همان‌طور که اشاره شد در شبکه‌های اجتماعی افراد چندان به حرف پای‌بند نیستند، همین امر باعث می‌گردد انتشار تصاویر، حرف‌ها و رفتارهای غیرعرفی از این شبکه‌ها نشأت بگیرد. از سوی دیگر عرف جامعه را چیزی جز باورها، رفتارها و منش افراد یک جامعه نمی‌سازد. بنابراین زمانی که این فاکتورها تحت تأثیر عواملی مثل فضای مجازی یا رسانه تغییر کند کم‌کم عرف جامعه نیز دچار دگرگونی خواهد شد. زمانی که عده زیادی ذیل یک تصویر یا مطلب غیراخلاقی کامنت می‌گذراند یا آن را می‌پسندند خود به خود قبح مطرح نمودن این قبیل مسایل در جامعه فرو می‌ریزد و افراد در بی‌اخلاقی شریک می‌شوند. انتشار اخبار کذب، پرده‌دری و افشای مسایل خصوصی، انتشار تصاویر و فیلم‌های شخصی و خانوادگی افراد نیز از چالش‌هایی است که در فضای مجازی رایج است.مانند هر چالش اخلاقی دیگر، وقتی افراد جامعه با رفتار خود متضمن اخلاق در فضای مجازی نباشند خود به خود پای قانون به میان آمده و پیامد آن کاهش آزادی و حتی ورود حکومت به حریم شخصی افراد است.
پایان نامه - مقاله
در پایان این بحث باید عنوان کرد که در دنیای امروز با گسترش اینترنت و ارتقای سخت‌افزارها در سطح کاربران بسیار زیادی از سنین مختلف وارد عرصه فضای مجازی شده‌اند. که با توجه به گسترش اطلاعات در فضای مجازی ضریب نفوذ اینترنت در میان نوجوانان و جوانان بالا ۸۰ درصد است. بنابراین یکی از راه‌های جذب مشارکت جوانان از اینترنت برگزاری جشنواره هایی از جمله جشنوار‌های تولیدات دیجیتال و وبلاگ نویسی دینی می‌باشد. که در دنیای امروز خواهان اندیشه‌های ناب و راه کمال برای رسیدن به زندگی با معرفت است. به بیان دیگر اینکه کاربران اینترنت امروزه بیش از هرزمان دیگر تشنه اطلاعات و محتوای دینی هستند که یکی از راهکارهای تشویق عمومی برای فعالیت موضوعی خاص و ارتقای کم و کیفی اطلاعات دینی در فضای مجازی موضوع برگزاری همایش و جشنواره ها است. وبلاگ نویسی دینی می‌تواند با تکرار و عمومی سازی آموزه‌های دین مبین اسلام فرهنگ دینی را در جامعه توسعه داده و اخلاق اجتماعی را در این فضا گسترش دهد. تبلیغ دین در فضای مجازی یکی از حساس‌ترین فعالیت‌های محتوایی در عصر شبکه جهانی اینترنت است، که باید برای تحقق هدف ترسیم شده بسیار هوشمندانه عمل شود، اگر در تبلیغ دین برنامه‌ی مدرن و هدفمند نداشته باشیم نه‌تنها نمی‌توانیم تأثیر مثبت در جامعه بگذاریم، بلکه تأثیرات منفی را در جامعه هدف خود خواهیم داشت.

