رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس تاکنون ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌گیری حلقه واسط بین مسوولان، نخبگان و مردم بوده است.
شبکه اولیه ایسنا به صورت workgroup با توپولوژی شبکه bus و جمعا با ۸ ایستگاه کاری در قالب ۲ سرور و ۶ دستگاه کاربر طراحی شده بود. در طول ۴ ماه اول کار ایسنا چند اتفاق مهم فنی رخ داد:
اضافه شدن تسیستم‌ها از ۶ ایستگاه کاری به ۹ ایستگاه کاری
ارتقای شبکه داخلی ایسنا از bus به Star با سرعت ۱۰ Mbps
اما در تیرماه سال ۸۱ بود که پس از چندین ماه تحقیق در خصوص سرورهای اختصاصی، سرور اختصاصی ایسنا تهیه شد و ۱۰۰۰ مگابایت اطلاعات معادل ۸۱۰۰ عکس به همراه بانک اطلاعات ایسنا و دیگر نرم افزارهای ویژه ایسنا بر روی سرور حدید ارسال شد و در حدود شهریور ماه سال ۱۳۸۱ نسخه اینترانتی سایت ایسنا با نسخه اینترنتی آن یکسان شد. یک سال بعد یعنی در تیرماه سال ۱۳۸۲ با تغییر در DNS نام isna.ir به سایت اینترنتی منتقل شد. خبرگزاری دانشجویان ایران در قالب ۹ اداره خبری، ۲۴ منطقه و ۷ دفتر خبری فعالیت خود را به انجام می‌رساند.
اهداف، سیاستها و اولویتهای خبرگزاری دانشجویان ایران عبارتند از:
نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایران و جهان
بازتاب واقعی اخبار
سرعت و دقت در انتشار اخبار
پرهیز از افراط و تفریط
توجه به مخاطب و ایجاد اعتماد پایدار بین رسانه و مخاطب
صداقت و امانت‌داری در انتشار اخبار
پرهیز از ایجاد تنش‌های آسیب‌زا در افکار عمومی
تلاش در جهت ایجاد روحیه امیدواری واقع‌نگرانه در جامعه
بازنمایی همه جانبه و بی‌طرفانه اندیشه‌ها و افکار در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
ساختار تشکیلاتی خبرگزاری ایسنا به شرح زیر می باشد:
هیات مدیره: مرجع تصمیم گیری در ایسنا هیات مدیره‌ای متشکل از رییس جهاددانشگاهی به عنوان رییس هیات مدیره، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، مدیرعامل خبرگزاری و دو نفر از اعضای جهاددانشگاهی به پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی هستند.
مدیرعامل
معاونت‌ها: معاونت خبر، معاونت انفورماتیک و فنی، معاونت آموزشی و پژوهشی، معاونت پشتیبانی، معاونت اجرایی
ادارات خبر: علمی و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بین‌الملل، فرهنگی هنری، ورزشی، عکس، استانها
فصل سوم
روش­شناسی تحقیق
مقدمه
پژوهش نوعی مطالعه یا بررسی و کندوکاو علمی دقیق، متکی بر داده‌ها و اطلاعات نظام­مند و سازماندهی شده در مورد مشکل خاص می‌باشد که هدفش یافتن پاسخ یا راه حل‌هایی برای آن مشکل می‌باشد.
دانلود پروژه
فصل سوم این تحقیق، به روش­شناسی تحقیق اختصاص دارد. هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روش­شناسی، کاربرد روش­های علمی در حل یک مساله یا پاسخگویی به یک سئوال می­باشد. انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است.( خاکی،۱۳۷۹)
برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد بایستی از یک روش مناسب در تحقیق استفاده شود، چرا که انتخاب نادرست منجربه نتیجه ­گیری نادرست می­ شود. در این فصل ابتدا به بررسی روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری پرداخته می­ شود و سپس ابزار سنجش و پایایی و روایی آن بررسی و روش­های آماری تحلیل داده ­ها بررسی می­گردد.
هدف از این توصیف گام به گام، همانا ایجاد امکان به منظور تکرار یا ادامه تحقیق در همین زمینه یا زمینه‌های مشابه برای پژوهشگر دیگری است، تا بتواند با رعایت مفاد مندرج در این فصل از تحقیق، تحقیقی مشابه انجام دهـد و از مقایسه و بررسی یافته­ ها در دو تحقیق، اطلاعات مفیدی کسب کند.
۳-۱) روش تحقیق
شناخت پدیده‌های اجتماعی نیازمند اتخاذ روش تحقیق مناسب است تا با به کار گرفتن مجموعه‌ای از قواعد روشمند و رعایت منظم مراحل، بتوان به کسب یافته‌های علمی نایل آمد.
