دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | الف- تأسیس به موجب قوانین خاص – 10 |
الف- تأسیس به موجب قوانین خاص
به دلیل گستردگی وظایف و مشاغل اداری و کثرت و تنوع سازمان های اداری و مسائل مربوط به آن ها و به ویژه تغییرات و تحولاتی که همواره سازمانها با آن روبهرو هستند، حقوق اداری ایران قانون واحدی ندارد که در آن تمام اصول و احکام مسائل اداری، در یکجا گرد آوری شده باشد. در عمل این موضوع، اقتضا می کند که برای جوابگویی به نیازهای مختلف زندگی اداری و عمومی، قوانین مختلفی وضع شود.[۱۵۶]
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دادگستری را مرجع رسمی شکایات و تظلمات[۱۵۷] قلمداد کرده و منظور از دادگستری، نهادی است که در بدنه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران، به دعاوی و شکایات رسیدگی می کند.[۱۵۸] و آن ها «به موجب قانون واحدی که ضوابط و مقررات عامالشمول کلیۀ دادگاهها و محاکم قضایی را به صورت یکجا تعیین کردهاست، تشکیل شده و فعالیت میکنند»؛[۱۵۹] «در کنار آن برخی محاکم خاص نیز پیش بینی شده[۱۶۰] که محاکم اداری جزء آن ها نبوده و اصول قانون اساسی در این خصوص ساکت هستند، اما قانونگذار عادی، به موجب صلاحیت تقنینی عام خود و در راستای انتظام امورات موضوعات خاصی، اقدام به تقنین نموده و در این میان بروز اختلاف احتمالی، بین نهادهای قدرت عمومی و افراد در آن خصوص از نظر وی مغفول نمانده،[۱۶۱] و به دلیل نیاز به وجود مراجع اختصاصی اداری در حل و فصل اختلافات و رسیدگی به شکایات مذکور، تأسیس چنین مراجعی را به موجب آن قانون خاص تجویز و قوۀ مجریه را مکلف به تأسیس آن مینماید».[۱۶۲]
در نتیجه «مراجع اختصاصی از آییندادرسی و تشریفاتی که دادگاه های عمومی به موجب قوانین آییندادرسی در رسیدگیها رعایت مینمایند، تبعیت نمیکنند. چرا که آییندادرسی دادگاه های عمومی دادگستری حاوی تشریفات پیچیدهای هستند که رعایت برخی از آن ها با اصولی همچون اصل سرعت در رسیدگی به دعاوی که از ضرورتها و فلسفه های تأسیس مراجع اختصاصی اداری میباشند، مغایرت دارند. لذا، آیین دادرسی دادگاه های عمومی با این مراجع سازگار نبوده و نیاز به وجود آییندادرسی خاصی است که با ماهیت فعالیت و فلسفه تأسیس این مراجع مطابقت داشته باشد. در کشور ما هر کدام از مراجع دارای آیین رسیدگی مخصوص خود میباشند».[۱۶۳]
در این راستا، قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۵/۱/۱۳۸۳، رفع اختلاف شورای نگهبان و مجلس و تصویب نهایی در تاریخ ۱۶/۸/ ۱۳۸۳ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی نامۀ شماره ۹۵۴۰۰ مورخ ۱۷/۹/۱۳۸۳ از مجلس به دولت ارسال و در تاریخ ۲۵/۹/۱۳۸۳ طی نامۀ شماره ۵۴۱۹۴ از سوی رئیس جمهور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اجرا ابلاغ گردید.
در ادامه، آییننامۀ انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته در سازمان های نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد ۲ و مواد ۲۸ تا ۴۳ قانون سازمان نظام پزشکی مصوب ۲۵/۱/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۶/۸/۱۳۸۳ با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و به منظور تلاش در راستای پیشبرد و اصلاح امور پزشکی و حفظ شئون جامعۀ پزشکی و همچنین حفظ و حمایت از حقوق بیماران و حمایت از حقوق صنفی و حرفهای شاغلین حرفه های پزشکی و وابسته و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه های پزشکی و وابسته موضوع ماده ۴ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر ۴۱ ماده و ۷ تبصره در تاریخ یا جلسه مورخ ۱۹/۶/۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی سازمان نظام پزشکی به رسیده است.