ج: تهدیدات فرهنگی

هر جامعه صاحب ارزش‌هایی است، که ناشی از فرهنگ آن است. اما برخی ارزش‌های مترقی در جوامع اسلامی است که به موجب تأثیر از فرهنگ بی‌بندو‌بار و اباحه‌گر درحال کم‌رنگ‌شدن است: ارزش‌هایی مثل حیا و عفت زن، اهمیت داشتن شخصیت انسان به جنسیت آن، قبح عریان نمایی بدن.
درتحقیقات به عمل آمده در رابطه با کودکان براین باور رسیده‌اند که پسرانی که با تصاویر خشونت‌آمیز و مستهجن مواجه بوده‌اند، اغلب انگیزه‌های بوالهوسانه‌ای نسبت به دختران دارند در عین حال، دختران نیز پاسخ مثبتی به این‌گونه تمایلات پسرها نشان می‌دهند. درنتیجه رواج بوالهوسی است که ارسال تصاویر مستهجن در میان جوامع اسلامی رشد می‌یابد. روابط آزاد دختر و پسر ترویج می‌شود کم‌پوشی و عریانی در میهمانی‌ها و عروسی‌ها به‌ویژه در میان جوانان گسترش می‌یابد و در نهایت قبح برخی اعمال که سازنده ارتباط سالم و مفید در میان افراد جامعه است، از بین رفته و در گذر زمان به رشد ارتکاب برخی اعمال خلاف اخلاق متعالی و حتی ارتکاب برخی جرائم منتهی خواهد شد.
از ویژگی‌های فضای سایبر این است که به شدت تحت تأثیر هرنوع عرضه گسترده‌ای قرار می‌گیرد. گرچه این فضا گذرگاه فرهنگ‌های متنوع و گوناگونی است که هر یک در صدد عرضه خویش هستند. اما تنها فرهنگی پیشتاز خواهد بود که حضور پررنگ‌تر و گسترده‌تری داشته باشد. و بدین‌سبب است که در آن فرهنگ غالب، فرهنگی جز فرهنگ قدرتمند اما غلط غرب نیست. چرا که با به کارگیری صحیح از امکانات وسیع و تلاش وافر به عرضه گسترده خود پرداخته و یکه‌تاز این عرصه گردانده است .[۱۰۰]
به‌طور متوسط توسعه وب که یکی از مهم‌ترین ابزار عرضه فرهنگ است. هر سه ماه یکبار دو برابر می‌شود. اما این رشد، روزافزون، به نفع فرهنگ‌های غرب است. چرا که پررنگ‌ترین حضور از آن ایشان است و حقیقت این است که سلطه غرب و فرهنگ بی‌بند و باری در جای جای فضای سایبر سایه گسترانده است. چنانچه حکومت زبان انگلیسی موجب شده است که کاربران با حضور در فضای سایبر، ضمن این که با زبان انگلیسی حاکم برآن درگیر هستند، از زبان ملی خود دور شدند. به عنوان مثال چت‌های اینترنتی فارسی زبان بیشتر از الفبای انگلیسی به جای الفبای فارسی استفاده می‌کنند که البته یکی از دلیل آن کمبود نرم افزار های قدرتمند فارسی است. گسترش این کاربرد خود موجب تضعیف الفبا و زبان فارسی خواهد شد. به‌ویژه باتوجه به این علم و فناوری که از ضروریات زندگی است دراین فضا به صورت زبان انگلیسی نمود یافته بود تمامی نشریات متون و منابع دست اول حتی در کشورهای غیرانگلیسی به این زبان می‌باشد. از این‌رو، دانش زبان انگلیسی از لوازم حضور فعال در فضای سایبر شده است.آموزش‌، پژوهش و ارتباطات نمی‌تواندبه حرکت پیش رونده خود ادامه داده و نیازهای جامعه را پاسخ دهد، مگر این که زبان انگلیسی را به‌کار گیرد. و این خود به صورت طبیعی موجب سیطره فرهنگ غرب برعرصه‌های گوناگون جوامع به ویژه جوامع اسلامی می‌گردد. بدین وسیله ارزش‌ها، روش‌ها و هویت‌های مطلوب فرهنگ غربی برجوامع تزریق شده فرایند دگرگونی عناصر فرهنگی سرعت خواهد گرفت.
در شرایطی که دشمنان فرهنگ و غارت‌گران اندیشه‌های راسستین اسلامی با درک قابلیت بالای این شاه راه ارتباطی و اطلاعاتی که از آن در اشاعه خواسته‌های نفسانی و آرمان‌های دنیای خود کمال استفاده را می‌کنند، هرگز نباید لحظه‌ای از استفاده مطلوب از این ابزار پر قدرت فرهنگ‌ساز غافل شد.
عمده محصولات فرهنگی اعم از فیلم، عکس، متن، بازی رایانه و اینترنتی از سوی غرب و گاه شرق، تولید و در فضای سایبر تبلیغ و توزیع می‌شوند بدین‌سان یکی از خطرات ناشی از فضای سایبر متوجه کشورهایی است که دارای فرهنگ‌های متضاد با فرهنگ حاکم بر فضای سایبر است به‌ویژه کاربران مسلمان که عمدتاً با وجود برخورداری از فرهنگی غنی از استفاده از محصولات قوی فرهنگ متناسب با فرهنگ خود محروم اند.[۱۰۱]

بند پنجم: روند تأسیس شورای عالی فضای مجازی به حکم مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن دستوری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهوری اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثارچشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگ به‌منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند. و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