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می‌خواهد بداند پدیده، متغیر، شیئ یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر این نوع تحقیق وضع موجود را بررسی می‌کند و به توصیف منظم و نظام­مند وضعیت فعلی آن می‌پردازد و ویژگی‌ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیر‌ها را بررسی می کند. در این نوع تحقیقات نوعاً از روش‌های مطالعه کتابخانه‌های و بررسی متون و محتوای مطالب روش‌های می‌دانی نظیر پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده می‌شود. به طور کلی تحقیقات توصیفی را می‌توان به سه گروه پیمایشی، موردی و تحلیل محتوا تقسیم کرد. تحقیق توصیفی- پیمایشی به مطالعه ویژگی‌ها و صفات افراد جامعه می‌پردازد و وضعیت فعلی جامعه آماری را در قالب چند صفت یا متغیر مورد بررسی قرار می‌دهد (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳).
با توجه به اینکه در این پژوهش از روش‌های مطالعه کتابخانه‌های و بررسی متون و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است و هدف شناخت صفات افراد، ویژگی‌ها و رفتار افراد جامعه از طریق مراجعه به آن‌ها می‌باشد، می‌توان گفت که پژوهش حاضر براساس ماهیت و روش، تحقیقی توصیفی است که بصورت پیمایشی انجام شده است.
۳-۲) جامعه آماری
با توجه به تعریف، یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد وهمکاران،۱۳۸۰٫ص ۱۷۷). به عبارت دیگر جامعه آماری عبارت است از گروهی از افراد، اشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند (دلاور، ۱۳۸۰). جامعه آماری همان جامعه اصلی است که از آن نمونه ­ای نما یا معرف بدست می ­آید. (ساروخانی، ۱۳۷۲)
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی خبرنگاران شاغل در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می­باشد.
۳-۳) روش نمونه‌گیری
با توجه به محدود بودن جامعه آماری در این تحقیق، تمام شماری صورت گرفت. پس از توزیع اوراق پرسشنامه ­ها در بین جامعه آماری ۱۵۰ نفری تعداد ۱۱۸پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.
۳-۴) روش و ابزار گردآوری اطلاعات
یکی از مهمترین مراحل تحقیق، گردآوری اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیق رابه طرق مختلف می­توان جمع­آوری نمود. ابزارهای گوناگونی مانند مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک و غیره برای به دست آوردن داده ­ها وجود دارد. هر یک از این ابزارها معایب و مزایایی دارند که هنگام استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرند تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود و از طرفی نقاط قوت ابزار تقویت گردد. هر پژوهشگر باید با توجه به ماهیت مسأله و فرضیه ­های طراحی شده یک یا چند ابزار را انتخاب نماید و پس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها، از آنها در جهت جمع­آوری داده ­ها بهره جوید تا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده ­ها، بتواند در مورد فرضیه ­ها قضاوت نماید. انتخاب ابزارها باید به گونه ­ای باشد که پژوهشگر بتواند از نحوه انتخاب ابزار خود دفاع کند و از این طریق دستاوردهای پژوهش خود را معتبر سازد. (خاکی، ۱۳۷۸)
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
الف: مطالعات کتابخانه­ای: که جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتابخانه­ای و مقالات استفاده شده است.
ب: تحقیقات میدانی: به منظور جمع­آوری داده ­های خام و تجزیه و تحلیل آنها از پرسشنامه استفاده گردیده است. بدین منظور بر اساس مدل مدیریت دانش آفرینی نوناکا از پرسشنامه دانش آفرینی رحیمی و همکاران (Rahimi, et al, 2011) بهره گرفته شده است.
از ۳۰ سؤال پرسشنامه مذکور، ۴ سؤال مربوط به تعیین جنسیت، سطح تحصیلات، سن و سابقه شغلی پاسخ ­دهندگان می­باشد. از ۲۶ سؤال بخش مدیریت دانش، ۵ سؤال برای سنجش بیرونی سازی، ۱۱ سؤال برای سنجش ترکیب، ۴ سؤال برای سنجش درونی سازی و ۶ سؤال برای سنجش اجتماعی سازی طراحی گردیده­اند.
برای طراحی این سؤالات از طیف پنج گزینه­ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج­ترین مقایسهای اندازه ­گیری به شمار می­رود. شکل کلی و امتیازبندی این طیف برای تمام سؤالات به صورت ذیل است.

 

شکل کلی: کاملاً موافقم موافقم نظری ندارم مخالفم
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...