استخدامهای دولتی و شرایط شغلی مناسبتر

 

T12

 

 

 

مهاجرت نیروی متخصص به خارج از کشور و عدم امکان تأمین نیروی متخصص

 

T13

 

 

 

وضعیت سیاسی کشور و عدم امکان حضور شرکتهای خارجی در ایران (در حیطه بازار، تکنولوژی و …)

 

T14

 

 

 

عدم ثبات سیاستهای دولتی

 

T15

 

 

 

ورود شرکتهای رقیب به بازار فولاد کشور

 

T16

 

 

 

تمایل مدیران صنایع نسبت به خرید تکنولوژی خارجی

 

T17

 

 

 

عدم امکان حضور در برخی از مناقصهها به دلیل نداشتن رتبهبندی

 

T18

 

 

 

غربال کردن عوامل چهارگانه
به منظور غربالسازی عوامل چهارگانه از روش های تحلیلی آمار پارامتری استفاده گردید. بدین منظور دو پرسشنامه، یکی برای تحلیل عوامل داخلی و دیگری برای تحلیل عوامل خارجی تهیه گردید. (نمونه پرسشنامه ها در پیوست ۱و ۲ آورده شده است.) در پرسشنامه تحلیل عوامل داخلی، به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت، از دو معیار استفاده گردید. در انتخاب این دو معیار از ماتریس تحلیل عوامل داخلی[۱۰۰] بهره گرفته شد.[۲]
پایان نامه - مقاله - پروژه
معیار اول “میزان اهمیت عامل داخلی در موفقیت سازمان و اثر آن بر عملکرد سازمان” را نشان میدهد. برای این معیار، پنج حالت “خیلی کم"، “کم"، “متوسط"، “زیاد” و “خیلی زیاد” در پرسشنامه مطرح شد. همچنین به منظور تبدیل داده های کیفی به کمی، مقادیر ۰ تا ۴ برای این پنج حالت در نظرگرفته شد. در این معیار، عدد ۴ نشانگر این است که نقطه ضعف یا قوت مورد بررسی دارای اهمیت بسیار زیادی است. عدد ۳ بیانگر اهمیت زیاد عامل داخلی، عدد ۲ بیانگر اهمیت متوسط عامل داخلی، عدد ۱ اهمیت کم آن و عدد ۰ اهمیت بسیار ناچیز آن را نشان می دهد.
معیار دوم، “شدت قوت یا ضعف” را نشان میدهد. برای این معیار نیز، پنج حالت “خیلی کم"، “کم"، “متوسط"، “زیاد” و “خیلی زیاد” در پرسشنامه مطرح شد و مقادیر ۰ تا ۴ به این پنج حالت تخصیص داده شد. در اینجا عدد ۴ نشانگر شدت بسیار زیاد نقطه ضعف یا قوت مورد بررسی است. عدد ۳ بیانگر شدت زیاد عامل داخلی، عدد ۲ بیانگر شدت متوسط عامل داخلی، عدد ۱ شدت کم آن و عدد ۰ شدت بسیار ناچیز آن را نشان میدهد.
در پرسشنامه تحلیل عوامل خارجی نیز، به منظور بررسی فرصتها و تهدیدها، از دو معیار استفاده گردید. در انتخاب این دو معیار از ماتریس اولویت بندی که اسلک[۱۰۱] در سال ۱۹۹۴ ارائه داده است، بهره گرفته شد. [۵۵] معیار اول، “میزان اهمیت عامل خارجی و تأثیری که بر عملکرد شرکت دارد” را بیان میکند. برای این معیار، پنج حالت “خیلی کم"، “کم"، “متوسط"، “زیاد” و “خیلی زیاد” در پرسشنامه مطرح شد و به منظور تبدیل داده های کیفی به کمی، مقادیر ۰ تا ۴ متناظر با این پنج حالت در نظر گرفته شد. در این معیار، عدد ۴ نشانگر این است که فرصت یا تهدید مورد بررسی دارای اهمیت بسیار زیادی است. عدد ۳ بیانگر اهمیت زیاد عامل خارجی، عدد ۲ بیانگر اهمیت متوسط عامل خارجی، عدد ۱ اهمیت کم آن و عدد ۰ اهمیت بسیار ناچیز آن را نشان میدهد.
معیار دوم، “احتمال وقوع فرصت یا تهدید و پایداری آن” را نشان می دهد. برای این معیار نیز، پنج حالت “خیلی کم"، “کم"، “متوسط"، “زیاد” و “خیلی زیاد” در پرسشنامه مطرح شد و مقادیر ۰ تا ۴ به این پنج حالت تخصیص داده شد. در اینجا عدد ۴ نشانگر احتمال وقوع بسیار زیاد فرصت یا تهدید مورد بررسی است. عدد ۳ بیانگر احتمال وقوع زیاد عامل خارجی، عدد ۲ بیانگر احتمال وقوع متوسط عامل خارجی، عدد ۱ احتمال وقوع کم آن و عدد ۰ احتمال وقوع بسیار ناچیز آن را نشان میدهد.
تعداد ۴۰ پرسشنامه بین افراد توزیع گردید و با پیگیریهای انجام شده تعداد ۳۶ پرسشنامه، برگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. توزیع افراد نمونه به تفکیک سمت سازمانی در جدول ۴-۶ آورده شده است.
جدول۴-۶ : توزیع پرسشنامه های برگشت داده شده به تفکیک سمت افراد

 

 

سمت

 

تعداد

 

 

 

معاونت

 

۲

 

 

 

مدیران ارشد و میانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...