الف:تشکیل شورای عالی فضای مجازی

متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است.
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ایجاد زندگی فردی و اجتماعی و مردم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگ مستمر به‌منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند، که نقطه کانونی تمرکز برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌گردد و لازم است به کلیه مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود. اعضای حقوقی این شورای عبارتند از: رئیس جمهور(رئیس شورا) رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام آقایان: دکتر حمید شهریار، دکتر سید جواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار شفقی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس امیرضا شاه‌میرزایی می‌باشند که برای مدت سه سال تعیین می‌شوند.
این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد نماید. تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت براجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکزی فضای ملی مجازی با تأکید بر توجه جدی به آن در پیوست این حکم ابلاغ می‌گردد.
در پایان انتظار دارم ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین‌شده به‌کار برند، کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه‌جانبه با این مرکز می‌باشند.

ب: اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی

رئیس‌جمهور اشاره به ابعاد مختلف مدیریت فضای مجازی در کشور اظهار داشت: در شرایط کنونی مرکز ملی فضای مجازی می‌تواند به عنوان نقطه تمرکز در سیاست‌گذار‌ی‌ها تصمیم‌گیری کلان کشور در عرصه سخت‌افزار و نرم‌افزاری و صیانت از آسیب‌های این فضا تأثیرگذار باشد.
اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران سه قوه و به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: این جلسه که عصر روز شنبه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۰ با حضور اعضای حقوقی و حقیقی این شورا در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس شورای فضای مجازی به اهمیت و جایگاه این شورا در کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: در شرایط فعلی در کشورو جهان، فضای مجازی از جایگاه ویژه برخوردار است. به‌طوری که امروزه ابعاد گسترده آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند.[۱۰۲]
دکتر احمدی نژاد، در ادامه فضای مجازی را فضای نامحدود توصیف کرد و گفت: از آنجایی که فضای مجازی، فضای نامحدود است و در آن مرز ها برداشته شده باید تلاش شود تا برنامه‌ریزی دقیق از فضای سایبر در راستای اهداف و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.
دراین جلسه همچنین اعضای این شورا به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص نحوه شکل‌گیری مرکز ملی فضای مجازی، مبانی، فرصت‌ها وبهره‌گیری از فرصت‌های ملی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.[۱۰۳]

ج: مأموریت اصلی شورای عالی فضای مجازی

با توجه به مطالب فوق و حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به تأسیس شورای عالی فضای مجازی به دلیل اهمیتی غیر قابل انکار فضای سایبر می‌توان به دو مأموریت اصلی این شورا اشاره نمود.
۱- لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از فضای مجازی در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم
۲- ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از فضای مجازی.
همچنین این شورا مأموریت یافته است، مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند. تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و محتوایی تحقق یابد.
حقیقت این است که تا کنون دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه پایش و کنترل یا استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در کشور وارد عمل شده‌اند، اما عملکرد اغلب آنها در حد انتظار و برخی از آنها اساساً به صورت شکلی و غیرفعال در این زمینه کار کرده‌اند . برخی نیز به‌طور کلی تعطیل بوده‌اند مانند: شورای عالی فناوری اطلاعات که به رغم تصریح قانونی بعد از ماجرای ادغام شورای عالی توسط رئیس جمهوری و مخالفت مجلس با آن عملاء فعالیت چشمگیری نداشته و طی چند سال اخیر حتی یک جلسه یا مصوبه نداشته است.
از همین زمره است، شورای عالی اطلاع‌رسانی که اگر چه بیشتر در زمینه محتوای فضای مجازی فعال بوده اما عملکرد آن منحصر به برگزاری چند جشنواره و کنفرانس، انتشار کتاب یا اعزام تیم به نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات در خارج کشور با همه حرف و حدیث‌های مربوط به آن بوده است. طی سال‌های اخیر به‌ویژه در پی تحولات سیاسی و اجتماعی که در صحنه داخلی و خارجی و منطقه‌ای شاهد آن بوده‌ایم. نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بیش از گذشته برای مسولان امر اهمیت پیدا کرده و به همین دلیل برخی نهاد ها مانند پلیس اقدام به تأسیس و راه‌‌اندازی بخش‌های خصوصی از جمله پلیس فتا(فضای تولید و تبادل اطلاعات) کرده‌اند تا نهادهای دیگرموسسات یا بخش های ویژه فضای مجازی از قبیل ارتش مجازی دادسرای ویژه مبارزه با جرائم رایانه‌ای و اینترنتی، معاونت رسانه مجازی در صداو سیما قرارگاه دفاع سایبری راه‌اندازی کرده‌اند.
مسله‌ای که به وضوح ملموس بود پراکنده‌کاری نهادهای مذکور و ناهماهنگ بودن این نهادهای تازه تأسیس با یکدیگر و بعضاً خنثی کردن ارزش‌های یکدیگر بود اکنون شورای فضای مجازی می‌تواند ضمن یک کاسه کردن انرژی‌های مذکور تصمیمات وتدابیر تازه و بنیادین در حوزه فضای مجازی اتخاذ کند، تصمیماتی که به موجب حکم رهبر معظم انقلاب لازم است به کلیه مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده شود. نکته بسیار مهم که در حکم مذکور نیز صدر مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته، این است شورا باید تدابیری اتخاذ کند که ظرفیت ها و فرصت‌های گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعات و ارتباطاتی به ویژه شبکه جهانی اینترنت بهره‌گیری حداکثری صورت گیرد. چرا که این فناوری ها قابلیت این را دارند که در جهت رشد پیشرفت کشور به‌کار گرفته شوند. متأسفانه به‌نظر می‌رسد رویکرد کلان حاکم بر کشور طی دهه گذشته رویکرد ملی و ایجاد مدیریت‌ های حداکثری برای استفاده از ظرفیت های فضای مجازی بوده است، این رویکرد به مثابه مرکز برای توسعه بخش‌های علمی و اقتصادی و تجاری کشور عمل کرده و مانع شکوفایی استعدادهای گسترده کشور در بخش‌های مختلف شده است. امید است شورای عالی فضای مجازی در تدوین رویکرد تازه کشور دراین حوزه بیش از پیش به نگاه ایجابی توجه کند.

