(۳-۲۹)  
(۳-۳۰)  

در نهایت از روی سه رابطه فوق قید لازم جهت عملکرد ایده­آل عبارت است از:

 

(۳-۳۱)  

در عمل قید دما میزان ضریب عملکرد ایده­آل تا مقدار حدود ۹/۰ کاهش داده و همچنین قید میزان انتقال حرارت به میزان بیشتری میزان ضریب عملکرد ایده­آل را تا مقدار حدود ۸/۰ کاهش خواهد داد. نتیجه بسیار مفید دیگر عبارت است از:

 

(۳-۳۲)  

که در رابطه بالا عبارت از حداقل دمای مورد نیاز ژنراتور جهت حصول دمای اواپراتور می­باشد.
۳-۲-۵ اختلاف دمای محدود در مبدل­های حرارتی
یکی از محدودیت­های بسیار مهم در ساده سازی آنالیز عملکردی سیکل­های جذبی مقادیر انتقال حرارت بوده که فرض می­شوند در دماهای ثابت صورت می­گیرند. در اغلب کاربردهای واقعی میزانی از تغییر دما (اختلاف دمای محدود) را در سیالات متفاوتی که دریافت کننده یا دور ریزنده حرارت می­باشند، مشاهده می­کنیم. ساده­ترین توصیف ممکنه با درنظر گرفتن موقعیت­هایی که در آن اختلاف دمای محدود مشاهده نمی­ شود( مبدل­های کاملاً همدما) حاصل خواهد شد. این امر را می­توان به عنوان مثال در فرایندهای میعان یا جوشش اجزاء خالص( دورریزی حرارت توسط میعان بخار ) مشاهده نمود. عملکرد هرگونه مبدل حرارتی حساس، به اختلاف دمای محدود متکی خواهد بود. به عنوان مثال می­توان به گردش مایع با درجه حرارت بالا به عنوان منبع حرارتی، آب خنک کن یا هوا به عنوان واسطه جهت دورریزش حرارتی و یا گردش آب تهویه کننده اشاره نمود.
هنگامی که اختلاف دمای محدود در یک جریان سیال نسبت به جهش سیکل () به حد کافی کوچک باشد، آن جریان به وسیله دمای متوسط قابل نمایش می­باشد.
۳-۲-۶ مدل­سیکل جذبی تک اثره با در نظر گرفتن انتقال حرارت در حلقه های خارجی مبدل های حرارتی
در این قسمت، سیکل معرفی شده در قسمت اول برای دیدگاه­ های وسیع­تری که مستقیماً شامل آثار پروسه­های تبادل حرارت بین سیکل و محیط اطراف آن است، مورد بررسی قرار می­گیرد. شماتیکی از سیکل شامل حلقه­های سیال در هر چهار گوشه به صورت شکل ۳-۴ تهیه شده است. همه نقاط حالت داخلی با آنچه در شکل ۳-۳ نشان داده شده بود، یکسان است. هشت نقطه حالت دیگر برای معرفی حالات ورودی و خروجی هر جریان سیال مبدل حرارتی، اضافه شده ­اند. این امر با اجرای مدل کامل­تری در ابتدا برای محاسبه فشار، دما و کسر جرم و سپس وارد کردن این مقادیر به مدل محدودتر، برای جلوگیری از پیچیدگی اضافی مبدل­های حرارتی، تنظیم شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
برای فهم بهتر، لازم است که مدل­های مبدل حرارتی به مدل سیکل جذب کننده اضافه شودتا مهم­ترین بازگشت­ناپذیری در یک ماشین کاربردی را نشان دهند. به علاوه، دربرداشتن مدل­های مبدل حرارتی اجازه دادن مجموعه­های ورودی واقعی­تر به یک مدل شبیه­سازی را می­دهد. بینش بدست آمده از اجرای مدل­های شبیه سازی با محدوده­ای از متغیرها برای این ورودی­های واقعی، خیلی بیشتر از بینش حاصل از روش قسمت قبل است ( همچنین به وضوح محاسبات بیشتری مورد نیاز است).پروسه­های انتقال جرم و حرارت کوپل شده در چهار گوشه سیکل با بهره گرفتن از فرمول UA مدل سازی شده ­اند.

شکل ۳-۴ شماتیکی از سیکل جذبی تک اثره آب-لیتیم برماید با در نظر گرفتن جریان سیال در حلقه های خارجی مبدل های حرارتی[۳۹]
مقادیر UA به عنوان ورودی مورد استفاده قرار گرفته اند .ابتدا اواپراتور را ملاحظه کنید. فرمول اتقال حرارت به این صورت نوشته می­ شود:

 

(۳-۳۳)  

جایی که

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...