۹- بانک اطّلاعاتی ژنومیک اجساد مجهول الهویه. ۱۰- بانک اطّلاعاتی آرسنال.
۱) زیر سامانه کاشف۲: بانک اطّلاعات بایگانی جنایی (سامانه سوابق پرونده های جنایی[۱۴۶]).
شامل مشخصات کامل فرد، نوع اتهام و آثار انگشت کلیه افرادی است که حداقل یک بار به زندان معرفی شده اند.با توجه به آثار بزرگنمایی شده انگشتان افراد سابقه دار، کارآگاه قادر خواهد بود آثار انگشتان مظنونین را در اولین فرصت، تطبیق داده و تصمیم گیری کند. بسیار اتفاق افتاده که بخش سوابق مجرمان نیز اطلاعات مطلوبی را ارائه داده که کارگشا بوده است، به عنوان مثال متّهمی که سه ماه قبل مرتکب جرمی خفیف شده و پرونده ای در حال رسیدگی در یکی از مراجع قضایی دارد، طی قراری به زندان معرفی می شود و پس از آن با سپردن یا قبول قرار از زندان مرخص می شود. حال اگر این متهم در جایی دیگر پس از ارتکاب جرم سنگینی، متواری شود و تحت تعقیب پلیس قرار گیرد، در این صورت می توان با هماهنگی مرجع قضایی جرم اولیه، کفیل یا وثیقه گذار متهم را احضار نمود و بعد از حضور متهم وی را دستگیر نمود (طالبیان, ۳۲۰:۱۳۸۷).
۲)بانک اطّلاعاتی مشخصات اسمی و جرائم زندانیان:
ورود روزانه تعداد قابل توجهی از مجرمان به ندامتگاه های کشور و عدم اطلاع از وضعیت افراد دستگیر شده، مشکلاتی را در روند تحقیق پرونده ها به همراه داشت که با بهره گیری از این سامانه که با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تامینی در سال ۱۳۷۵ در اداره کل اگاهی راه اندازی شد، دسترسی کاراگاهان به آخرین اطلاعات آماری زندانیان و جرائم ارتکابی آنان سریعتر شده است (بیابانی، ۲۸۹:۱۳۸۹).
۳) بانک اطّلاعاتی سیستم مرفو:
در همان آغاز سامانه کاشف۲ (CCH)، آثار انگشتان مجرمان تعدادی از جرائم مهم و خاص در این سیستم ثبت شد. تبادل اطلاعات سامانه کاشف با این سیستم از طریق سیستمی تحت عنوان AURL(سیستم واسط) برقرار می شود.
۴)بانک اطّلاعات ژنتیکی مجرمان حرفه ای در ایران:
بانک اطلاعات D.N.A در ایران برای اولین بار در آزمایشگاه بیولوژی جنایی جنایی مرکز تشخیص هویت ناجا در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد. بر اساس کثرت وقوع جرم تجاوز به عنف، از افراد مجرم روی کارت های FTAنمونه خون تهیه شده، و به همراه مشخصات کامل و سوابق مجرم به مرکز ارسال می شود. سپس پروفایل ژنتیکی تهیه شده در بانک اطلاعات ژنتیکی ثبت و نگهداری می شود (همان،۳۴۱).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵)بانک اطّلاعاتی تصاویر مجرمان(فتوفایلر):
در سال ۱۳۷۴ به منظور ثبت، نگهداری،دسترسی سریع به سوابق و انواع شگرد های مجرمان حرفه ای، سامانه ای با مشخصات اسمی و تصویری در پلیس کشف جرائم تهران بزرگ طراحی شده است. این سامانه موجب کارایی در کنترل مجرمان و نقل و انتقال آن در سراسر کشور شده است که قابلیت های مختلفی دارد. این سامانه در حال حاضر با تکمیل نرم افزار و انتقال ان روی وب سایت ناجا در حال گسترش کشوری می باشد (بیابانی، ۳۵۱:۱۳۸۹).
