،بازاریابی مستقیم،فروش شخصی،پیشبرد فروش،روابط عمومی)برای ارتباط و اثرگذاری بر رفتار مشتریان اقدام می کنند.
(شکل۲-۴، Wang Schultz-1993)
مرور و ارزیابی کلی برنامه ریزی
تجزیه و تحلیل وضعیت برنامه ریزی ترفیع
تجزیه و تحلیل فرایند ارتباطات
تعیین بودجه
توسعه و بهبود IMC
فروش شخصی روابط عمومی ترویج فروش بازاریابی تعاملی بازاریابی مستقیم تبلیغات
اهداف فروش اهداف روابط اهداف ترویج اهداف بازاریابی اهداف بازاریابی اهداف
شخصی عمومی فروش تعاملی مسنقیم تبلیغات
استراتژی فروش استراتژی روابط استراتژی ترویج استراتژی استراتژی بازاریابی استراتژی
شخصی عمومی فروش بازاریابی تعاملی مستقیم تبلیغات
استراتژی و تاکتیک استراتژی و تاکتیک استراتژی و تاکتیک استراتژی و تاکتیک استراتژی و تاکتیک استراتژی و تاکتیک
لازم برای فروش لازم برای بازاریابی لازم برای ترویج فروش لازم برای بازاریابی لازم برای بازاریابی لازم برای رسانه و پیغام
شخصی مستقیم تعاملی مستقیم تبلیغات
اجرای استراتژی I M C
ارزیابی
در تحقیقی که بر روی ۱۰۰ شرکت بازرگانی انجام شد،مشخص کردند که مهمترین عامل تاثیرگذار بر استراتژی های بازاریابی،ارتباطات یکپارچه بازاریابی است[۱۹۷].
بسیاری از شرکتها از مفهوم گسترده ارتباطات منسجم بازاریابی و مدیریت استراتژیک برندسازی به منظور هماهمنگ سازی و ندیریت برنامه های ارتباطی خود استفاده می کنند تا به این اطمینان برسند که به مشتریان تصویر با ثبات و موثری را از شرکت و نام تجاری ان ارائه می دهند.مفهوم ارتباطات منسجم بازاریابی به شرکتها کمک می کند که روش های مناسب و موثر ارتباط و تماس با مشتریان همچنین سایر ذینفعان همانند کارکنان،عرضه کنندگان مواد اولیه،سرمایه گذاران و سایر موسسات مرتبط استفاده کنند[۱۹۸].
۲-۱۲-۱ . مراحل IMC
۱-به تقسیم بندی مشتریان بر اساس نتغیرهای جمعیت شناسی،روان شناسی،میزان خرید و چگونگی رفتار مشتریان می پردازد و آنر ا در پایگاه های اطلاعاتی حفظ می کنند.
۲-به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مشتریان و آگاهی از نحوه نگرش و چگونگی رفتار خرید آنها می پردازد و از طرف دیگر به تعیین بهترین زمان ،مکان و وضعیت ارتباط با مشتریان اقدام می کند.
۳-برنامه ریزان به تعیین اهداف بازاریابی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان می پردازند.
۴-بازاریابان مشخص می کنند که مشتریان در بازار به خرید کدام نام و نشان تمایل بیشتری دارند و چگونه و با چه ابزاری می توان عقاید و نگرش های آنان را تغییر داد.
۵-اهداف و استراتژی های ارتباط با مشتریان تدوین می شود تا به کمک آنها بر نگرش ها،عقاید و رفتار خرید آنان اثر گذارد.
۶-از سایر عناصر آمیخته بازاریابی (محصول،قیمت،توزیع)نیز در جهت تقویت تاثیر بر مشتریان بهره گرفته می شود.
۷-برنامه ریزان به تعیین ترکیب بهینه،عناصر ترویج(آگهی،بازاریابی مستقیم،فروش شخصی،پیشبرد فروش،روابط عمومی)برای ارتباط و اثرگذاری بر رفتار مشتریان اقدام می کنند[۱۹۹].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...