واردن (۲۰۰۸) در پژوهش خود که در زمینه قصد خرید محصول و وفاداری انجام داد به این نتیجه رسیدند که قصد خرید محصول بر وفاداری تاثیر مثبت و معنی­دار دارد.
کاروالو[۵۰] (۲۰۰۸) در پژوهش خود به نام “تاثیر نگرش مصرف ­کننده بر رفتار خرید” به این نتیجه رسید که نگرش بر خرید و قصد خرید تاثیر مثبت و معنی­دار دارد.
ناکوس[۵۱] (۲۰۰۷) در پژوهش خود نشان داد که ملی­گرایی به طور غیرمستقیم بر گرایش و نگرش مصرف ­کننده از طریق ادراک کیفیت محصول تاثیر دارد.
الحبیب[۵۲] (۲۰۰۷) در پژوهش خود به نام “اعتماد مصرف ­کننده و وفاداری به محصول نقش اعتماد به برند بر وفاداری و خرید مجدد او” ، به این نتیجه رسید که اعتماد به برند منجر به وفاداری محصول و درنتیجه خرید مجدد می­گردد.
سئوک و نورتون[۵۳] (۲۰۰۷) در بررسی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کانال توزیع مناسب و دردسترس بودن کالا منجر به خرید مصرف ­کننده می­گردد.
فرامباخ[۵۴] و همکاران (۲۰۰۷) در بررسی خود در زمینه سیستم توزیع کالا به این نتیجه رسیدند که توزیع مناسب کالا منجر به نگرش مثبت و خرید کالا می­گردد.
لیو[۵۵] (۲۰۰۷) در پژوهش خود که در زمینه تاثیر قصد خرید بر برنامه وفاداری انجام داد به این نتیجه رسید که قصد خرید بر وفاداری تاثیر­گذار است.
رایس و ونگتادا[۵۶] (۲۰۰۷) در پژوهشی که در زمینه اثر کشور مبدأ و گرایش نسبت به محصول خارجی انجام دادند، نشان دادند که کشور مبدأ بر قصد خرید محصولات خارجی و همچنین گرایش نسبت به محصول خارجی ارتباط مستقیم دارد، چنانچه کیفیت محصول بیشتر از محصول داخلی باشد.
دمیترویچ و ویدا[۵۷] (۲۰۰۷) در پژوهش خود نشان دادند که کشور مبدأ نفوذ و تاثیر بسیار قوی بر قضاوت مصرف ­کننده در ارزیابی محصولات داخلی و خارجی دارد و چانچه کیفیت محصول داخلی بیشتر از محصول خارجی باشد اثر کشور مبدأ منجر به خرید و نگرش نسبت به محصول داخلی می­گردد. همچنین در پژوهش خود بیان کردند که چنانچه مصرف ­کننده فکر کند که خرید و استفاده از محصول برای او پرخطر است، حال چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ فیزیکی بر نگرش و قصد خرید وی تاثیر منفی خواهد داشت و مصرف ­کننده از خرید محصول اجتناب خواهد کرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
هربست و آلن[۵۸] (۲۰۰۶) در تحقیق خود نشان دادند که اگر مردم نسبت به محصول آشنایی کم داشته باشند در نتیجه تجربه کمی در خرید محصول خواهند داشت ولی اگر آشنایی لازم نسبت به محصول داشته باشند تجربه آن­ها نیز در خرید محصول بالا خواهد رفت، لذا سازمان­ها باید محصول خود را برای مشتری آشنا کنند و آگاهی لازم را به بدهند تا باعث افزایش تجربه آن­ها و منجر به خرید مجدد محصول گردد.
سیوتسو[۵۹] (۲۰۰۶) در بررسی خود بیان نمود که کیفیت و ادراک از کیفیت به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت می ­تواند بر نیت و قصد خرید تاثیرگذار باشد.
یامواه[۶۰] (۲۰۰۵) در پژوهش خود که در زمینه اثر کشور مبدأ در کشور غنا انجام گردیده است، سه متغیر اثر کشور مبدأ، کیفیت ادراک شده و ارزش ادراک شده بها را مورد بررسی قرار داد و بیان نمود که کشور مبدأ
می ­تواند در اولویت خرید مصرف­ کنندگان اثرگذار باشد. چانچه درک کیفیت مصرف­ کنندگان نسبت به محصول خارجی بیشتر باشد آن­ها گرایش بیشتر به خرید محصولات خارجی دارند تا محصول داخلی. در نتیجه باید ادراک کیفیت محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی بیشتر گردد. همچنین وی بیان نمود که ارزش ادراک شده بها بر نگرش و قصد خرید مصرف ­کننده تاثیر مثبت و معنی دار دارد.
