الف)معیار RMSEA[9]

 

ریشه میانگین مجذورات تقریب می‌باشد. این معیار به عنوان اندازه تفاوت برای هر درجه آزادی تعریف شده است. مقدار RMSEA که به واقع همان آزمون انحراف هر درجه آزادی است، برای مدل هایی که برازندگی خوبی داشته باشد، کمتر از ۰٫۰۵ است. مقادیر بالاتر از آن تا ۰۸/۰ نشان دهنده خطای معقولی برای تقریب در جامعه است. مدل هایی که RMAEA آن ها ۱/۰ یا بیشتر باشد برازش ضعیفی دارد.

 

ب)معیارهای [۱۰]CFI ،[۱۱]NNFI ،NFI[12]

 

شاخص NFI که شاخص بنتلر-بونت هم نامیده می شود. بنتلر و بونت ( ۱۹۸۰ ) مقادیر برابر یا بزرگتر از ۹/۰ را در مقایسه با مدل صفر، به عنوان شاخص خوبی برای برازندگی مدل های نظری توصیه کرده‌اند، در حالی که برخی از پژوهشگران نقطه برش ۸/۰ را به کار می‌برند .شاخص دیگر ، شاخص تاکر-لویز است که در بیشتر موارد شاخص نرم شده برازندگی (NNFI) نامیده می شود. این شاخص مشابه NFI است اما برای پیچیدگی مدل جریمه می پردازد. چون دامنه این مدل محدود به صفرو یک نیست تفسیر آن نسبت به NFI دشوارتر است. شاخص CFI بزرگتر از ۹/۰ قابل قبول و نشانه برازندگی مدل است. این شاخص ازطریق مقایسه یک مدل به اصطلاح مستقل که در آن بین متغیرها هیچ رابطه ای نیست با مدل پیشنهادی مورد نظر، مقدار بهبود را نیز می آزماید. شاخص CFI از لحاظ معنا مانندNFI است با این تفاوت که برای حجم گروه نمونه جریمه می‌دهد.

 

ج)معیار[۱۳]GFI

 

لیزرل یک شاخص نیکویی برازش (نسبت مجموع مجذورات تبیین شده توسط مدل به کل مجموع مجذورات ماتریس برآورد شده در جامعه) محاسبه می‌کند. این شاخص از لحاظ مطلوبیت به ضریب همبستگی شباهت دارد. هر دوی این معیارها بین صفر تا یک، متغیر هستند، گرچه از لحاظ نظری ممکن است منفی باشند (البته نباید چنین اتفاقی بیفتد؛ چرا که حاکی از عدم برازش قطعی مدل با داده هاست). هر چه GFI به عدد یک نزدیکتر باشد، نیکویی برازش مدل با داده های مشاهده شده بیشتر است .

 

جدول زیر معرف انواع شاخص های برازش و معنی داری مدل می‌باشد.

 

جدول ۴- ۷ ) شاخص های برازش مدل تحقیق در حالت کلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص RMSEA GFI IFI CFI NFI NNFI مقدار ۰۷۸/۰ ۲۱/۲ ۸۴/۰ ۸۹/۰ ۸۸ /۰ ۸۶/۰ ۸۵/۰ حالت مطلوب ۱/۰≥& ≥۰ ۵≥& ≥۱ ۱≥& 8/0 ۱≥&≥۸/۰ ۱≥&≥۸/۰ ۱≥&≥۸/۰ ۱≥&≥۸/۰

با توجه به شاخص های برازش مدل می توان ارزیابی مناسبی از مدل علی تحقیق داشت. حال می توان به بررسی فرضیه های تحقیق بر اساس روابط بین متغیرها در مدل ارائه شده پرداخت.

 

۴-۵)آزمون فرضیه‌ها:

 

بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

 

با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری، میزان آماره ی t برابر با ۲۳/۲ می‌باشد و از آن جا که در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تأیید می شود. با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که شدت رابطه بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی برابر با ۳۳/۰ می‌باشد .

 

بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

 

با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری، میزان آماره ی t برابر با ۸۵/۲ می‌باشد و از آن جا که در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تأیید می شود. با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که شدت رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی برابر با ۶۹/۰ می‌باشد .

 

بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

 

با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری، میزان آماره ی t برابر با ۹۴/۴ می‌باشد و از آن جا که در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تأیید می شود. با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که شدت رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی برابر با ۶۰/۰ می‌باشد .

 

فصل پنجم

 

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

 

۵-۱) مقدمه

 

تحقیق حاضر با در برداشتن سه فرضیه، در پی سنجش تبیین تاثیرعدالت سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی است. نتایجی که از بررسی داده ها حاصل گردیده، بیان‌گر آن است که رابطه‌ مثبت و معناداری بین عدالت سازمانی وتعهد سازمانی وجود دارد. همچنین نشان داده شده که عدالت سازمانی در عملکرد شغلی ونیز تعهد سازمانی در عملکرد شغلی تاثیر گذار بوده است. در ادامه به نتایج حاصل از تحقیق که پیامد اطلاعات به دست آمده در فصل چهارم است پرداخته شده و به دنبال آن به ارائه‌ پیشنهادات کاربردی و همچنین پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی می‌پردازیم.

 

۵-۲) نتایج آمار توصیفی

 

۵-۲-۱ )توصیف متغیر عدالت سازمانی

 

در فصل قبل بیان شد که این متغیر دارای مینیمم ۱٫۵۳ و ماکزیمم ۴٫۶۰ بوده، میانگین آن ۳٫۵۲۲۰ مشاهده و انحراف معیار آن نیز ۰٫۵۴۷۳۰ و واریانس آن ۰٫۳۰۰ به دست آمد. با توجه ‌به این که این متغیر با طیف لیکرت و امتیاز ۱ تا ۵ مورد سنجش قرار گرفته است ‌بنابرین‏ میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار (۳) است. این امر نشان می‌دهد که عدالت سازمانی موجود در صنعت بیمه استان گیلان از وضعیت متوسط برخوردار می‌باشد.

 

۵-۲-۲) توصیف متغیرتعهد سازمانی

 

این متغیر دارای مینیمم ۲٫۶ و ماکزیمم ۴٫۸۷ بوده، میانگین آن ۳٫۶۱۰۶ ، انحراف معیار آن نیز ۰٫۴۵۰۱۱ و واریانس آن ۰٫۲۳۰ مشاهده شد. با توجه ‌به این که این متغیر با طیف لیکرت و امتیاز ۱ تا ۵ مورد سنجش قرار گرفته است ‌بنابرین‏ میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار (۳) است. این وضعیت بیان‌گر آن است که کسب اطلاعات در میان کارکنان صنعت بیمه استان گیلان از وضعیت متوسط برخوردار می‌باشد.

 

۵-۲-۳) توصیف متغیرعملکرد شغلی

 

متغیرعملکرد شغلی دارای مینیمم ۳٫۰۷ و ماکزیمم ۵ بوده، میانگین آن ۴٫۳۶۵۷ است و انحراف معیار آن نیز ۰٫۴۲۸۸۷ و واریانس آن ۰٫۱۸۴ مشاهده شد. با توجه ‌به این که این متغیر با طیف لیکرت و امتیاز ۱ تا ۵ مورد سنجش قرار گرفته است ‌بنابرین‏ میانگین به دست بیش تر از میانگین مورد انتظار (۳) است. این امر بیان‌گر آن است که عملکرد شغلی در میان کارکنان صنعت بیمه استان گیلان از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌باشد.

 

۵-۳) نتایج آمار استنباطی

 

۵-۳-۱) نتایج آزمون فرضیه اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...