کارآفرین فردی است فعال که ریسک های معقول را می پذیرد.

 

 

 

۹

 

۱۹۶۴

 

پیتر دراکر۲

 

کارآفرین حداکثر استفاده را از فرصتها می نماید.

 

 

 

۱۰

 

۱۹۷۵

 

آلبرت شاپیرو۳

 

کارآفرین مبتکر وسازمان دهنده سازوکار اقتصادی و اجتماعی است و ریسک ورشکستگی را می پذیرد

 

 

 

۱۱

 

۱۹۸۰

 

کارل وسپر۴

 

کارآفرین از دیدگاه اقتصاددانان، روانشناسان، تجار و سیاست مداران

 

 

 

۱۲

 

۱۹۸۳

 

گیفورد پینگات۵

 

کارآفرینی سازمانی، فردی است که درون یک سازمان فعالیت می کند.

 

 

 

۲-۲-۲تعریف کارآفرینی
نخستین گام جهت شناخت و تبیین هر مفهوم یا پدیده، ارائه ی تعریف روشن از آن است. کارآفرینی همانند سایر واژه های مطرح شده در علوم انسانی هنگامی قابل تحلیل و تبیین می باشد که بتوان تعریف یا تعاریف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. از آنجاکه مفاهیم علوم انسانی در زمره ی مفاهیم قطعی علوم فیزیک و شیمی به شمار نمی رود، ارائه ی یک تعریف قطعی و مشخص برای واژه های آن، کار دشوار و حتی غیرممکن است. در این میان، کارآفرینی نیز یکی از واژه هایی است که تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و از ابتدای طرح آن در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از دیدگاه های گوناگون برای آن ارائه شده است (احمدپور،۳،۱۳۸۴). واژه ی کارآفرینی از کلمه ی فرانسوی ٍEnterprender به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه ی “وبستر” کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند (احمدپور و مقیمی،۴۵،۱۳۸۷).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
اصطلاح کارآفرینی در معنا و مفهوم فعلی را اولین بار ژوزف شومپیتر به کار برد. این اقتصاددان اتریشی که او را پدر علم کارآفرینی نیز می نامند براین باور بود که رشد و توسعه ی اقتصادی در یک نظام، زمانی میسر خواهد شد که افرادی در میان دیگر آحاد جامعه با خطرپذیری به نوآوری دست بزنند و با این کار، روش ها و راه حل های جدید و کارآمد را جایگزین راهکارهای ناکارآمد و غیرکارآی قبلی کنند. در مورد تعربف کارآفرینی، صاحبنظران دیدگاه های مختلفی دارند و همچنین تعاریف متعددی از کارآفرینی بیان شده است، اما هنوز یک تعریف عام و پذیرفته شده ازآن ارائه نشده است.
در جدول شماره ی۲-۲ تعدادی از این تعاریف مطرح شده است:

 

 

ردیف

 

صاحبنظران کارآفرینی

 

تعریف کارآفرینی و کارآفرین

 

 

 

۱

 

ژان باتیست سی

 

کارآفرین فردی است که منابع اقتصادی را از حوزه ای که دارای بهره وری و سود پایینتر است، به حوزه ای که دارای بهره وری و سود بالاتر است، منتقل می کند.

 

 

 

۲

 

ژوزف شامپینتر

 

کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می کند و کارآفرینی عبارت است از عرضه ی کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب وکار.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...