دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد مدل رفتار مصرف کننده نسبت به خرید محصولات ملی- ... |
واردن (۲۰۰۸) در پژوهش خود که در زمینه قصد خرید محصول و وفاداری انجام داد به این نتیجه رسیدند که قصد خرید محصول بر وفاداری تاثیر مثبت و معنیدار دارد.
کاروالو[۵۰] (۲۰۰۸) در پژوهش خود به نام “تاثیر نگرش مصرف کننده بر رفتار خرید” به این نتیجه رسید که نگرش بر خرید و قصد خرید تاثیر مثبت و معنیدار دارد.
ناکوس[۵۱] (۲۰۰۷) در پژوهش خود نشان داد که ملیگرایی به طور غیرمستقیم بر گرایش و نگرش مصرف کننده از طریق ادراک کیفیت محصول تاثیر دارد.
الحبیب[۵۲] (۲۰۰۷) در پژوهش خود به نام “اعتماد مصرف کننده و وفاداری به محصول نقش اعتماد به برند بر وفاداری و خرید مجدد او” ، به این نتیجه رسید که اعتماد به برند منجر به وفاداری محصول و درنتیجه خرید مجدد میگردد.
سئوک و نورتون[۵۳] (۲۰۰۷) در بررسی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کانال توزیع مناسب و دردسترس بودن کالا منجر به خرید مصرف کننده میگردد.
فرامباخ[۵۴] و همکاران (۲۰۰۷) در بررسی خود در زمینه سیستم توزیع کالا به این نتیجه رسیدند که توزیع مناسب کالا منجر به نگرش مثبت و خرید کالا میگردد.
لیو[۵۵] (۲۰۰۷) در پژوهش خود که در زمینه تاثیر قصد خرید بر برنامه وفاداری انجام داد به این نتیجه رسید که قصد خرید بر وفاداری تاثیرگذار است.
رایس و ونگتادا[۵۶] (۲۰۰۷) در پژوهشی که در زمینه اثر کشور مبدأ و گرایش نسبت به محصول خارجی انجام دادند، نشان دادند که کشور مبدأ بر قصد خرید محصولات خارجی و همچنین گرایش نسبت به محصول خارجی ارتباط مستقیم دارد، چنانچه کیفیت محصول بیشتر از محصول داخلی باشد.
دمیترویچ و ویدا[۵۷] (۲۰۰۷) در پژوهش خود نشان دادند که کشور مبدأ نفوذ و تاثیر بسیار قوی بر قضاوت مصرف کننده در ارزیابی محصولات داخلی و خارجی دارد و چانچه کیفیت محصول داخلی بیشتر از محصول خارجی باشد اثر کشور مبدأ منجر به خرید و نگرش نسبت به محصول داخلی میگردد. همچنین در پژوهش خود بیان کردند که چنانچه مصرف کننده فکر کند که خرید و استفاده از محصول برای او پرخطر است، حال چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ فیزیکی بر نگرش و قصد خرید وی تاثیر منفی خواهد داشت و مصرف کننده از خرید محصول اجتناب خواهد کرد.
هربست و آلن[۵۸] (۲۰۰۶) در تحقیق خود نشان دادند که اگر مردم نسبت به محصول آشنایی کم داشته باشند در نتیجه تجربه کمی در خرید محصول خواهند داشت ولی اگر آشنایی لازم نسبت به محصول داشته باشند تجربه آنها نیز در خرید محصول بالا خواهد رفت، لذا سازمانها باید محصول خود را برای مشتری آشنا کنند و آگاهی لازم را به بدهند تا باعث افزایش تجربه آنها و منجر به خرید مجدد محصول گردد.
سیوتسو[۵۹] (۲۰۰۶) در بررسی خود بیان نمود که کیفیت و ادراک از کیفیت به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت می تواند بر نیت و قصد خرید تاثیرگذار باشد.
یامواه[۶۰] (۲۰۰۵) در پژوهش خود که در زمینه اثر کشور مبدأ در کشور غنا انجام گردیده است، سه متغیر اثر کشور مبدأ، کیفیت ادراک شده و ارزش ادراک شده بها را مورد بررسی قرار داد و بیان نمود که کشور مبدأ
می تواند در اولویت خرید مصرف کنندگان اثرگذار باشد. چانچه درک کیفیت مصرف کنندگان نسبت به محصول خارجی بیشتر باشد آنها گرایش بیشتر به خرید محصولات خارجی دارند تا محصول داخلی. در نتیجه باید ادراک کیفیت محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی بیشتر گردد. همچنین وی بیان نمود که ارزش ادراک شده بها بر نگرش و قصد خرید مصرف کننده تاثیر مثبت و معنی دار دارد.
