-عمرشرکت :جهت محاسبه این متغییرازلگاریتم طبیعی سن شرکت براساس ماه استفاده شده که طبق رابطه زیرمی باشد .
Log(age)=HGy
اهرم مالی :جهت محاسبه این متغییرازرابطه زیر استفاده شده است .
جمع کل دارائیها /جمع کل بدهیها LEV=
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق در مرحله اول با بهره گرفتن از آمار توصیفی به توصیف شاخص های مرکزی و پراکندگی و در رابطه با آمار استنباطی جهت بررسی توزیع نرمال داده ها از آزمون کولیمو کرف اسمیرنوف، جهت بررسی وجود همبستگی از آزمون همبستگی پیرسون، جهت بررسی استقلال خطاها از ضریب دوربین واستون و نهایتا جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون رگرسیون چند متغیره با بهره گیری از نرم افزار SPSS انجام شده است.
۳-۹- قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق چهارچوبی را فراهم می نماید تا مطالعات و ازمون محقق در طی آن قلمرو خاص انجام پذیرد و دارای اعتبار بیشتر باشد.
۳-۱۰- قلمرو مکانی تحقیق
این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی (بازار سرمایه ایران) را مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۱۱- قلمرو زمانی تحقیق
دوره زمانی این پژوهش با توجه به در دسترس بودن اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق و محدودیت های هزینه و زمان، ۵ ساله و از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا انتهای سال ۱۳۹۲ است.
۳-۱۲- قلمرو موضوعی تحقیق
در این پژوهش، بررسی رابطه بین ریسک عملیاتی شرکت با متغیرهای بازده، نوسان پذیری قیمت سهام، مورد کنکاش قرار می دهد و در حوزه سرمایه گذاری قابل بحث است.
مراحل آزمون:
۱) تعریف فرضیه های آماری به صورت زیر:
بین بازده مورد انتظار سهام و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود ندارد.
بین بازده مورد انتظار سهام و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد.

بین نسبت دارایی های نقدی و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود ندارد.
بین نسبت دارایی های نقدی و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد.

بین نوسان پذیری قیمت سهام و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود ندارد.
بین نوسان پذیری قیمت سهام و ریسک عملیاتی شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد.

۳-۱۳- تعریف و محاسبه آماره آزمون:
آماره آزمون اگر از نوع t0 باشد به صورت زیر تعریف خواهد شد:

یا

۳-۱۴- تصمیم گیری:
اگر t محاسبه شده در ناحیه H1 دنباله سمت راست یا چپ قرار گیرد نظر به برگزیدن ۵% = αبا اطمینان ۹۵% می توان پذیرفت که بین دو متغیر x و y ارتباط معنی دار و در صورتی که در ناحیه H0 قرار گیرد می توان گفت که رابطه معنی داری بین x و y وجود ندارد.
مسئله ای که بیشتر پژوهشگران در برنامه ریزی هر پژوهش با آن مواجه اند، اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگ ترین اندازه ممکن را تصویب می کند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه است که نمونه از آن انتخاب شده است. بنابراین هر چه نمونه با حجم بزرگ تری انتخاب شود، بین شاخص های آماری، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با نمونه بزرگ، پژوهشگر کمتر فرض صفر را در شرایطی که درست نیست، می پذیرد.
پایان نامه
۳-۱۵- ضریب همبستگی پیرسون
ضریب همبستگی پیرسون که به آن همبستگی گشتاوری پیرسون نیز گفته می شود و با علامت r همواره با کنار نوشت آن که معرف متغیرهایی است که ضریب همبستگی آنها محاسبه می شود (برای نمونه، rxy که همبستگی بین متغیرهای x و y را نشان می دهد) نمایش داده می شود به منظور بررسی رابطه بین دو متغیر پیوسته ( فاصله ای یا نسبی) نظیر قد، وزن، نمره آزمون یا درآمد مورد استفاده قرار می گیرد و میزان تغییرپذیری مشترک بین دو متغیر یا اشتراک آنها را نشان می دهد. مقدار ضریب همبستگی بین ۱+ و ۱- در نوسان است. اگر تغییر متغیرها همسو باشد (هر دو متغیر در یک جهت تغییر کنند و با هر گونه افزایش یا کاهش در یک متغیر، مقدار دیگر نیز به ترتیب و همسو با آن افزایش یا کاهش یابد)، همبستگی یا قدار r مثبت بوده و به آن همبستگی مستقیم یا مثبت می گویند. اما اگر تغییر متغیرها همسو نباشد ( هردو متغیر در جهت عکس هم تغییر کنند و با افزایش مقدار یک متغیر، مقدار متغیر دیگر کاهش یابد و بر عکس)، همبستگی یا مقدار r منفی بوده و به آن همبستگی غیرمستقیم یا منفی می گویند. اگر مقدار به دست آمده برای ضریب همبستگی صفر باشد این بدان معناست که دو متغیر مورد نظر مستقل از هم هستند و هیچگونه رابطه ای بین آنها وجود ندارد. باید توجه داشت که مقدار مطلق ضریب همبستگی نشانگر قوت همبستگی است و علامت مثبت یا منفی تاثیری در این زمینه ندارد.)دلاوری ،۱۳۷۴،ص ۹۸)
۳-۱۵-۱- محاسبه ضریب همبستگی
اشکال عمده ای که در نمودار پراکندگی وجود دارد این است که با این روش نمی توان یک شاخص عددی از درجه همبستگی بین متغیرها به دست آورد. برای این منظور، شاخص های متعددی تدوینه شده است. معروف ترین و در عین حال پر کاربردی ترین آنها زمانی به کار برده می شود که متغیرهای مورد مطالعه با بهره گرفتن از مقیاس فاصله ای یا نسبی اندازه گیری شده باشد این روش را کارل پیرسون تهیه و تنظیم کرده است و ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون نامیده شده است. در  محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، آشنایی با یک شاخص آماری به نام کواریانس که شاخص بسیار مناسبی برای نشان دادن میزان ارتباط است ضروریست.(همان منبع ،ص ۹۹)
ضریب همبستگی پیرسون با نمادrنشان داده می شود.
ضریب همبستگی پیرسون برای توصیف همبستگی بین دو متغیر که با بهره گرفتن از مقیاس فاصله ای یا نسبی اندازه گیری شده اند به کار برده می شود. متغیرهایی نیز وجود دارند که نمی توان آنها را به صورت فاصله ای یا نسبی اندازه گیری کرد. ضریب همبستگی اسپیرمن، صورتی از ضریب همبستگی پیرسون است و زمانی استفاده می شود که نمره ها، رتبه بندی شده باشند یا به جای اعداد، رتبه های آنها در دست باشد.
 ۳-۱۵-۲- مفروضه های ضریب همبستگی پیرسون
ضریب همبستگی پیرسون که شاخص معتبری برای تعیین رابطه بین متغیرها است دارای مفروضاتی به شرح زیر است:
۱- رابطه بین دو متغیر خطی باشد.
۲- توزیع ها دارای شکل مشابه باشند.
۳- نمودار پراکندگی یکسان باشد.
عواملی که بر ضریب همبستگی تاثیر می گذارند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...