۶)بانک ژنومیک اجساد مجهول الهویه ایران:
جساد مجهول الهویه به اجسادی گفته می شود که مدتی از رگ آنها گذشته باشد. و به دلیل فساد جسد امکان شناسایی آنها از طریق علائم ظاهری، انگشت نگاری و تن پیمایی امکان پذیر نباشد. از آنجا که پایدارترین ماکرو مولکول طبیعی D.N.A ماست، بنابراین تنها راه شناسایی آنها انگشت نگاری D.N.A می باشد، بدین منظور لازم استکه مولکول D.N.A از این افراد استخراج و ذخیره شود. تا در صورت مراجعه احتمالی بستگان احتمالی آن، تعیین پروفایل شوند و با پروفایل ژنتیکی آنها مقایسه شود.
۷)بانک اطّلاعاتی سیستم مقایسه اتوماتیک گلوله و پوکه(آرسنال)
سیستم موجود در بخش اسلحه شناسی چهارمین نوع از سیستم آرسنال است. هدف از طراحی چنین سیستمی، تشکیل یک بانک نسبتاُ کامل از پرونده های مزبوط به سلاح گرم به همراه تصاویر اسکن شده از گلوله ها و پوکه های مربوط به آن است. که امکان مقایسه گلوله یا پوکه جنایی هر پرونده جدید را با تمام سوابق موجود در آرشیو ایجاد می کند. که نهایتاُ به اعلام نتیجه مقایسه منتهی می شود (همان:۳۲۶).
۲-۴-۶-۱-۳) بانک اطّلاعاتی اطلاعات جنایی پلیس کشف جرائم۱(سامانه ویژه):
سامانه ویژه به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی و بانک های اطلاعاتی است که تمامی ادارات استان ها و شهرستان ها عضوی از آن شده و کاربرانی دارند.ا ین سامانه با توجه به آشنا شدن اکثر کاربران و مدیران و کاربردی شدن قابل توجه آن در پلیس های کشف جرائم سراسر کشور، تا حدود زیادی می تواند نیازهای اطلاعاتی و استعلام سوابق اسمی در رابطه با مجرمان و متهمان را برآورده سازد. به منظور تکمیل آن و تجمیع بیشتر سوابق و با هدف داشتن یک بانک اطلاعاتی گسترده و جامع که بتواند حداقل نیاز های اطلاعاتی واحد های پلیس کشف جرائم را بر طرف سازد، طرح های مختلفی نیز اجرا شده است تا ضمن آمار گیری و تجزیه و تحلیل درست از سوی مسئولین، امکان برطرف نمودن اشکالات نیز میسر باشد. یکی از قابلیت های، بسیار مفید سامانه، بخش ارتباطات (ارتباط از طریق پیام) می باشد که تقریبا چیزی شبیه به ایمیل است و کاربران را قادر می سازد در کمتر از یک ثانیه مطلب، مدرک ویا سندی رابه هر کاربر دیگری در هر یک از پلیس های کشف جرائم سراسر کشور انتقال داده، یادآوری نموده یا درخواست نمایند ( بیابانی،۳۰۳:۱۳۸۹).
اولین بانک اطّلاعاتی مجرمان که در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی تشکیل شد. شامل اطلاعات شناسنامه ای، آثار انگشتان و عکس از مجرمان بوده است که تحت عنوان کارت انگشت نگاری مجرم با کلاسمان و طبقه بندی هانری، به صورت فیزیکی نگهداری می شده است (خدائیان و تراب زاده،۳۱۹:۱۳۸۸).
در حال حاضر پلیس کشف جرائم درصدد بهره برداری از نظام نوین و پیشرفته ایی است که در واقع یک منبع اطلاعاتی باشد و بتواند در تجمیع اطلاعات و نیل به هدف نقش مؤثر و به سزایی ایفاء کند و اطلاعات پرونده از تشکیل تا بایگانی درسامانه ای ثبت و به صورت یکنواخت اجرایی گردد.
در این راستا، سامانه ویژه پلیس آگاهی به عنوان یکی از اصلی ترین وسیله تجمیع و تبادل اطلاعات پلیس آگاهی سراسر کشور، در سال ۱۳۸۴ تدوین، طراحی و تهیه شد. به طوری که کلیه کاربران پلیس آگاهی سراسر کشور (تا پایین ترین رده) قادر به ورود، ثبت و بهره برداری اطلاعات در این سامانه می باشند. در ابتدا فقط با گروه افراد تحت تعقیب پلیس آگاهی راه اندازی شد. لیکن با احصاء نیاز پلیس آگاهی، گروه های دیگری نیز به آن افزوده خواهد شد (پلیس آگاهی ناجا، مرکز اطلاعات جنایی،اداره فنی و بانک های اطلاعاتی, مهرماه، ۱۳۸۷).