داوسون[۶۱] و همکاران (۲۰۰۵) در پژوهش خود که در زمینه طراحی محصولات ملی انجام دادند، اذعان نمودند که هویت ملی و ملیگرایی بر گرایش و قصد خرید افراد تاثیر مثبت دارد.
ایسو و دیب[۶۲] (۲۰۰۴) در پژوهش خود به عنوان “تاثیر مذهب بر رفتار خرید"، رفتار خرید مسلمانان، هندوها و کاتولیکها در بریتانیا مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مذهب به عنوان شاخص اصلی فرهنگ می تواند بر رفتار خرید تاثیر بگذارد.
استینر[۶۳] (۲۰۰۴) در پژوهش خود در زمینه “ماهیت و مزایای رقابت بین برند ملی و خصوصی “عوامل کیفیت، ارزش ادراک شده بها، نوآوری و تبلیغات را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که تمامی عوامل بر نگرش و قصد خرید مصرف کننده تاثیرگذار است. همچنین او بیان نمود که اگر کیفیت دو محصول برابر باشد مصرف کننده از طریق ارزیابی ارزش ادراک شده به خرید محصول ملی دست میزند.
هسیه[۶۴] و همکاران (۲۰۰۴) در بررسیهای خود نشان دادند که نگرش مصرف کنندگان نسبت به کشور تولیدکننده تاثیر مهمی بر خرید محصول دارد. همچنین آنها بیان نمودند که نگر
ش مثبت نسبت به محصول توسط متغیرهای جمعیت شناختی تعدیل میگردد.
هسیه (۲۰۰۴) در پژوهش خود که به بررسی اثر کشور مبدأ پرداخته است، به این نتیجه رسید که اثر کشور مبدأ باعث ایجاد نفوذ بیشتر در خرید و نگرش مصرف کننده میگردد. همچنین وی اذعان نمود که اثر کشور مبدأ منجر به درک کیفیت بالاتر محصول و حمایت بیشتر از محصولات داخلی میگردد.
گرتسون[۶۵] و همکاران (۲۰۰۲) نیز در پژوهشی که انجام دادند عوامل موثر بر نگرش مثبت به برند ملی و خصوصی را بررسی کردند. این عوامل شامل کیفیت قیمت، آگاهی از ارزش و ادراک خریدار میباشد. آنها به این نتیجه رسیدند که سه عامل مذکور بر نگرش خریدار نسبت به تبلیغات اثر مثبت دارد و این نگرش مثبت منجر به خرید برند ملی و خصوصی میگردد.
لین[۶۶] (۲۰۰۲) در پژوهشی که در زمینه اثرگذاری سبکزندگی بر رفتار مصرف کننده انجام داد اذعان نمود که سبکزندگی تاثیر بسزایی بر نگرش مصرف کننده و قصد خرید وی دارد. محصولاتی که با سبکزندگی افراد مطابق است نگرش مثبت در مصرف کننده ایجاد می کنند و منجر به خرید آنها میگردد.
بی و چیاو[۶۷] (۲۰۰۱) در پژوهش خود که در زمینه تاثیر کیفیت ادراک شده و ارزش ادراک شده بر قصد خرید و وفاداری انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هر دو متغیر بر قصد خرید تاثیر دارند و همچنین قصد خرید بر وفاداری تاثیر معنادار دارد.
کیم و سولیوان[۶۸] (۱۹۹۸) در تحقیق خود که در زمینه تجربه خرید برند و تاثیر آن بر خرید مجدد انجام شده بود، نشان دادند که مصرف کنندگان با تجربه مثبت نگرشی مثبت نسبت به خانواده محصول و برند مییابند و این منجر به خرید مجدد مصرف کنندگان میگردد.
عمر[۶۹] (۱۹۹۶) پژوهش خود را در زمینه رفتار خرید محصولات خواروبار برند ملی و خصوصی انجام داد و سه عامل تجربه خرید، کیفیت و ارزش ادراک شده را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که هر سه عامل منجر به نگرش مثبت در مصرف کننده و در نتیجه خرید وی میگردند.
چاکرابارتی[۷۰] (۱۹۹۵) در پژوهش خود که در کشور آمریکا انجام داد، نشان داد که ملیگرایی بر نیت و قصد خرید از طریق کیفیت تاثیرگذار است. همچنین وی اذعان نمود که ادراک از کیفیت تاثیر مستقیم بر قصد و نگرش خرید دارد.
