در ماتریس تصمیم گیری، آنتروپی می تواند پراکندگی مقادیر شاخص ها را نشان دهد(میزان عدم اطمینان نسبت به مقادیر یک متغیر).هر چه پراکندگی مقادیر یک شاخص(dj) در گزینه ها بیشتر(آنتروپی کمتر) باشد اهمیت آن شاخص در تصمیم گیری بیشتر است(زیرا در تصمیم گیری به عدم تشابه گزینه ها بیشتر توجه می شود).
آنتروپی در تئوری احتمالات معیاری برای مقدار عدم اطمینان بیان شده توسط یک توزیع احتمال گسسته (Pi) است. ماتریس تصمیم گیری با m گزینه و n شاخص در نظر گرفته می شود، محتوای اطلاعاتی موجود از این ماتریس تصمیم گیری ابتدا به صورت Pij در رابطه زیر نرمال می شود.
پایان نامه - مقاله
برای Ej از مجموعه Pij ها به ازای هرشاخص رابطه زیر برقرار است.
به طوریکه Ej مقدار عدم اطمینان بیان شده توسط توزیع احتمال گسسته، و می باشد.
درجه انحراف dj از اطلاعات ایجاد شده به ازای شاخص Jام به صورت رابطه زیر است.
سرانجام برای وزن های Wj ، از شاخص های موجود رابطه زیر برقرار است.
فصل چهارم
آزمون و ارزیابی فرضیه های پژوهش

 

        1. مقدمه

       

       

 

پس از گردآوری، استخراج و طبقه ­بندی داده ­ها جداول توزیع فراوانی و تستهای توزیع تهیه می­گردد. دراین بخش از فرایند انجام تحقیق مرحله­ تجزیه و تحلیل داده ­ها آغاز می­ شود. این مرحله در تحقیق اهمیت فراوانی دارد زیرا بیانگر زحمات و تلاش­ های گذشته است. در این مرحله محقق داده ­ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار می­دهد (فرهنگی و صفرزاده, 1389, ص. 355).
در بخش نخست روش­های آماری توصیفی و اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ ­دهندگان شامل جداول سنی جنسی، تحصیلات و … نمودارهای مرتبط با آن ارائه می­ شود. همچنین شاخص­ های آماری چون میانگین و واریانس برای گزاره­های هر سازه به تفکیک ذکر گردیده است .
در بخش آمار تحلیلی با بهره­ گیری ازروش ضریب همبستگی اسپیرمن فرضیات تحقیق مورد آزمون قرارمی­گیرند. همچنین بابهره­گیری از روش وزن دهی آنتروپی شانون، اهمیت نسبی متغیرهای تحقیق احصا می گردد.
در بخش­ آزمون­های تکمیلی نیز اثر متغییرهایی چون سن، سطح تحصیلات و میزان سابقه کار بر نگرش آنها نسبت به متغییرهای اصلی تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

        1. نتایج آمار توصیفی

            1. اطلاعات جمعیت شناختی

           

           

       

       

 

در بخش نخست پرسشنامه اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ ­دهندگان جمع­آوری شده­است با توجه به متغییر­های مرتبط با این بخش نخست اطلاعات آماری و نمودارهای مرتبط با آن ارائه می­گردد.
الف. استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه
در جدول 4-1 اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ ­دهندگان برحسب متغییر استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه ذکر گردیده و نمودار دایره­ای آن پاسخ ­دهندگان را برحسب استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه تقسیم ­بندی می­نماید.
جدول 4 1. فراوانی پاسخ دهندگان برحسب استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه

 

استفاده/ عدم استفاده فراوانی درصد فراوانی
استفاده 66 75.
عدم استفاده 22
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...