داوسون[۶۱] و همکاران (۲۰۰۵) در پژوهش خود که در زمینه طراحی محصولات ملی انجام دادند، اذعان نمودند که هویت ملی و ملی­گرایی بر گرایش و قصد خرید افراد تاثیر مثبت دارد.
ایسو و دیب[۶۲] (۲۰۰۴) در پژوهش خود به عنوان “تاثیر مذهب بر رفتار خرید"، رفتار خرید مسلمانان، هندوها و کاتولیک­ها در بریتانیا مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مذهب به عنوان شاخص اصلی فرهنگ می ­تواند بر رفتار خرید تاثیر بگذارد.
استینر[۶۳] (۲۰۰۴) در پژوهش خود در زمینه “ماهیت و مزایای رقابت بین برند ملی و خصوصی “عوامل کیفیت، ارزش ادراک شده بها، نوآوری و تبلیغات را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که تمامی عوامل بر نگرش و قصد خرید مصرف ­کننده تاثیرگذار است. همچنین او بیان نمود که اگر کیفیت دو محصول برابر باشد مصرف ­کننده از طریق ارزیابی ارزش ادراک شده به خرید محصول ملی دست می­زند.
هسیه[۶۴] و همکاران (۲۰۰۴) در بررسی­های خود نشان دادند که نگرش مصرف­ کنندگان نسبت به کشور تولیدکننده تاثیر مهمی بر خرید محصول دارد. همچنین آن­ها بیان نمودند که نگر
ش مثبت نسبت به محصول توسط متغیرهای جمعیت شناختی تعدیل می­گردد.
هسیه (۲۰۰۴) در پژوهش خود که به بررسی اثر کشور مبدأ پرداخته است، به این نتیجه رسید که اثر کشور مبدأ باعث ایجاد نفوذ بیشتر در خرید و نگرش مصرف ­کننده می­گردد. همچنین وی اذعان نمود که اثر کشور مبدأ منجر به درک کیفیت بالاتر محصول و حمایت بیش­تر از محصولات داخلی می­گردد.
گرتسون[۶۵] و همکاران (۲۰۰۲) نیز در پژوهشی که انجام دادند عوامل موثر بر نگرش مثبت به برند ملی و خصوصی را بررسی کردند. این عوامل شامل کیفیت قیمت، آگاهی از ارزش و ادراک خریدار می­باشد. آن­ها به این نتیجه رسیدند که سه عامل مذکور بر نگرش خریدار نسبت به تبلیغات اثر مثبت دارد و این نگرش مثبت منجر به خرید برند ملی و خصوصی می­گردد.
لین[۶۶] (۲۰۰۲) در پژوهشی که در زمینه اثرگذاری سبک­زندگی بر رفتار مصرف ­کننده انجام داد اذعان نمود که سبک­زندگی تاثیر بسزایی بر نگرش مصرف ­کننده و قصد خرید وی دارد. محصولاتی که با سبک­زندگی افراد مطابق است نگرش مثبت در مصرف ­کننده ایجاد می­ کنند و منجر به خرید آن­ها می­گردد.
بی و چیاو[۶۷] (۲۰۰۱) در پژوهش خود که در زمینه تاثیر کیفیت ادراک شده و ارزش ادراک شده بر قصد خرید و وفاداری انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هر دو متغیر بر قصد خرید تاثیر دارند و همچنین قصد خرید بر وفاداری تاثیر معنادار دارد.
کیم و سولیوان[۶۸] (۱۹۹۸) در تحقیق خود که در زمینه تجربه خرید برند و تاثیر آن بر خرید مجدد انجام شده بود، نشان دادند که مصرف­ کنندگان با تجربه مثبت نگرشی مثبت نسبت به خانواده محصول و برند می­یابند و این منجر به خرید مجدد مصرف­ کنندگان می­گردد.
عمر[۶۹] (۱۹۹۶) پژوهش خود را در زمینه رفتار خرید محصولات خواروبار برند ملی و خصوصی انجام داد و سه عامل تجربه خرید، کیفیت و ارزش ادراک شده را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که هر سه عامل منجر به نگرش مثبت در مصرف ­کننده و در نتیجه خرید وی می­گردند.
چاکرابارتی[۷۰] (۱۹۹۵) در پژوهش خود که در کشور آمریکا انجام داد، نشان داد که ملی­گرایی بر نیت و قصد خرید از طریق کیفیت تاثیرگذار است. همچنین وی اذعان نمود که ادراک از کیفیت تاثیر مستقیم بر قصد و نگرش خرید دارد.
رام و جونگ[۷۱] (۱۹۹۴) در پژوهش خود که قبول­کنندگان اولیه محصول جدید را بررسی می­کردند به این نتیجه رسیدند قبول­کنندگان اولیه زودتر از اکثریت قبول­کنندگان محصولات جدید و نوآور را خریداری می­ کنند. لذا چنانچه نوآوری در محصول ایجاد گردد منجر به نگرش مثبت در خریدار (قبول­کنندگان اولیه) و قصد خرید وی می­گردد.
