فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱ مقدمه
در این بخش، به مقایسه نتایج حاصل از شبیه­سازی هیدرولیک جریان و آبشستگی در پایین­دست سازه ترکیبی سرریز - دریچه با داده ­های آزمایشگاهی مربوط به آن پرداخته شده و توانایی نرم­افزار Flow3D در شبیه­سازی هیدرولیک جریان و آبشستگی در پایین­دست سازه ارزیابی می­ شود.
این فصل شامل دو بخش هیدرولیک جریان و آبشستگی می­باشد که در هر بخش، ابتدا نتایج کالیبراسیون نرم­افزار با داده ­های آزمایشگاهی ارائه می­ شود و سپس نرم­افزار برای شرایط هندسی و هیدرولیکی دیگر مورد ارزیابی و آزمون قرار می‌گیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲ شبیه­سازی هیدرولیک جریان در حالت کف صلب
۴-۲-۱ وا­سنجی نرم­افزار
در مرحله­ اول شبیه­سازی، واسنجی نرم­افزار با بهره گرفتن از داده ­های آزمایشگاهی انجام می­ شود. جهت واسنجی نرم­افزار در شبیه­سازی هیدرولیک جریان عبوری از سازه ترکیبی، از شبکه‌بندی­های مختلف و مدل­های مختلف آشفتگی استفاده شد. طی شبیه­سازی­های انجام شده، نتیجه شد که هر چه شبکه­بندی میدان حل یکنواخت­تر باشد، نتایج شبیه­سازی عددی پروفیل سطح آب به داده ­های آزمایشگاهی آن نزدیک­تر است (شکل ۴-۱). به همین دلیل، شبکه­بندی جریان جهت مدل­سازی هیدرولیک جریان به صورت یکنواخت انجام شد. همچنین هر چه اندازه سلول­های شبکه­بندی میدان حل ریزتر در نظر گرفته شد، تطابق نتایج نرم­افزار با نتایج آزمایشگاهی بهتر شد. علاوه بر این، چون در آزمایشات انجام شده، بازشدگی دریچه مقدار کمی داشته و بایستی سلولی در شبکه­بندی میدان جریان در راستای عمقی (Z) بازشدگی وجود داشته باشد، بنابراین شبکه­بندی جریان با ابعاد ریز و برابر با ۵×۵×۵ میلی­متر و تعداد کل مش برای هر مدل­سازی تقریباً ۱۶۲۰۰۰ سلول در نظر گرفته شد. زمان اجرای مدل برای شبیه­سازی هیدرولیک جریان، بین ۳۰ – ۱۵ ثانیه انتخاب شد.
شکل ۴- ۱ مقایسه نتایج پروفیل سطح آب برای شبکه­بندی­های مختلف میدان جریان با داده آزمایشگاهی
(بازشدگی ۷۵/۰ سانتیمتر و دبی ۲۳/۲ لیتر بر ثانیه)
همچنین به منظور انتخاب بهترین مدل تلاطمی (به عنوان واسنجی نرم­افزار)، به مقایسه نتایج پروفیل سطح آب حاصل از دو مدل آشفتگی RNG k-ε و k-ε پرداخته شد.
شکل ۴- ۲ مقایسه پروفیل سطح آب در دو مدل تلاطمی k-ε RNG و k-ε و داده ­های آزمایشگاهی
(دبی ۲۳/۲ لیتر بر ثانیه و بازشدگی ۲۵/۱، ۱، ۷۵/۰ و ۵/۰ سانتی­متر)
نتایج بدست آمده از منحنی­های ارائه شده در شکل(۴-۲) نشان می‌دهد که مد­ل­های تلاطمیRNGk-ε و k-ε در نمایش پروفیل سطح آب نتایج تقریباً برابری دارند و تفاوت ناچیزی بین آنها وجود دارد. لیکن مدل­های بر پایه RNG k-ε، کمتر بر ارقام ثابت تجربی تکیه می­ کنند. همچنین مدل RNG k-ε از معادله­هایی استفاده می­ کند که شبیه معادله­های مدل آشفتگی k-ε است اما مقادیر ثابت معادله که به صورت عملی در مدل استاندارد k-εیافت شده ­اند، صریحاً از مدل RNG k-ε گرفته شده ­اند. از این­رو مدل RNGk-ε قابلیت اجرایی گسترده­تری نسبت به مدل استاندارد k-εدارد. بویژه مدل RNG k-ε برای توصیف دقیق­تر آشفتگی جریان­های با شدت کمتر و جریان­هایی با مناطق دارای برش، قوی­تر شناخته شده است. بنابراین برای مدل­سازی هیدرولیک جریان در این تحقیق از مدل RNG k-ε استفاده شد.
۴-۲-۱-۱ ارزیابی نرم­افزار
