در این پژوهش برای انتخاب بین روش‌های داده های تابلویی و داده های تلفیقی، از آماره F لیمر استفاده می‌شود. همچنین از آزمون هاسمن برای تشخیص ثابت یا تصادفی بودن تفاوت‌های واحدهای مقطعی استفاده خواهد شد. شایان ذکر است برای برآورد مدل­های رگرسیون، آزمون فروض کلاسیک از جمله بررسی نرمال بودن خطاها، خود همبستگی، ناهمسانی واریانس و هم خطی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، لذا قبل از آنکه مدل­ها برآورد گردد این فروض مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

 

 

 

۱-۹ جامعه و نمونه آماری تحقیق

 

۱-۹-۱ قلمرو موضوعی:

 

در این پژوهش برای بررسی سرمایه گذاری از میزان سرمایه گذاری شرکت تقسیم بر جمع دارایی های شرکت در ابتدای دوره استفاده کرده و نحوه­­اندازه ­گیری سود تقسیمی در این تحقیق بدین شکل است که سود تقسیمی هر سهم شرکت از طریق میزان سود تقسیمی هر سهم شرکت تقسیم بر جمع دارایی های شرکت ابتدای دوره به ازای هر سهم به دست می‌آید. همچنین در این تحقیق جهت محاسبه­ عدم اطمینان جریانات نقدی از دو معیار عدم اطمینان ‌بر اساس معیار کمبود جریانات نقد[۱۵] وعدم اطمینان ‌بر اساس معیار نوسانات جریانات نقد[۱۶]استفاده خواهد شد.

 

 

 

۱-۹-۲ قلمرو مکانی

 

قلمرو مکانی این پژوهش شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. دلیل این انتخاب توان دسترسی به اطلاعات مالی این شرکت‌ها و همگن‌تر بودن آن‌ ها به خاطر وجود مقررات و استانداردهای سازمان بورس اوراق بهادار تهران است.

 

 

 

۱-۹-۳ قلمرو زمانی

 

دوره زمانی این پژوهش به سال‌های ۱۳۹۲-۱۳۸۶ محدود می‌شود.

 

 

 

۱-۹-۴ جامعه و نمونه‌ آماری تحقیق

 

جامعه‌ آماری این پژوهش شامل تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به علت گستردگی حجم جامعه‌ آماری و دشواری‌های خاص حاصل از آن و همچنین وجود برخی ناهماهنگی‌ها میان اعضای جامعه در ارتباط با داده های مورد نیاز پژوهش، شرایط زیر برای انتخاب نمونه‌ آماری قرار داده شده و نمونه‌ آماری پژوهش به روش حذف سامانمند انتخاب شده است:

 

۱٫ سال مالی شرکت‌ها منتهی به پایان اسفند ماه هر سال باشد.

 

۲٫ طی دوره پژوهش در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد.

 

۳٫ کلیه اطلاعات مورد نیاز از شرکت‌ها برای پژوهش در دسترس باشد.

 

۴٫ جزء شرکت‌های مالی (سرمایه گذاری، هلدینگ، واسطه گری) نباشند.

 

لذا شرکت‌هایی که حائز شرایط فوق نباشند و یا داده های آن در دسترس نباشد، از نمونه آماری حذف خواهند شد.

 

۱-۱۰ تعریف عملیاتی متغیر­ها

 

در این تحقیق رابطه بین سه متغیر( مستقل، وابسته، کنترلی )مـورد بررسی قـرار ‌می‌گیرد، کـه به شـرح زیـر می­باشند:

 

متغیرهای مستقل: متغیر مستقل پژوهش حاضر عبارت­ از سود تقسیمی و عدم اطمینان جریان‌های نقدی شرکت.

 

الف) سود تقسیمی

 

۱٫ تعریف مفهومی سود تقسیمی:

 

سود تقسیمی هر سهم یکی از آماره های مالی بسیار مهم است که مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی می‌باشد،که نشان دهنده سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی به دست آورده است (نوو، ۱۳۸۵). به عبارت دیگرسود تقسیمی هر سهم عبارت از مبلغی است که شرکت می ­تواند پس از پایان دوره مالی به صاحبان سهام خود پرداخت کند.