پاپکوسکی و روا[۷۲] (۱۹۸۹) پژوهشی در زمینه “تاثیر تبلیغات بر خرید مصرف ­کننده ” انجام دادند و نشان دادند که تبلیغات باعث تمایز بین محصولات می­گردد و نگرش مثبت نسبت به خرید محصول ایجاد می­ کنند. همچنین آن­ها به این نتیجه رسیدند که چون تبلیغات منجر به تمایز محصولات می­گردد، شرکت می ­تواند ادعای قیمت بالاتر برای محصول خود داشته باشد.
جوهانسون[۷۳] و همکاران (۱۹۸۵) در پژوهش خود در زمینه اثر کشور مبدأ به این نتیجه رسیدند که کشور مبدأ نقش قابل توجهی در نگرش مصرف­ کنندگان و هم­چنین قصد خرید مصرف ­کننده دارد.
مدل مفهومی پژوهش
در این قسمت بیان می­گردد که متغیرهای پژوهش برگرفته از کدامین مطالعات می­باشد. با توجه به پیشنه پژوهش، متغیرهای اثر کشور مبدأ و سبک زندگی از مطالعه اسماعیل و همکاران (۲۰۱۲)، تجربه خرید از مطالعه ژانگ و همکاران (۲۰۱۲)، اعتماد به محصول، ارزش ادراک شده بها، تبلیغات و ارتباطات، ادراک از کیفیت، ادراک از نوآوری از مطالعه سستوکیت (۲۰۱۰)، توزیع از مطالعه سوشن و لی (۲۰۱۰) و ونوس و همکاران (۱۳۷۵)، حمایت دولت از مطالعه علیزاده (۱۳۸۱)، نگرش از مطالعه بودیمن (۲۰۱۲) و بیان و فورست (۲۰۱۲)، قصد خرید از پژوهش واردان و همکاران (۲۰۱۳) و نیز مالک و همکاران (۲۰۱۳)، ملی­گرایی از مطالعه داوسون و همکاران (۲۰۰۵) و متغیر باور مذهبی از پزوهش ایسو و دیب (۲۰۰۴) استخراج گردید و برخی از متغیرهای دیگر چون ادراک از بومی بودن محصول، باورهای اقتصادی، فعالیت­های رسانه­ای دولت بر اساس نظر متخصصین می­باشد.
مدل مفهومی پژوهش به صورت شکل ۲-۳ ارائه می­ شود:
شکل ۲-۳- مدل مفهومی پژوهش
فصل سوم: روش­شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
انسان­ها در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر، با پژوهش سر و کار داشته اند. آنچه در این­جا اهمیت دارد این است که پژوهشی می ­تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و مبانی علمی صورت پذیرد. تعاریف فراوانی از پژوهش به عمل آمده است. آنچه در همه این تعاریف و جملات مشترک است، روند دست­یابی و پاسخ گویی به یک پرسش اساسی در زمینه امری مجهول است (شاهرخیان، ۱۳۸۹). پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می­توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدی
ل آن­ها به یافته­ ها، تحت عنوان روش­شناسی یاد می­ شود. روش­شناسی به تکنیک­هایی که برای ایجاد پژوهش استفاده می­ شود اشاره دارد و شامل ابزارهای گردآوری داده همانند پرسشنامه، مصاحبه، تکنیک­های آماری و غیره می­باشد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۹۰). به طور خلاصه، منظور از روش علمی پژوهش، مجموعه قواعد و رویه­ای است که پژوهشگر برای جمع­آوری حقایق و واقعیت­ها دنبال می­ کند تا سپس آن­ها را تفسیر، تبیین و اثبات نماید و در نهایت منجر به نوآوری و پیشرفت علم شود (شاهرخیان، ۱۳۸۹).
در این فصل ابتدا روش پژوهش حاضر از جنبه­ های مختلف روش­شناسی توصیف می­ شود. سپس جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری در این پژوهش مشخص می­شوند. پس از ارائه مشخصات پرسش­نامه پژوهش، روایی و پایایی آن سنجیده می­ شود. در نهایت روش تجزیه و تحلیل داده ­ها در این پژوهش توصیف می­ شود.
۳-۲- روش پژوهش
پس از آنکه هدف­های پژوهش، فرضیه ­ها و متغیرها تعریف شدند، پژوهشگر باید راه یا روش پژوهشی که برای رسیدن به این اهداف، خواهد پیمود را مشخص کند. از این رو پژوهشگر با توجه به چارچوب نظری پژوهش و مدل تعریف شده باید روش علمی گردآوری داده ­ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات را مشخص نماید تا رسیدن به هدف­ها، امکان­ پذیر گردد. این پژوهش از لحاظ جمع­آوری پیشینه پژوهش و مبانی نظری پژوهش، از نوع کتابخانه­ای و از لحاظ روش انجام پژوهش و گردآوری اطلاعات، پژوهش از نوع میدانی می­باشد.