از عمده بانک های اطلاعاتی طراحی شده در سامانه جامع ویژه آگاهی موارد زیر می باشند:
۱-بانک اطلاعاتی گروه مراجعین (کد۱۰) ۲ -بانک اطلاعاتی گروه مظنونین و متهمین ( کد ۱۲)
۳- بانک اطلاعاتی گروه فقدانی ها (کد۱۴) ۴- بانک اطلاعاتی گروه اجساد (کد۱۶)
۵- بانک اطلاعاتی گروه افراد تحت تعقیب (کد ۱۸) ۶-بانک اطلاعاتی گروه مجرمین حرفه ای و سابقه دار(کد۲۰)
۷- زیر سیستم گروه پرونده های آدم ربایی (کد۲۲) ۸- بانک اطلاعاتی گروه پرونده های سرقت های بعنف
۹ - بانک اطلاعاتی گروه پرونده های تجاوزات جنسی (کد۲۴)
۱۰ -بانک اطلاعاتی گروه اسناد (اسناد سرقتی و جعلی).(کد۲۸)
۱۱ -زیر سامانه گروه سرقت های مسلحانه
۱۲-زیر سامانه گروه ثبت و ارجاع (کد۳۰) (جهانشیری،۹۷:۱۳۹۰).
ا- بانک اطلاعاتی مراجعان(شاکی،شاهد یا مطلع):
شامل اطلاعات تمامی افرادی است که به عنوان شاکی، شاهد یا مطلع به پلیس آگاهی مراجعه می نمایند.ثبت و ورود اطلاعات این گروه توسط کاربران افسر ارجاع صورت می گیرد.
۲- بانک اطّلاعاتی متهمان یا مظنونان:
شامل کلیه افرادی است که به عنوان مظنون و یا متهم به پلیس آگاهی معرفی می شوند اطلاعات و مشخصات کلیه کسانی که به علت مظنون بودن و یا تحت اتهام بودن به پلیس های کشف جرائم سراسر کشور معرفی می شوند، در این گروه ثبت و بهره برداری می شود (بیابانی, ۱۳۸۹: ۲۸۴-۲۸۵).
۳-بانک اطّلاعاتی فقدانی ها:
شامل اطلاعات و مشخصات تمام افراد فقدانی در سراسر کشور است. این گروه شامل کلیه افرادی می شود که به نوعی از طریق والدین، بستگان یا دوستان و آشنایان، گم شدن یا فقدان ان ها اعلام شده است. نکته حائز اهمیت دراین گروه، تکمیل اطلاعات فردی اعلام کننده است؛ چه بسا فقدانیانی که توسط اعلام کننده به قتل رسیده اند. یا اعلام کننده در قتل او شریک بوده است.
۴- بانک اطّلاعاتی اجساد:
این سامانه به منظور ثبت مشخصات افراد مفقود و اطلاع از سرانجام کارآن ها و همچنین ثبت مشخصات افراد و اجساد مجهول الهویه و تطبیق با مشخصات افراد مفقود طراحی شده استو شامل اطلاعات و مشخصات تمام اجساد در سراسر کشور است. مشخصات کلیه افرادی که به نوعی به قتل رسیده یا اجساد آنها به صورت مجهول الهویه یافت شده یا مرگ مشکوک آن ها باعث تشکیل پرونده قضایی گردیده است، در این گروه ثبت و درج می شود ( بیابانی،۱۳۸۹: ۲۹۲-۲۹۴).
بانک اطّلاعاتی افراد تحت تعقیب:
در بر گیرنده اطلاعات و اسامی تمام اشخاصی است که به نوعی تحت تعقیب مرجع قضایی یا انتظامی قرار دارند. در ابتدا اداره یا مرجع در خواست کننده ، فرم چاپی افراد تحت تعقیب را تکمیل می نماید. کاربر اطلاعات جنایی، موظف به جستجوی مشخصات فرد در سامانه و ثبت و ورود اطلاعات سند در سامانه ویژه(گروه افراد تحت تعقیب)است،ضمن اینکه عکس فرد تحت تعقیب نیز حتما بایستی به عنوان ضمیمه در فایل پیوست گردد.
