ns ۶۱۸/۰

 

۷۱۵/۰

 

 

 

خطا آزمایشی

 

۷۵۰/۱۴۶

 

۳۳

 

۴۴۷/۴

 

 

 

 

 

 

 

کل

 

۲۵۰/۵۹۱

 

۴۷

 

 

 

 

 

 

 

 

 

** و * به ترتیب معرف معنی‌دار بودن اثر تیمارها در سطوح اعتماد ۹۹% و ۹۵% بوده ns عدم وجود اثر معنی‌داری در سطح اعتماد ۹۵% را نشان می‌دهد.
مقایسه میانگین اثر اصلی گونه و سطوح رطوبت داخلی بر شروع جوانه­زنی بذرها نشان داد که در بین گونه­ ها زمان شروع جوانه­زنی (روزهای بعد از کاشت) در سطح اعتماد ۹۵ درصد معنی­دار نیست (شکل ۴-۱۸) و همچنین مقایسه میانگین شروع جوانه­زنی در تیمارهای نشان داد که با کاهش رطوبت زمان شروع جوانه­زنی به تاخیر می­افتد. به­ طوری‌که سطح رطویت داخلی تیمار شاهد در کمترین و تمیار ۳۰ درصد در بیشترین تعداد روز بعد از کاشت شروع به جوانه­زنی کرده بودند. زمان شروع جوانه­زنی تیمارهای رطوبتی شاهد و ۴۰ درصد اختلاف معنی­داری نداشتند ولی زمان شروع جوانه­زنی تیمار های ۳۵ درصد به­ طور معنی­داری بیشتر از تیمارهای شاهد و ۴۰ درصد و کمتر از تیمار طوبتی ۳۰ درصد بودند (شکل ۴-۱۹).
شکل ۴-۱۸٫ اثراصلی گونه بر شروع جوانه­زنی
شکل ۴-۱۹٫ اثر اصلی تیمارها بر شروع جوانه­زنی
نتایج بررسی اثرات متقابل گونه و سطوح رطوبت داخلی بر زمان شروع جوانه­زنی (جوانه­زنی در روزهای بعد از کاشت) نشان داد که در گونه ویول کمترین زمان شروع جوانه­زنی مربوط به تیمار شاهد (۶ روز بعد از کاشت) بوده ولی با تیمارهای ۴۰ درصد اختلاف معنی­داری نداشت از این نظر نیز تیمارهای ۳۵ و ۳۰ درصد معنی­دار نبودند. در گونه مازودار کمترین زمان شروع جوانه‌زنی مربوط به­ تیمار شاهد (۶ روز بعد از کاشت) و بیشترین زمان جوانه‌زنی مربوط به تیمار ۳۰ درصد (۱۱ روز بعد از کاشت) بوده ولی تیمارهای شاهد و ۴۰ درصد با وجود عدم معنی‌داری در زمان شروع جوانه‌زنی به­ طور معنی‌دار نسبت به تیمارهای ۳۵ و ۳۰ درصد زودتر شروع به جوانه­زنی می­ کنند. کمترین زمان شروع جوانه­زنی برای برودار مربوط به تیمارهای شاهد و ۴۰ درصد (۶ روز پس از کاشت) و پس از آن تیمار ۳۵ درصد (۱۰ روز پس از کاشت) و در نهایت در تیمار رطوبتی ۳۰ درصد بیشترین زمان (۱۴ روز پس از کاشت) بودند. و از این نظر اختلاف بین تیمار شاهد و تیمار ۳۰ درصد معنی‌دار است. شروع جوانه­زنی در هیچ کدام از تیمارها در گونه‌های مختلف معنی‌دار نبودند (جدول ۴-۱۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ۴-۱۸٫ اثر متقابل بین گونه و سطوح رطوبت داخلی شروع جوانه­زنی

 

 

گونه
تیمار

 

ویول

 

مازودار

 

برودار

 

 

 

شاهد

 

d0/0 ± ۰۰/۶

 

d0/0 ± ۰۰/۶

 

d0/0 ± ۰/۶

 

 

 

۴۰%

 

cd(67/ 16)577/0± ۰۰/۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...