فصل چهارم

 

کارکردها و محدوده‌های نقش پیشگیرانه پلیس در فضای سایبر

 

مقدمه

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با محوریت قانون برای صیانت از هویت ملی و دینی ارزش‌های اسلامی و جلوگیری از انحطاط فرهنگی و تأمین امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی افراد جامعه تشکیل شد. که در این مدت زمان کوتاهی که از تأسیس آن می‌گذرد، توانسته امنیت و آرامش نسبی را بر این فضا حاکم کند.با توسعه فناوری‌های نوین به ویژه اینترنت و ورود به دنیای واقعی، برای جوامع بشری آسودگی‌هایی را به ارمغان آورده است.در کنار این ویژگی‌های فناوری امروز، چالش‌ها و آسیب‌هایی را نیز به دنبال داشته است که غفلت از آن گاهی بنیان خانوادگی و حریم خصوصی افراد و همچنین امنیت شغلی و بسیاری از مسائل مهم زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده است و مشکلات جدی را برای کاربران این وسیله الکترونیکی فراهم آورده است.[۱۰۴]
بنابراین همان‌طور که وظیفه خطیر پلیس پیشگیری از وقوع جرائم می‌باشد و این شعار که پیشگیری بهتر از درمان است را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند در هین راستا پلیس فتا نیز پیش از آنکه در اولین قدم به مقابله با جرائم سایبری اقدام نماید. با فرهنگ‌سازی و آموزش و اطلاع‌رسانی در اقشار مختلف جامعه به‌ویژه مسئولین و مدیران، می‌تواند درصد قابل ملاحظه‌ای از بروز و ظهور این گونه چالش‌ها و آسیب‌ها که پیامدهای مخربی بر جامعه دارند، پیشگیری نماید.
هر قدر دانش فنی و آگاهی اجتماعی افراد جامعه در حوزه امنیت آنلاین افزایش یابد به همان نسبت در فضای مجازی واکسینه می‌شود.