رام و جونگ[۷۱] (۱۹۹۴) در پژوهش خود که قبولکنندگان اولیه محصول جدید را بررسی میکردند به این نتیجه رسیدند قبولکنندگان اولیه زودتر از اکثریت قبولکنندگان محصولات جدید و نوآور را خریداری می کنند. لذا چنانچه نوآوری در محصول ایجاد گردد منجر به نگرش مثبت در خریدار (قبولکنندگان اولیه) و قصد خرید وی میگردد.
پاپکوسکی و روا[۷۲] (۱۹۸۹) پژوهشی در زمینه “تاثیر تبلیغات بر خرید مصرف کننده ” انجام دادند و نشان دادند که تبلیغات باعث تمایز بین محصولات میگردد و نگرش مثبت نسبت به خرید محصول ایجاد می کنند. همچنین آنها به این نتیجه رسیدند که چون تبلیغات منجر به تمایز محصولات میگردد، شرکت می تواند ادعای قیمت بالاتر برای محصول خود داشته باشد.
جوهانسون[۷۳] و همکاران (۱۹۸۵) در پژوهش خود در زمینه اثر کشور مبدأ به این نتیجه رسیدند که کشور مبدأ نقش قابل توجهی در نگرش مصرف کنندگان و همچنین قصد خرید مصرف کننده دارد.
مدل مفهومی پژوهش
در این قسمت بیان میگردد که متغیرهای پژوهش برگرفته از کدامین مطالعات میباشد. با توجه به پیشنه پژوهش، متغیرهای اثر کشور مبدأ و سبک زندگی از مطالعه اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲)، تجربه خرید از مطالعه ژانگ و همکاران (۲۰۱۲)، اعتماد به محصول، ارزش ادراک شده بها، تبلیغات و ارتباطات، ادراک از کیفیت، ادراک از نوآوری از مطالعه سستوکیت (۲۰۱۰)، توزیع از مطالعه سوشن و لی (۲۰۱۰) و ونوس و همکاران (۱۳۷۵)، حمایت دولت از مطالعه علیزاده (۱۳۸۱)، نگرش از مطالعه بودیمن (۲۰۱۲) و بیان و فورست (۲۰۱۲)، قصد خرید از پژوهش واردان و همکاران (۲۰۱۳) و نیز مالک و همکاران (۲۰۱۳)، ملیگرایی از مطالعه داوسون و همکاران (۲۰۰۵) و متغیر باور مذهبی از پزوهش ایسو و دیب (۲۰۰۴) استخراج گردید و برخی از متغیرهای دیگر چون ادراک از بومی بودن محصول، باورهای اقتصادی، فعالیتهای رسانهای دولت بر اساس نظر متخصصین میباشد.
مدل مفهومی پژوهش به صورت شکل ۲-۳ ارائه می شود:
شکل ۲-۳- مدل مفهومی پژوهش
فصل سوم: روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
انسانها در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر، با پژوهش سر و کار داشته اند. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که پژوهشی می تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و مبانی علمی صورت پذیرد. تعاریف فراوانی از پژوهش به عمل آمده است. آنچه در همه این تعاریف و جملات مشترک است، روند دستیابی و پاسخ گویی به یک پرسش اساسی در زمینه امری مجهول است (شاهرخیان، ۱۳۸۹). پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدی
ل آنها به یافته ها، تحت عنوان روششناسی یاد می شود. روششناسی به تکنیکهایی که برای ایجاد پژوهش استفاده می شود اشاره دارد و شامل ابزارهای گردآوری داده همانند پرسشنامه، مصاحبه، تکنیکهای آماری و غیره میباشد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۹۰). به طور خلاصه، منظور از روش علمی پژوهش، مجموعه قواعد و رویهای است که پژوهشگر برای جمعآوری حقایق و واقعیتها دنبال می کند تا سپس آنها را تفسیر، تبیین و اثبات نماید و در نهایت منجر به نوآوری و پیشرفت علم شود (شاهرخیان، ۱۳۸۹).
در این فصل ابتدا روش پژوهش حاضر از جنبه های مختلف روششناسی توصیف می شود. سپس جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری در این پژوهش مشخص میشوند. پس از ارائه مشخصات پرسشنامه پژوهش، روایی و پایایی آن سنجیده می شود. در نهایت روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش توصیف می شود.
۳-۲- روش پژوهش
پس از آنکه هدفهای پژوهش، فرضیه ها و متغیرها تعریف شدند، پژوهشگر باید راه یا روش پژوهشی که برای رسیدن به این اهداف، خواهد پیمود را مشخص کند. از این رو پژوهشگر با توجه به چارچوب نظری پژوهش و مدل تعریف شده باید روش علمی گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات را مشخص نماید تا رسیدن به هدفها، امکان پذیر گردد. این پژوهش از لحاظ جمعآوری پیشینه پژوهش و مبانی نظری پژوهش، از نوع کتابخانهای و از لحاظ روش انجام پژوهش و گردآوری اطلاعات، پژوهش از نوع میدانی میباشد.
