منابع پایان نامه درباره تاثیر بازخورد اسنادی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت- ... |
گروه های آزمایشی و کنترل به روش زیر تحت تاثیر بازخورد اسنادی صوتی قرار گرفتند، نحوه بازخورد دهی در این تحقیق متواتر و به نسبت ۱۰۰درصد بود (به تمامی کوشش های سه روز تمرینی گروه های مطلوب و نامطلوب بازخورد داده شد). بازخوردها به صورت جملات کوتاه ضبط شده با توجه به گروه مربوطه بعد از اجرای هر پرتاب با فاصله تقریبی ۲ ثانیه از طریق دستگاه و هدفن برای هر شرکت کننده پخش می شد. جملات بازخوردی ضبط شده (ترک های صوتی) با توجه به امتیازی که آزمودنی در هر کوشش کسب می کرد توسط محقق انتخاب و برای آزمودنی پخش می شد.
۱) گروه اسنادی کارکردی (مطلوب) تحت بازخورد اسنادی درونی، قابل کنترل، ناپایدار، با این عبارت ها قرار گرفتند:” نحوه عملکرد شما در این تکلیف به چندین عامل بستگی دارد. این عوامل درونی، قابل کنترل و ناپایدار هستند. منظور از ناپایدار بودن این است که عملکرد در طول زمان تغییر می کند و منظور از درونی و قابل کنترل بودن این است که شما می توانید عملکردتان را خود کنترل کنید و مسئول عملکرد خوب یا ضعیف خود هستید. به عبارت دیگرسطح عملکرد شما بستگی به میزان تلاش، تمرکز، تمرین، به کارگیری تکنیک ها یا راهبردهای مناسب و عوامل دیگری دارد که شما برای تغییر نتایج عملکردی خود می توانید کنترل کنید. مثلا می توانید شدت تلاش یا تمرکز را در طول زمان تغییر دهید. نتایج و نمرات عملکردی شما نشان می دهد که آیا راهبرد صحیح را استفاده کرده اید یا تلاش ناکافی را به خرج داده اید؟ حال اگر ضعیف عمل کرده اید؛ می توانید پیشرفت کنید.هر کس با توجه به سطح توانایی خود به میزان متفاوتی تلاش، تمرکز، تمرین و راهبرد صحیح نیاز دارد. بنابر این هر فرد دیر یا زود می تواند در این تکلیف خوب باشد".
۲) گروه غیرکارکردی (نامطلوب)، تحت بازخورد اسنادی بیرونی، غیرقابل کنترل و پایدار، با این عبارت ها قرار گرفتند: “نحوه عملکرد شما در این تکلیف به چندین عامل بستگی دارد. این عوامل بیرونی، پایدار و غیر قابل کنترل هستند. منظور این است که عملکرد شما در طول زمان نسبتاً یکسان و با همین نتایج یا حدود همین باقی خواهد ماند. بیرونی و غیر قابل کنترل بودن یعنی شما اساسا بر عملکردتان کنترلی ندارید. به عبارت دیگر، این عمل بر پایه سطح توانایی طبیعی، عوامل مرتبط با تکلیف مثل سختی تکلیف و دیگر عواملی است که شما نمی توانید برای عملکردتان تغییر دهید. یعنی در طول زمان ثابت و غیر قابل تغییر و کنترل اند. نمرات عملکرد شما نشان می دهد که آیا توانایی طبیعی شما برای موفق بودن در این تکلیف خاص بالا یا پایین است. حال اگر ضعیف عمل کنید قادر به پیشرفت در این کار نیستید. همه افراد لزوما در این تکلیف خوب نیستند".
۳) گروه کنترل هیچ بازخوردی دریافت نکرده و تنها به تمرین تکلیف پرداختند.
۳-۷.روش های آماری
در این پژوهش برای تشریح اطلاعات جمع آوری شده از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه ها از آزمون استنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی از شاخص های مرکزی و پراکندگی برای نشان دادن امتیازات و رسم نمودارها بهره گرفتیم. در بخش آمار استنباطی، از آزمون آنالیز واریانس برای اندازه گیری های مکرر برای مقایسه اثر دو نوع بازخورد بر متغیرهای اکتساب و یادداری و از آزمون اصلاح درجات آزادی به روش بونفرونی برای تعیین تفاوت بین گروهی و درون گروهی استفاده شد.
کلیه ی محاسبات با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۶spssانجام می گیرد. تمامی نتایج به دست آمده در سطح معنی داریp ≤۰.۰۵در نظرگرفته شد.
فصل چهارم
نتایج تحقیق
۴-۱ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی و یکی از پایه های اساسی هر مطالعه و بررسی است. مقصود از تجزیه و تحلیل یعنی دسته بندی، مرتب کردن، دست کاری و خلاصه کردن داده ها به منظور دست یابی به جواب پرسش می باشد. کار تحلیل این است که مجموعه های وسیع ، پیچیده و حتی غیر قابل درک داده ها را به واحد ها، الگوها و شاخص های قابل درک و قابل مشاهده در مسائل پژوهشی تبدیل کند. در این فصل به بررسی نتایج حاصل از تحقیق حاضر پرداخته می شود.
در این پژوهش، به بررسی تاثیر بازخورد اسنادی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت پرداخته شده است. بدین منظور، پس از انتخاب آزمودنیها از میان جامعه آماری مورد نظر و تقسیم آنان به شش گروه (سه گروه پسر و سه گروه دختر)، به اجرای پروتکل تمرینی مطابق با شیوۀ ذکر شده در فصل سوم پرداختیم که گروه ها، تعداد، جنسیت و هر گروه در جدول ۱ـ۴ آورده شده است. بر اساس این جدول، در گروه اول و چهارم آزمودنی ها، بازخورد اسنادی کارکردی دریافت میکردند؛ گروه دوم و پنجم بازخورد اسنادی غیر کارکردی دریافت می کردند. گروه سوم و ششم، گروه کنترل بودند.
ردیف فراوانی جنسیت آزمودنی ها گروه |
۱ ۱۰ پسر مطلوب(کارکردی) |
۲ ۱۰ پسر نامطلوب(غیرکارکردی) |
۳ ۱۰ پسر کنترل |
۴ ۱۰ دختر مطلوب(کارکردی |
۵ ۱۰ دختر نامطلوب(غیرکارکردی) |
۶ ۸ دختر کنترل |
۴ـ۲ توصیف داده های خام
گروه میانگین ± انحراف استاندارد پیش آزمون روز اول روز دوم روز سوم یادداری |
۱ ۳/۱۳±۰۹۷/۱ ۳۶/۴±۲۹/۱ ۹۷/۴±۰۷/۱ ۷۶/۵±۲۵/۱ ۲۸/۵±۲۶/۱ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 02:17:00 ب.ظ ]
|