گفتار اول: تأثیر پلیس فتا بر نهادهای اجتماعی

با توجه به ویژگی‌های غیر قابل انکار دنیای امروز که بارزترین آنها: شکل‌گیری دهکده جهانی و سرعت در انتقال و دریافت اخبار و اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان و همچنین شکل گرفتن دولت الکترونیک و شهر الکترونیک است، می‌توان به جرأت گفت: این سرعت اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت علم و دانش فردی بی‌تأثیر در زندگی شخصی افراد جامعه نمی‌باشد و نقاط حساس آن را مورد هدف قرار می‌دهد. از نقاط حساسی که خواسته و ناخواسته در معرض خطر قرار دارند می‌توان به نهاد خانواده که عضو کوچکی از جامعه می‌باشد و محیط دانشگاهی که مرکز ثقل هدف‌گذاری‌ها میان دولت‌ها می‌باشد و همچنین بازار کار، و موقعیت شغلی افراد در جامعه که سرمنشاء امرار معاش می‌باشد، اشاره نمود.
با توجه به حساسیت‌هایی که نهادهای اجتماعی مذکور به خود اختصاص داده‌اند. پلیس فتا باید به عنوان بازوی اجرایی جامعه با در نظر گرفتن موقعیت حساس این سه نهاد که بالاترین حضور افراد جامعه را دارا می‌باشند، آسیب‌های خطرناکی که آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد را شناسایی کند و با ارائه راهکارها و هشدارهای لازم و به موقع به کاربران اولاً از وقوع این جرائم پیشگیری کند و ثانیاً از آمار ارتکاب جرائم سایبری بکاهد و به وظیفه خود جامه عمل بپوشاند.
در این گفتار تأثیر پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات بر سه نهاد اجتماعی خانواده، دانشگاه، بازارکار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بنداول: نهاد خانواده

نهاد خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماع است، اما در طول تاریخ همین نهاد مقدس و پاک، منشاء بسیاری از رویدادها و تحولات مثبت و اثرگذاری در عرصه‌های دینی و مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، علمی و آموزشی… شده است.در راستای اهمیت این نهاد رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: تنگه احد نظام«خانواده»است. بنابراین نهاد خانواده یکی از مقدس‌ترین و پاک‌ترین نهادهای اجتماعی است و نیازمند صیانت بیشتر از سوی دولت می‌باشد.[۱۰۵]
با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات نوع زندگی افراد جامعه دستخوش تغییر قرار گرفت که این تغییر و تبدیل فضای واقعی به فضای مجازی نهاد خانواده را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. امروزه میلیون‌ها خانواده در سرتاسر دنیا به‌طور مستمر از اینترنت برای بسیاری از مسائل گوناگون از جمله، یادگیری، پژوهش، خرید و فروش و… استفاده می‌کنند.
همانطور که این فضا برای آن‌ها مزایایی را به همراه دارد، در کنار آن نمی‌توان وجود خطرات را نادیده انگاشت و مجرمین خطرناک را که هر لحظه به فکر به دام انداختن آنان می‌باشند را از نظر دور داشت. با در نظر گرفتن این موقعیت می‌توان بیان نمود که باید نهادی تخصصی از این واحد کوچک جامعه که خود خاستگاه بسیاری از مسائل بزرگ جامعه است، حمایت کند و آموزش‌های لازم، از نحوه ورود و نحوه بهره برداری از این فضا و همچنین نحوه نظارت بر فرزندان که سرمایه‌های آینده می‌باشند، را بدهد.
در تکمیل این بحث می‌توان گفت:یکی از پرطرفدارترین ابزارهای موجود در فضای مجازی اینترنت است.زیرا اینترنت ابزاری است در دست انسان امروز، تا آن را برای پیشبرد خود به سوی مقاصد و اهداف زندگی به کار گیرد. مانند بسیاری از ابزارهای دیگر می‌تواند کاربردی دوگانه داشته باشد، از سویی منبعی برای کسب اطلاعات و دانش سودمند باشد. و از سویی محلی برای انتشار مطالبی مسموم و نادرست. از این رو لازم است تدابیر حفاظتی در جهت ایجاد مصونیت در برابر خطرات و آسیب‌های اینترنتی خصوصاً پیرامون کودکان و نوجوانان اتخاذ گردد.
بیشترین خطرات و آسیب‌های اینترنتی را می‌توان به شرح زیر برشماری کرد:
۱- انتشار مطالب خلاف اخلاق و بدن، درجه بندی سنی در قالب‌های مختلف متنی، صوتی و تصویری
۲- آشنایی و دوستی مجازی در جاهایی مثل محیط‌های چت عمومی یا شبکه‌های اجتماعی که طرفین بدون هیچ گونه شناخت واقعی از یکدیگر برقرار می‌کنند.
۳- دزدی و سرقت بدون اطلاعات و داشته‌های فردی کاربران مثل آدرس منزل، شماره تلفن، شماره حساب‌های بانکی، تصاویر و فیلم های خصوصی و موارد شخصی دیگر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...