همچنین، آییننامۀ آیین رسیدگی دادسراها و هیئتهای انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر ۱۲۴ ماده و ۳۵ تبصره، در جلسۀ مورخ ۱۹/۶/۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسید. و «ساختار و تشکیلات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و تشکیلات تفصیلی آن و مقررات استخدامی کارکنان سازمان به پیشنهاد رئیس کل به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید و کلیه امور اجرایی و اداری سازمان بر اساس تشکیلات مصوب انجام خواهد شد».[۱۶۴]
ب- صلاحیت اختصاصی
صلاحیتهای جداگانه برای مراجع شبهقضایی بازتاب دگرگونیهای تاریخی و پیشرفتهایی است که به تدریج در اندیشۀ حقوقی در جوامع بشری ظهور کردهاست.[۱۶۵] همچنین «لازمۀ قضاوت صحیح راجع به امور مذبور داشتن اطلاعات وسیع از حقوق اداری و مقتضیات و ضروریات اداری میباشد».[۱۶۶] «اصولاً این محاکم به منظور رعایت بیشتر عدل و انصاف در جامعه و با توجه به وجود اصناف و مشاغل خاص و حساس و لزوم تفاوت آیین رسیدگی به دعاوی آن ها به وجود آمدند».[۱۶۷]
مفهوم صلاحیت در قانون تعریف نشده است؛ صلاحیت در لغت به معنای شایسته بودن، اهلیت داشتن، شایستگی، اهلیت و سزاواری آمده است و در عرف اداری به توانایی اعمال اختیارات و تکالیفی اطلاق میشود که طبق مقررات برای اتخاذ تصمیم یا اقدام به انجام امور اداری، یا حقوقی معین به مراجع یا مقامات رسمی کشوری و لشگری محول گردیده باشد. در اصطلاح آییندادرسی عبارت از اهلیت اجرای حق و تکلیفی است که به موجب قوانین به مراجع و محاکم قضایی یا اداری واگذار شده تا به تظلمات و دعاوی رسیدگی و نسبت به حل و فصل اختلافات و احقاق حقوق تضییع شده اشخاص یا جامعه، اقدام نمایند.[۱۶۸]
مفهوم مراجع اختصاصی معرف مراجعی است که صلاحیت و اختیارات آن ها محدود به برخی دعاوی خاص اداری، استخدامی، انضباطی، مالیاتی، ساختمانی و اجتماعی که در قانون و مقررات مربوط صراحتاً مشخص شده و تجاوز از آن، جایز نیست.[۱۶۹] محاکم دادگستری صلاحیت قانونی جهت رسیدگی به دعاوی اداریای که قانوناً رسیدگی به آن ها به مراجع اختصاصی اداری واگذارشده را، دارا نمیباشند.[۱۷۰]
از انواع «تقسیمات صلاحیت ذاتی از لحاظ نوع دادگاه، تقسیم دادگاهها به اختصاصی و عمومی میباشد»[۱۷۱] بر خلاف محاکم عمومی که به موجب اصل یکصد و پنجاه و نهم قانون اساسی، دارای صلاحیت عام رسیدگی به عموم دعاوی میباشند، صلاحیت مراجع اختصاصی اداری خاص و محدود به موارد مصرح در قانون خاصی است که به موجب آن تأسیس گردیدهاند. لذا صلاحیت آن ها محتاج نصی صریح بوده و اگر مدعی وجود امری در صلاحیت خود باشند، مکلف به اثبات آن به استناد مواد مصرح قانونی میباشند.[۱۷۲] به عبارت دیگر «صلاحیت محاکم عمومی دادگستری اصل و صلاحیت مراجع اختصاصی و اداری استثنائی بر آن بوده و در نتیجه در صورت تردید در میزان شمول مدلول آن، مورد تفسیر مضیق قرار میگیرد».[۱۷۳] «در واقع تفاوت بسیار مهم بین محاکم عمومی دادگستری و محاکم اختصاصی در این است که دادگاه های عمومی دادگستری اصولاً صلاحیت رسیدگی به تمامی دعاوی را دارند، مگر آنچه را که قانون استثناء کرده باشد؛ اما محاکم اختصاصی بر عکس، صلاحیت رسیدگی به هیچگونه دعاوی را ندارند مگر آنچه را قانون برای آن ها مجاز دانسته باشد».[۱۷۴]
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 10:59:00 ق.ظ ]
|