۳-۲-۱- جهتگیری پژوهش
با توجه به اینکه هر پژوهش با یک مسئله و هدف خاص آغاز می شود لذا بر پایه ماهیت مسئلههای مطرح شده و هدفی که پژوهشگر دنبال می کند، میتوان پژوهشها را طبقه بندی کرد و انواع آنها را از همدیگر بازشناسی کرد (خاکی، ۱۳۷۸). پژوهش می تواند چهار هدف متفاوت را دنبال کند. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مسئله خاصی انجام می شود، چنین پژوهشی، پژوهش کاربردی نامیده می شود. اما زمانی که پژوهش برای افزایش دانش و درک ما از مسائل خاصی که عموماً در محیطهای سازمانی اتفاق میافتد و چگونگی حل آنها انجام می شود، پژوهش بنیادی یا پایهای نامیده می شود. وقتی پژوهش برای بررسی ارزیابی اثرات توصیههای پژوهشهای کاربردی انجام می شود، آن را پژوهش ارزشیابی مینامند و در نهایت زمانی که دانشی از حوزه بنیادی و کاربردی توسعه داده می شود آن را پژوهش توسعهای مینامند (دانایی فرد، الوانی، و آذر، ۱۳۹۰).
بنابراین با تکیه بر مطالب فوق میتوان ادعا نمود در این پژوهش جهتگیری از نوع کاربردی است، زیرا پژوهشگران حوزه بازاریابی و تولیدکنندگان محصولات ملی میتوانند از نتایج این پژوهش و چارچوب اجرایی آن به صورت کاربردی استفاده کنند.
۳-۲-۲- رویکرد پژوهش
پژوهشها را میتوان به انواع کمی، کیفی یا ترکیبی تقسیم نمود. در صورتی یک مسئله نیازمند به انجام پژوهش کمی دارد که حل آن مستلزم سنجش متغیرها، ارزشیابی تاثیر متغیرها بر یک نتیجه، آزمون تئوریها و کاربرد نتایج بر روی تعداد زیادی از افراد باشد. رویکرد کیفی زمانی مناسب است که حل مسئله نیازمند آموختن در مورد دیدگاه های افراد مشارکتکننده در پژوهش، ارزیابی یک فرایند در گذر زمان، تولید تئوریهای مبتنی بر دیدگاه های مشارکتکنندگان و کسب اطلاعات مفصل در مورد تعداد اندکی از افراد یا مکانهای پژوهشی باشد (دانایی فرد، الوانی، و آذر، ۱۳۹۰).
از آنجا که در این پژوهش بر پایه مرور ادبیات نظری موضوع، متغیرهای پژوهش شناسایی شده اند و با بهره گرفتن از تحلیل کمی داده های کمی جمعآوری شده از طریق پرسشنامه به پرسشهای پژوهش پاسخ داده خواهد شد، این پژوهش از رویکرد کمی استفاده خواهد کرد.
دو رویکرد اکتشافی و استنتاجی را میتوان در یک پژوهش کمی یا کیفی دنبال کرد. پژوهش اکتشافی،
اکتشافگراست و به همین دلیل برای موارد ساختار نیافته می تواند بسیار مفید باشد. پژوهش استنتاجی معمولا برای کمک به تصمیمگیرنده در تعیین، ارزیابی و انتخاب بهترین گزینه برای اقدام در شرایط خاص طراحی می شود. رویکرد استنتاجی با این فرض که پژوهشگر درک درستی از مسئله دارد، انجام و اطلاعات مورد نیاز برای حل مسئله تصمیم مدیریت به روشنی تعیین می شود. هدف از این نوع پژوهش، آزمون فرضیه ها و بررسی روابطی خاص است. بر اساس معیار استنتاج دو نوع رویکرد توصیفی و علی را میتوان از هم متمایز کرد. رویکرد توصیفی نوعی رویکرد استنتاجی است که هدف عمده آن توصیف خصوصیات یا کارکردهای بازار است و درجه همبستگی بین متغیرها را تعیین می کند. رویکرد علی نوع دیگری از رویکرد استنتاجی است که همانند طرحهای توصیفی با ساختار و برنامهریزی شده است و هدف عمده آن درک و توضیح روابط علی و معلولی در پدیده ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای علت و معلول میباشد (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 01:25:00 ب.ظ ]
|