۲/۷۷

 

۲۱۹۹۲۰

 

۱۸۲۳۹۵

 

۹/۸۲

 

۲۰۴۸۵۲

 

۱۴۵۳۹۱

 

۷۱

 

 

 

منبع: مرکز آمار ایران، سالنامه آماری دوره های سرشماری ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۵
در ادامه بحث با بررسی جدول شماره (۴-۱۹) به نتایج زیر می رسیم:
س) در سال ۷۵ از کل جمعیت ۹۸۰۲۲۸ نفری در شهر کرج ۸۷۷۲۶۷ نفر آنها بالای ۶ سال سن داشته‌اند که از این تعداد ۷۸۰۰۰۷۲ نفر (حدود ۸۹ درصد) باسواد بوده‌اند.
ازکل افراد بالای ۶ سال شهر کرج در این سال ۴۴۹۶۶۰ نفر آنها مرد و مابقی آنها یعنی ۴۲۷۶۰۷ زن بوده‌اند که از میان مردان ۴۱۲۴۱۷ نفر یعنی ۷/۹۱ درصد با سواد بوده‌اند و از میان زنان نیز ۳۶۷۶۵۵ نفر یعنی ۸۶ درصد با سواد بوده‌اند.
ط) در سال ۸۵ از کل جمعیت شهر کرج ۱۲۷۲۵۱۶ نفر آنها بالای ۶ سال سن داشته‌اند که از این تعداد ۱۱۸۲۷۴۶ نفر یعنی رقمی بالغ بر ۹۲.۹۵ درصد باسواد بوده‌اند.
از کل جمعیت ۶ سال به بالای این شهر در این دهه تعداد ۶۴۸۲۳۹ نفر مرد و ۶۲۴۲۷۷ نفر زن بوده‌اند که از میان مردان ۶۱۶۴۹۴ نفر یعنی ۹۵.۱۱ درصد باسواد و از میان زنان نیز ۵۶۶۲۵۲ نفر (حدود ۹۰.۷ درصد) باسواد بوده‌اند. در سال ۸۵، ۱۱۸۲۷۴۶ نفر باسواد و ۸۹۷۷۰ نفر بی­سواد هستند. از افراد باسواد ۶۱۶۴۹۴ نفر مرد و ۵۶۶۲۵۲ نفر زن هستند. همچنین از افراد بی­سواد ۳۱۷۴۵ نفر مرد و ۵۸۰۲۵ نفر زن هستند.
ظ) در سال ۹۰ از کل جمعیت شهر کرج ۱۸۴۶۶۷۷ نفر آنها بالای ۶ سال سن داشته‌اند که از این تعداد ۱۶۸۴۴۹۲ نفر یعنی رقمی بالغ بر ۹۱.۲ درصد باسواد بوده‌اند.
از کل جمعیت ۶ سال به بالای این شهر در این دهه تعداد ۹۳۳۴۶۹ نفر مرد و ۹۱۳۲۰۸ نفر زن بوده‌اند که از میان مردان ۸۶۷۲۴۲ نفر یعنی ۹۲.۹ درصد باسواد و از میان زنان نیز ۸۱۷۲۵۰ نفر یعنی حدود ۸۹.۴ درصد باسواد بوده‌اند.
سنجش و برابری ارقام دو دهه اخیر با ده های قبل مبین افزایش میزان سواد در هر دو گروه جنسی می‌باشد ضمن آنکه در طول این چند دهه اختلاف سواد بین مردان و زنان این شهر در فاصله دهه ۷۵- ۸۵ به کمترین میزان خویش رسید بطوریکه اختلاف میزان افراد باسواد از بین هر دو گروه جنسی در سال ۳۵ برابر با ۳/۲۵ درصد بوده است که این اختلاف در سال ۴۵ به ۴/۱۹ درصد، در سال ۵۵ به ۹/۱۶ درصد و در سال ۶۵ به ۹/۱۱ درصد کاهش می‌یابد و در سال ۷۵ بالغ بر ۷/۵ درصد بوده ودر سال ۸۵ به کمترین سطح خود یعنی ۴.۴۱ درصد در طول این چند دهه می‌رسد .
از نکات حائز اهمیت دیگر در این خصوص مقایسه میزان رشد تعداد مردان با سواد در طول این پنج دهه نسبت به این میزان در گروه جنسی زنان و تبین اختلافات می‌باشد.
بر این اساس باید گفت که در فاصله دهه ۴۵-۳۵ میزان رشد افراد با سواد در گرده جنسی مردان ۵/۹ در صد بوده است. در همین دهه این رقم در گروه جنسی زنان ۴/۱۵ در صد بوده است. در اثنای دهه بعد یعنی در فاصله سالهای ۴۵-۵۵ میزان رشد افراد با سواد در گروه جنسی مردان ۳/۱۷ درصد می‌باشد که در همین مدت میزان رشد مزبور در گروه جنسی زنان برابر با ۸/۱۹ درصد بوده است.
در دهه بعد یعنی حد فاصل سالهای ۶۵-۵۵ میزان رشد افراد با سواد در گروه‌ سنی مردان و زنان به ترتیب برابر با ۳/۹ در صد و ۳/۱۴ درصد بوده است. در سر شماری عمومی کشور که در سال ۷۵ صورت پذیرفت میزان رشد افراد باسواد در گروه سنی مردان برابر با ۸/۸ درصد بوده است که این میزان در میان زنان ۱۵ درصد برآورد گردیده است.
در آخرین سرشماری در سال ۸۵ میزان رشد افراد با سواد در گروه جنسی مردان ۴.۰۵ درصد می‌باشد که در همین مدت میزان رشد مزبور در گروه جنسی زنان برابر با ۴.۷ درصد بوده است. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که در طول این چند دهه میزان رشد افراد باسواد در گروه جنسی زنان نسبت به گرده جنسی مردان از نرخ رشد بیشتری برخورد دار بوده است .
عمده ترین دلیلی را که در این خصوص می‌توان بیان نمود تغییر و تعدیل طرز تفکر سنتی حاکم بر خانواده‌ها و غلبه فرهنگ نوین شهری بر خانواده‌ها که نتیجه ملموس آن فراهم شدن زمینه و بسترهای بیشتر و مهیاتری برای کسب سواد و دانش برای دختران و زنان می‌باشد.
پایان نامه

 

 

سال

 

تعداد کل افراد
۶ سال به بالا

 

تعداد افراد با سواد ۶ سال به بالا

 

درصد افراد باسواد

 

تعداد مردان
۶ سال به بالا

 

تعداد مردان با سواد ۶ سال به بالا

 

درصد مردان باسواد

 

تعداد زنان ۶ سال به بالا

 

تعداد زنان با سواد ۶ سال به بالا

 

درصد زنان باسواد

 

 

 

۱۳۷۵

 

۸۷۷۲۶۷

 

۷۸۰۰۰۷۲

 

۸۸.۹

 

۴۴۹۶۶۰

 

۴۱۲۴۱۷

 

۹۱.۷

 

۴۲۷۶۰۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...