 

۲٫ تعریف عملیاتی سود تقسیمی:

 

نحوه­­اندازه ­گیری سود تقسیمی در این تحقیق بدین شکل است که سود تقسیمی هر سهم شرکت از طریق میزان سود تقسیمی هر سهم شرکت تقسیم بر جمع دارایی های شرکت ابتدای دوره به ازای هر سهم به دست می‌آید وجهت محاسبه ی آن از فرمول زیر استفاده می شود:

 

 

 

که پارامترهای آن به شرح زیر می ­باشند:

 

*=DIVمیزان سود تقسیمی هر سهم شرکت تقسیم بر جمع دارایی­ های ابتدای دوره به ازای هر سهم.

 

=DIV میزان سود تقسیمی هر سهم شرکت در دوره مورد نظر

 

=TAi,t=1کل دارایی های ابتدای دوره به ازای هر سهم.

 

ب) عدم اطمینان جریان‌های نقدی

 

۱٫ تعریف مفهومی عدم اطمینان جریان‌های نقدی شرکت

 

عدم اطمینان جریان وجوه نقد یعنی تکیه دادن شرکت به جریان نقدی داخلی ایجاد شده که­این حالت شرکت را به­ دلیل هزینه­ سرمایه بالا از دسترسی آسان به تأمین­مالی خارجی با مشکل جدی مواجه می‌کند و چنین عدم قطعیتی برای به دست آوردن سرمایه، ریسک­بالاتری را نشان می­دهد (شایا و سو، ۲۰۰۹). شرایط عدم اطمینان جریان وجه نقد به ما کمک می‌کند که بهتر بفهمیم وقتی که شرکت‌ها با مشکلات داخلی و خارجی سرمایه مواجه اند چگونه سود سهام تقسیم می‌کنند و جهت سرمایه گذاری تصمیم گیری می‌کنند.

 

۲٫ تعریف عملیاتی عدم اطمینان جریان‌های نقدی شرکت

 

در این تحقیق جهت محاسبه­ عدم اطمینان جریانات نقدی از دو معیار عدم اطمینان ‌بر اساس معیار کمبود جریانات نقد[۱۷]و عدم اطمینان ‌بر اساس معیار نوسانات جریانات نقد[۱۸] استفاده می‌کنیم،که نحوه­ محاسبه­ آن به شرح زیر است:

 

الف)کمبود جریانات نقد = سرمایه گذاری مورد انتظار+ سود تقسیمی مورد انتظار- جریانات نقد در دسترس.

 

Cash f low shortfall =Expected investment +Expected dividend–Available Cash Flow

 

ب)نوسانات جریانات = انحراف معیار جریانات نقدی عملیاتی طی پنج سال قبل.

 

Cash flow volatility=var(CFOA)i ,t=1,2…۵

 

CFOA( cash flows from operating activities)=جریان نقدی عملیاتی شرکت

 

متغیر وابسته: متغیر وابسته ی پژوهش حاضر عبارت است از سرمایه گذاری شرکت.

 

۱٫تعریف مفهومی سرمایه گذاری:

 

از دیدگاه کلی، سرمایه گذاری به معنای مصرف پول‌های در دسترس برای دستیابی به پول‌های بیشتر در آینده است. به عبارت دیگر سرمایه گذاری یعنی به تعویق انداختن مصرف فعلی برای دستیابی به امکان مصرف بیشتر در آینده (ویلیام شارپ و دیگران[۱۹]، ۱۹۹۵).

 

در ارتباط با سرمایه گذاری تعاریف متفاوتی وجود دارد که در این تحقیق از دو تعریف زیر استفاده شده است:

 

الف) سرمایه گذاری نوعی دارایی است که واحد سرمایه گذار برای افزایش منافع اقتصادی از طریق توزیع منافع به (به شکل سود سهام، سود تضمین شده و اجاره)، افزایش ارزش یا سایر مزایا (مانند مزایای ناشی از مناسبات تجاری) نگهداری می‌کند یعنی هدف از سرمایه گذاریها عمدتاًً کسب سود ناشی از نگهداری آن ها‌ است و در کنار آن نیز ممکن است سود ناشی از فروش آن ها، درآمدی برای واحد تجاری ایجاد کند. (استاندارد حسابداری شماره ۱۵، حسابداری سرمایه گذاری‌ها)

 

ب) سرمایه گذاری عبارت است از تغییر در خالص ارزش دارایی‌ها (بهرام فر و مهرانی، ۱۳۸۳، ص ۳۱).

 

۲٫تعریف عملیاتی سرمایه گذاری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...