فلورانس گودیناف ۵ در سال۱۹۲۶ کتاب خود را درباره اندازه ­گیری هوش به وسیله نقاشی بود انتشار داد. این اثر، همراه با تجدید نظر بعدی وبسط آن توسط هاریس (۱۹۶۳)، منجر به شکل‌گیری نوعی سنت طولانی ارزیابی تکامل فکری از طریق نقاشی شد.دستاوردعمد این اثر، آزمون «کشیدن یک انسان »است. که در آن نقاشی کودک از چهره انسانی با اختصاص نمره به هر یک از اجزاء موجود در چهره ارزیابی می­ شود و ماحصل کار تحت عنوان بهره هوشی گودیناف شناخته می شود (مخبر ۱۳۷۰، ۱۷۹).

 

۲-۷-۱۳ نظری بالینی- فرافکنانه

 

نظریه غالب در شالوده نگرش­های بالینی- فرافکنانه به نقاشی کودکان، نظریه روانکاوی است. در این نظریه ‌می‌توان به مفهوم ذهن ناخودآگاه به عنوان سرچشمه سائق­های مکمل برای ارضای (شهوانی جنسی) و پرخاشگرانه ویرانگرای اشاره کرد (فروید ۱۹۷۶، ۱۷۹).

 

‌در مورد، نقاشی، نظریه­ های فروید حکایت از آن دارندکه کار هنری کودک، قویاً از آرزوها و ترس­های ناآگاهانه­اش تاثیر خواهند پذیرفت.

 

این اندیشه روانکاوانه می­گوید نقاشی ممکن است تخلیه هیجان های سرکوب شده را فراهم سازد. غالب پژهشگران گفته اندکه تجسم بازوان دراز ودست های بزرگ بیان کننده قدرت و اراده است (مکوور ۱۹۴۹، ۱۹۶؛ دی لئو ۱۹۷۰، ۲۰۲؛ شیلد کروت و همکارا ۱۹۷۲، ۲۱۳) برعکس حذف بازوان یا دست­ها از نقاشی نیز بازتابی از احساس درماندگی و بی­کفایتی تلقی می­ شود. نقاشی­های انجام شده از پیکره انسان که در آن ها دو دست در جیب­ها قرار می­ گیرند یا به پشت کشیده می­شوند، نشانه­ای از گناه و اضطراب در مهار کردن هوس­های «ممنوع» تفسیر می­ شود. سونس (۱۹۶۸) می­گوید ‌بر اساس مدارک بسیاری ‌می‌توان نشان دادکه کودکان دارای سازگاری بهتر غالباًنقاشی هایی با کیفیت برتر می‌سازند و جزییاتی که احتمالاً در نقاشی‌های با کیفیت برترمشاهده می‌شوند از جمله جزییاتی هستند که به اعتقاد مکور تضادهای درونی فرد را بیان می‌کنند (فرمرازی ۱۳۸۶، ۱۳۲).

 

فصل سوم:

 

روش شناسی پژوهش

 

 

۳-۱- پیش‌درآمد

 

در این فصل ابتدا طرح تحقیق با توجه به موضوع تحقیق شرح داده می‌شود آنگاه جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه همراه با نحوه نمونه‌گیری مورد بحث قرار خواهند گرفت. سپس ابزارهای اندازه‌گیری به همراه اعتبار[۱۰۹] و قابلیت اعتماد[۱۱۰] آن ها توضیح داده خواهد شد و نیز نحوه گردآوری داده ها و چگونگی اجرای آزمون‌ها ‌و پرسش‌ها تشریح می‌شود و در انتها روش آمار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

۳-۲- طرح تحقیق

 

بر طبق نظر کرلینگر (بی‌تا، ترجمه شریفی و زند، ۱۳۷۷) طرح پژوهش نقشه و ساختار پژوهش برای دستیابی به پاسخ پرسش‌های پژوهش است که با توجه به هدف‌ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی، طرح پژوهش مناسب انتخاب می‌گردد. در این پژوهش با توجه به موضوع پژوهش مناسب‌ترین شیوه برای آزمون فرضیه پژوهش و بررسی تأثیر متغیر مستقل یعنی نقاشی درمانی بر متغیر وابسته یعنی میزان پرخاشگری دانش‌آموزان از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و انتخاب طبقه ای استفاده شده است. این طرح شبه آزمایشی است.

