اثر کارآفرینی بر موفقیت استراتژیک شرکت هنگامی بیشترین تأثیر را دارد که همه بخش‌های سازمان را به تحرک وادارد. این حالت در شرکت‌هایی دیده می‌شود که در آن‌ها رهبران استراتژیک و فرهنگ سازمان باهم در جهت ایجاد انگیزه‌ای قوی برای نوآوری، ریسک‌پذیری و پیگیری فرصت‌های جدید سرمایه فعالیت می‌کنند. این ایده‌ها تحت عنوان مفهوم “گرایش کارآفرینانه” شناخته می‌شوند (امتیاز،۱۳۹۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه
گرایش کارآفرینانه شرکت‌ها را در مواجهه با فناوری‌های جدید هوشیار نگه می­دارد، آن‌ها را از روندهای بازار آگاه می­سازد و برای ارزیابی احتمالات جدید کمک می‌کند و به‌وسیله متمرکز نگاه‌داشتن تصمیم‌گیرندگان بر تغییرات صنعت و تقاضای مشتریان، به شرکت‌ها در جهت شناسایی فرصت‌ها و راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی جدید کمک می‌کند (لامپکین و همکاران، ۲۰۰۹).

 

    •  

 

 

 

            1. ابعاد گرایش کارآفرینانه

           

           

       

       

 

ابعاد گرایش کارآفرینانه بر اساس تعریف میلر[۶۶](۱۹۸۳) از شرکت کارآفرین شکل‌گرفته است. او که به‌عنوان یک پیشرو در توسعه‌ی مفاهیم گرایش کارآفرینی شناخته می‌شود، در تشریح سازمان کارآفرین این‌گونه می‌گوید:"شرکتی که درگیر نوآوری درزمینه‌ی محصول و بازار باشد، مشارکت‌های همراه با ریسک را بپذیرد و با پیشگامی در نوآوری از رقبا پیشی گیرد". بنابراین، شرکتی با گرایش کارآفرینی دارای نوآوری، ریسک‌پذیری و پیشگامی است (سنجقی و همکاران، ۱۳۹۳).
میلر(۱۹۸۳) گرایش کارآفرینانه یک شرکت را ترکیبی از ریسک‌پذیری، نوآوری و پیشگامی توصیف نمود. کوین و اسلوین[۶۷] (۱۹۹۰) هم، نظر میلر را درباره ابعاد کارآفرینی مطرح کردند. طبق نظر ویکلاند[۶۸] و همکاران(۱۹۹۹) اکثر محققان توافق کردند که گرایش کارآفرینانه ترکیبی از سه بعد است: عملکرد نوآورانه، پیشگامی و ریسک‌پذیری. درواقع بسیاری از مطالعات (کوین و اسلوین[۶۹]،۱۹۸۹؛ نامان[۷۰] و اسلوین،۱۹۹۳؛ زهرا و گارویس[۷۱]،۲۰۰۰؛ کاملگور[۷۲]،۲۰۰۲؛ کراس[۷۳] و همکاران،۲۰۱۲) این سه بعد که توسط میلر مطرح‌شده است را قبول دارند.
جدول۲-۲ ابعاد گرایش کارآفرینانه (میلر،۱۹۸۳(

 

ابعاد تعریف
ریسک‌پذیری تصمیم‌گیری و عمل بدون اینکه الزاماً دانش خاصی در مورد نتایج احتمالی آن عمل وجود داشته باشد؛ منابع قابل‌توجهی در فرایند ریسک‌های جسورانه باید مورد تعهد باشند.
رویکرد نوآورانه تمایل به ارائه محصولات نو تازه، انجام آزمایش و فرآیندهای خلاقانه برای توسعه محصولات و خدمات جدید و فرآیندهای جدید.
پیشگامی رهبر بازار نگاهی روبه‌جلو دارد و این امر بینشی است برای استفاده از فرصت‌ها در پیش‌بینی تقاضای آینده فراهم می‌کند.

در بخش‌های بعدی، ابعاد گرایش کارآفرینانه بر اساس مدل میلر، تعریف‌شده است.

 

      •  

     

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...