۶- بانک اطّلاعاتی مجرمان تحت تعقیب و سابقه دار:
شامل اطلاعات و مشخصات مجرمان حرفه ای و سابقه دار سراسر کشور است. کنترل این مجرمان نیز از طریق همین گروه صورت می گیرد. در این قسمت مشخصات تمام مجرمانی که در ارتکاب جرایم حرفه ای و دارای سابقه قبلی هستند، ثبت می گردد ( همان: ۲۹۶-۲۹۸).
۷- بانک اطّلاعاتی پرونده های آدم ربایی:
شامل اطلاعات و مشخصات تمام پرونده های ادم ربایی که در پلیس اگاهی سراسر کشور تشکیل می شود و از طریق این سامانه تاحصول نتیجه پیگیری می شود.
۸- بانک اطّلاعاتی پرونده های سرقت به عنف:
شامل اطلاعات و مشخصات تمام پرونده های سرقت های به عنف است که در پلیس کشف جرائم سراسر کشور تشکیل می شود و از طریق این سامانه تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
۹- بانک اطّلاعاتی پرونده های تجاوز های جنسی:
شامل اطلاعات و مشخصات تمام پرونده های تجاوز به عنف است که در پلیس کشف جرائم سراسر کشور تشکیل می شود و از طریق این سامانه تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
۱۰- بانک اطّلاعاتی اسناد(اسناد سرقتی و جعلی):
شامل اطلاعات و مشخصات کلیه اسناد سرقتی و کشفی (کشف جعل)به همراه مشخصات جاعلان، سارقان و استفاده کنندگان از اسناد مجهول است ( همان:۲۹۹-۳۰۲).
۱۱-بانک اطّلاعاتی ثبت و ارجاع:
شامل مشخصات کلیه پرونده هایی است که در اداره های پلیس کشف جرائم سراسر کشور تشکیل می شود. در این سامانه کلیه پرونده های تشکیل شده در ادارات کشف جرائم، نوع جرایم، نتیجه نهایی پرونده ها و میزان فعّالیّت افسران متصدی پرونده قابل پیگیری و بهره برداری است ( همان:۲۹۹-۳۰۲).
۲-۴-۶-۲)بانک هاو منابع اطّلاعاتی درون سازمانی( سایر پلیس های تخصصی در ناجا):
همان گونه که در بخش فناوری اطلاعات در نیروی انتظامی در ابتدای فصل مطـرح گردیـد، بـا توجه به فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، برنامه۱۰ ساله ای جهت حوزه فنـاوری اطلاعـات در نیروی انتظامی تدوین و موضوع سیستم های جامع اطلاعاتی در ناجا تحت عنوان طرح امام علی(ع) از ابتدای برنامه سوم توسعه شروع گردید، در طر ح امام علی(ع) از ابتدا سیستم های جامع مهـم مـورد توجه قرار گرفت که در دو حوزه مأموریتی و پشتیبانی ناجا سازماندهی شدند.
در حوزه مأموریتی، سامانه های:« پلیس راهور، پلیس اطلاعات و امنیت، پلیس آگاهی، پلیس پیشگیری، پلیس مبارزه با مواد مخدر، معاونت عملیات، وظیفه عمومی و پلیس بین الملل(اینترپل)» و در حوزه های پشتیبانی سامانه های مربوط به « نیروی انسانی، آموزش، بازرسی، آماد و پشتیبانی، مهندسی و طرح و برنامه و بودجه» می توان اشاره کرد. در نهایت ۳۷ سامانه جامع پیش بینی شد، که حدود بیش از ۲۵۰ زیر سامانه را شامل می شوند (فصل نامه تخصصی فاوا, بهار ۵:۱۳۸۷).
محورهای اصلی ایجاد بانک های اطلاعاتی در ناجا، ایجاد شبکه های زیر ساخت و توسعه سخت افزاری و نرم افزاری، توسعه منابع انسانی و ایجاد یکپارچگی و تعامل سیستم ها است.
از مهمترین اهداف ایجاد سامانه ها در ناجا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...