شکل۳-۴۱ شرایط مرزی نمونه

۳-۳-۲-۱-۳ بارگذاری

بار وارده حاصل از انفجار ۱kg ماده منفجره TNT می باشد. انفجار در فاصله ۳ متری از مرکز هندسی دال می باشد که فاصله محل قرارگیری ماده منفجره با مرکز هندسی دال می باشد. شکل (۳-۴۲) شرایط آزمایش را نشان می دهد.

شکل۳-۴۲ شرایط آزمایش

۳-۳-۲-۱-۴ تاریخ جابه جایی

یک مبدل جابجایی برای ثبت تاریخ جابه جایی در مرکز همانطورکه در شکل(۳-۴۳) نشان داده شده نصب می شود. مبدل های فشار برای اندازه گیری فشار انفجار هم در مرکز نمونه PT1 و نزدیک تکیه گاه در یک طرف PT2 استفاده می شود. تاریخ های فشار انفجار در مرکز ولبه دال توسط سنسورها تثبیت می شود.
پایان نامه

شکل۳-۴۳ محل قرارگیری مبدل های اندازه گیری تاریخ جابه جایی و فشار

۳-۳-۲-۲ مدل سازی دال بتنی آزمایش شده در اثر بار انفجار

در این بخش جهت حصول اطمینان از صحت نتایج تحلیل های انجام شده توسط نرم افزار نمونه ای مشابه آزمایش انجام شده توسط گروه مربوطه با بهره گرفتن از نرم افزار ABAQUS مدل سازی شده و نتایج حاصل از ثحلیل با نتایج مطالعه آزمایشگاهی کنترل می شود.

۳-۳-۲-۲-۱ المان بتن مسلح واطلاعات ورودی نرم افزار

جهت مدل سازی بتن از المان solid استفاده شد وآرماتورهای دال نیز با بهره گرفتن از المان wire مدل سازی شدند.

۳-۳-۲-۲-۲ مشخصات مصالح

 

۳-۳-۲-۲-۲-۱ مشخصات مصالح بتن

مدل های رفتاری مختلفی جهت مدل سازی بتن وجود دارد که هر کدام مزایا ومعایبی دارد در این مطالعه با بهره گرفتن از نموداز تنش-کرنش مدل رفتازی بتن Mpa 39.5 به دست آمده است. همانطور که در فصل سوم گفته شد در این تحقیق، برای بیان رفتار فشاری و کششی تنش-کرنش بتن به ترتیب از مدل­های رفتاری ارائه شده توسط thorenfeld و shima و جهت مدل­سازی مصالح بتن دال از مدل بتن آسیب دیده خمیری که در آباکوس در دسترس می باشد استفاده شده است. که البته با توجه به این که قبلا نیز ذکر شد برای در نظر گرفتن تاثیر افزایش مقاومت مصالح با نرخ کرنش سریع، ضریب افزایش دینامیکی به مقادیر مقاومت استاتیکی اعمال می شود. این ضریب به ماهیت تنش(مثلا خمشی ، برش مستقیم ) بستگی دارد. که ما نیز در مدل مورد نظر ۱.۲ را اعمال کردیم. مقدار تنش کششی حداکثر در رابطه (shima )براساس رابطه زیر تعیین می شود.
(۳-۵۸)
در شکل(۳-۴۴) الف و ب منحنی­های تنش–کرنش فشار و کشش استفاده شده در این مدل نمایش داده شده است.
الف) فشار
ب)کشش
شکل ۳-۴۴ منحنی تنش کرنش بتن در مدل صحت سنجی شده
مشخصات مصالح بتن ورودی به نرم افزار در جدول(۳-۱۰) ارائه شده است.
جدول۳ -۱۰ مصالح بتن ورودی به نرم افزار

 

ضریب الاستیسیته
N/m^2
نسبت پواسون وزن مخصوص
kg/m^3
۳*۱۰^۱۱ ۰.۲ ۲۴۰۰

 

۳-۳-۲-۲-۲-۲ مشخصات مصالح آرماتور فولادی

از منحنی تنش-کرنش مربوط به فولاد با تنش تسلیم Mpa 600 برای مدل سازی آرماتور فولادی استفاده می شود. مشخصات مصالح آرماتور فولادی ورودی به نرم افزار در جدول(۳-۱۱) ارائه شده است.
جدول ۳-۱۱ مصالح آرماتور فولادی ورودی به نرم افزار

وزن مخصوص
kg/m^3
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...