 

سرمد و همکاران (۱۳۷۸) طرح آزمایشی با گروه گواه و انتخاب طبقه ای را بدین‌گونه شرح داده از: «برای بررسی اثر یک متغیر مستقل بر متغیر وابسته می‌توان از این طرح استفاده کرد. در این طرح آزمودنی‌ها با انتخاب طبقه ای میان گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم می‌شوند پس از آن عمل آزمایشی به اجرا در می‌آید. این طرح با حالت پیش آزمون و پس آزمون است. چنانچه در اینجا از نمادهای R برای انتخاب طبقه ای و O1 و O2 به ترتیب برای نمایش مشاهده پس آزمون دو گروه آزمایشی و گواه مورد استفاده قرار گیرد و و به ترتیب برای نمایش پیش آزمون دو گروه آزمایش و گواه و علامت x* برای نمایش مواقع عمل آزمایش و x برای نمایش عمل انجام شده در گروه کنترل به کار رود، طرح تحقیق شبه آزمایشی را به صورت ذیل می توان نمایش داد.

 

 

 

و پرسشنامه SCl90-R توسط اولیاء دانش آموزان تکمیل گردید.

 

۳-۳- جامعه آماری

 

جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی می‌باشند که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در مدارس شهر گچساران مشغول به تحصیل بوده و دارای رفتارهای پرخاشگرانه هستند.

 

که تعداد آن ها ۱۵۱۷ نفر است.

 

۳-۴- حجم نمونه مورد مطالعه

 

در این پژوهش ۵۰ نفر دانش‌آموز پسر که رفتارهای پرخاشگرانه دارند نمونه مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند که از چهار مدرسه در مناطق شهر گچساران انتخاب شده‌اند.

 

    1. . Lowenfeid&Brittain ↑

 

    1. . Williams&Wood ↑

 

    1. . Kreaplin ↑

 

    1. . Bleuler ↑

 

    1. . Naumburg ↑

 

    1. . Leviek ↑

 

    1. . Parker&Ashe ↑

 

    1. . Crick ↑

 

    1. Marnat ↑

 

    1. Kaplan & Sadouk ↑

 

    1. Alexis Karel ↑

 

    1. Compulsions ↑

 

    1. . Reserpine ↑

 

    1. . Spocificphobia ↑

 

    1. . Blood-Injection-Injuryphobia ↑

 

    1. Folieadeux ↑

 

    1. . Parke&Slaby ↑

 

    1. . Vasta.Haith.Miller.Wiley ↑

 

    1. . Shaffer ↑

 

    1. . Hart&Nelson ↑

 

    1. . King&Hoebbl،Smith ↑

 

    1. . Volavka.Pollock&Mednick ↑

 

    1. . Woretzky ↑

 

    1. . Gladue ↑

 

    1. . Myers ↑

 

    1. . Wilson&Herrnstein ↑

 

    1. . Lzar ↑

 

    1. . Leober&Hay ↑

 

    1. . Coie&Dody ↑

 

    1. . Carins: Berkvist ↑

 

    1. . Darvil&Cheyne ↑

 

    1. . Arria ↑

 

    1. . Derosierkupersmit&Patterson ↑

 

    1. . Wentzeltasher ↑

 

    1. . Coie ↑

 

    1. . Rubin ↑

 

    1. . Leary ↑

 

    1. . Moffitt ↑

 

    1. . Baron&Lawren ↑

 

    1. . Oliver ↑

 

    1. . Patterson ↑

 

    1. . Graig&Kermis ↑

 

    1. . Patterso.Littman&Bricker ↑

 

    1. . Greenfield.Rotter&Bowman ↑

 

    1. . Scott ↑

 

    1. . Surgeon ↑

 

    1. . Thechicagocirclestudy ↑

 

    1. . Segal&Abrams ↑

 

    1. . Chittenden ↑

 

    1. . Brown&Elliot ↑

 

    1. . Gesell ↑

 

    1. . Alschuler&Hatwick ↑

 

    1. . Morris ↑

 

    1. . Arenhaym ↑

 

    1. Copits ↑

 

    1. Schiller ↑

 

    1. – Morris ↑

 

    1. Youchim ↑

 

    1. Fraise ↑

 

    1. Kandinsky ↑

 

    1. . Kracplin ↑

 

    1. . Bleuler ↑

 

    1. . Levis ↑

 

    1. . Stern ↑

 

    1. . Zaumburg ↑

 

    1. . Walden ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...