۳-۲-۱- جهت­گیری پژوهش
با توجه به اینکه هر پژوهش با یک مسئله و هدف خاص آغاز می­ شود لذا بر پایه ماهیت مسئله­های مطرح شده و هدفی که پژوهشگر دنبال می­ کند، می­توان پژوهش­ها را طبقه ­بندی کرد و انواع آن­ها را از همدیگر بازشناسی کرد (خاکی، ۱۳۷۸). پژوهش می ­تواند چهار هدف متفاوت را دنبال کند. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافته­هایش برای حل مسئله خاصی انجام می­ شود، چنین پژوهشی، پژوهش کاربردی نامیده می­ شود. اما زمانی که پژوهش برای افزایش دانش و درک ما از مسائل خاصی که عموماً در محیط­های سازمانی اتفاق می­افتد و چگونگی حل آن­ها انجام می­ شود، پژوهش بنیادی یا پایه­ای نامیده می­ شود. وقتی پژوهش برای بررسی ارزیابی اثرات توصیه­های پژوهش­های کاربردی انجام می­ شود، آن را پژوهش ارزشیابی می­نامند و در نهایت زمانی که دانشی از حوزه بنیادی و کاربردی توسعه داده می­ شود آن را پژوهش توسعه­ای می­نامند (دانایی فرد، الوانی، و آذر، ۱۳۹۰).
بنابراین با تکیه بر مطالب فوق می­توان ادعا نمود در این پژوهش جهت­گیری از نوع کاربردی است، زیرا پژوهشگران حوزه بازاریابی و تولیدکنندگان محصولات ملی می­توانند از نتایج این پژوهش و چارچوب اجرایی آن به صورت کاربردی استفاده کنند.
۳-۲-۲- رویکرد پژوهش
پژوهش­ها را می­توان به انواع کمی­، کیفی یا ترکیبی تقسیم نمود. در صورتی یک مسئله نیازمند به انجام پژوهش کمی دارد که حل آن مستلزم سنجش متغیرها، ارزشیابی تاثیر متغیرها بر یک نتیجه، آزمون تئوری­ها و کاربرد نتایج بر روی تعداد زیادی از افراد باشد. رویکرد کیفی زمانی مناسب است که حل مسئله نیازمند آموختن در مورد دیدگاه­ های افراد مشارکت­کننده در پژوهش، ارزیابی یک فرایند در گذر زمان، تولید تئوری­های مبتنی بر دیدگاه­ های مشارکت­کنندگان و کسب اطلاعات مفصل در مورد تعداد اندکی از افراد یا مکان­های پژوهشی باشد (دانایی فرد، الوانی، و آذر، ۱۳۹۰).
از آنجا که در این پژوهش بر پایه مرور ادبیات نظری موضوع، متغیرهای پژوهش شناسایی شده ­اند و با بهره گرفتن از تحلیل کمی داده ­های کمی جمع­آوری شده از طریق پرسشنامه به پرسش­های پژوهش پاسخ داده خواهد شد، این پژوهش از رویکرد کمی استفاده خواهد کرد.
دو رویکرد اکتشافی و استنتاجی را می­توان در یک پژوهش کمی یا کیفی دنبال کرد. پژوهش اکتشافی،
اکتشاف­گراست و به همین دلیل برای موارد ساختار نیافته می ­تواند بسیار مفید باشد. پژوهش استنتاجی معمولا برای کمک به تصمیم­گیرنده در تعیین، ارزیابی و انتخاب بهترین گزینه برای اقدام در شرایط خاص طراحی می­ شود. رویکرد استنتاجی با این فرض که پژوهشگر درک درستی از مسئله دارد، انجام و اطلاعات مورد نیاز برای حل مسئله تصمیم مدیریت به روشنی تعیین می­ شود. هدف از این نوع پژوهش، آزمون فرضیه ­ها و بررسی روابطی خاص است. بر اساس معیار استنتاج دو نوع رویکرد توصیفی و علی را می­توان از هم متمایز کرد. رویکرد توصیفی نوعی رویکرد استنتاجی است که هدف عمده آن توصیف خصوصیات یا کارکردهای بازار است و درجه همبستگی بین متغیرها را تعیین می­ کند. رویکرد علی نوع دیگری از رویکرد استنتاجی است که همانند طرح­های توصیفی با ساختار و برنامه­­ریزی شده است و هدف عمده آن درک و توضیح روابط علی و معلولی در پدیده ­ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای علت و معلول می­باشد (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...