به منظور ارزیابی نرم­افزار، مدل­سازی­هایی با بازشدگی­های ۲۵/۱، ۱، ۷۵/۰ و ۵/۰ سانتیمتر برای دبی ورودی ۶۴/۲ لیتر بر ثانیه انجام شد و سپس به مقایسه نتایج پروفیل سطح آب حاصل از مدل آشفتگی RNG k-ε و داده ­های آزمایشگاهی پرداخته شد. نتایج در شکل (۴-۳) ارائه شده است.
همچنین برای ارزیابی دقت مدل RNG k-ε در تمامی مدل­سازی­های انجام شده، عمق جریان در دو مقطع بالادست و روی سازه ترکیبی با داده ­های آزمایشگاهی در شکل (۴-۴) مقایسه شد.
شکل ۴-۳ مقایسه پروفیل سطح آب در مدل تلاطمی k-ε RNG با داده ­های آزمایشگاهی
(بازشدگی ۲۵/۱، ۱، ۷۵/۰ و ۵/۰ سانتی­متر و دبی ۶۴/۲ لیتر بر ثانیه)
شکل ۴- ۴ ارزیابی دقت مدل RNG k-ε برای عمق جریان در بالادست و روی سازه ترکیبی سرریز- دریچه
با توجه به منحنی­های نمایش داده شده، نتیجه شد که نتایج حاصل از نرم­افزار با نتایج آزمایشگاهی دارای انطباق خوبی بوده و مدل RNG k-ɛ مدلی مناسب برای شبیه­سازی الگوی جریان عبوری از سازه ترکیبی سرریز- دریچه است.
به منظور تعیین مقادیر دبی عبوری از بالا و پایین سازه از پروفیل سرعت محاسبه شده در زیر دریچه و روی تاج سازه ترکیبی استفاده شده و مقادیر دبی متناظر آن­ها از انتگرال­گیری پروفیل سرعت محاسبه شد. به همین منظور، ابتدا بر اساس پارامترهای مؤثر در جریان عبوری از سازه ترکیبی که عبارتند از بازشدگی W، طول سازه T، هد روی سازه Hd و عمق بالادست سازه H1 و استفاده از پارامترهای بی بعد حاصل از آن، چگونگی رابطه پارامترهای بی­بعد با نسبت دبی­های عبوری از روی سرریز به عبوری از زیر دریچه () با ارائه منحنی بررسی شد و برای تعیین نسبت دبی­ها، معادله­ای ارائه شد.
شکل ۴-۵ نمایش چگونگی رابطه پارامترهای بی­بعد مؤثر بر جریان عبوری از سازه ترکیبی با نسبت
دبی­ عبوری از روی سازه به دبی عبوری از زیر دریچه ()
در نهایت بر اساس پارامترهای بی­بعد Fr، و معادله­ای برای محاسبه نسبت ارائه شد. منحنی­های مربوط به رابطه نسبت با پارامترهای بی­بعد Fr ، و در شکل (۴-۵)، روند صعودی داشته در حالی که با افزایش مقدار این پارامترهای بی­بعد، نسبت دبی­های عبوری از بالا به پایین سازه افزایش می­یابد اما روند صعودی مربوط به عدد فرود ناچیز است.
با انجام برازش منحنی بر داده‌های محاسباتی، رابطه (۴-۱) به منظور برآورد نسبت ارائه شده است. مقادیر آمارهای خطا با به­ کارگیری این رابطه به صورت جدول (۴-۱) می‌باشد.
(۴- ۱)
جدول ۴-۱ نتایج آمارهای خطا مربوط به فرمول (۴- ۱)

 

جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) نسبت همبستگی () میانگین نسبت­ها انحراف معیار نسبت­ها
۰۹۹۴/۰ ۹۹۲۴۳۵/۰ ۰۱۱۱/۱ ۰۶۱۲۴/۰

برای آزمون رابطه پیشنهادی، نسبت دبی­های عبوری از روی سرریز و زیر دریچه در معادله و به دست آمده از نرم­افزار مقایسه شد که محور قائم مربوط به نسبت دبی­های عبوری از روی سرریز و زیر دریچه در معادله و محور افقی مربوط به نسبت دبی­ها در نرم­افزار می­باشد.
شکل ۴-۶ نمودار تغییرات نسبت دبی­های نرم­افزار و مشاهداتی
جهت مقایسه رابطه نسبت دبی­ها در سازه ترکیبی سرریز– دریچه (رابطه ۴-۱) با روابط تجربی برای تخمین دبی در سرریز و دریچه تنها، از داده ­های محاسباتی نرم­افزار استفاده شد.
جهت تخمین دبی در سرریز تنها:
Qs =
(۴-۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...