۱٫۳٫۲٫ بازاریابی:
(پراولت و مک کارتی، ۱۹۹۹) بازاریی را به عنوان انجام فعالیت­هایی که جریان محصولات و خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت می­ کند تا نیاز مشتری را برطرف و اهداف سازمانی را تأمین کند، تعریف کرده ­اند.
(کاتلر، ۱۹۹۱) بازاریابی را اینگونه تعریف می­ کند: فعالیت­های انسانی در جهت تأمین نیاز­ها و خواسته­ های انسان از طریق فرایند مبادله. تأکید بر ارضای نیاز­ها و خواسته ­ها در بازاریابی از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار هستند به نحوی که سازمانهایی در بازاریابی موفق خواهند شد که اهدافشان را بر اساس ارضای نیاز­های مشتریان تنظیم کنند.
(مول و همکاران، ۱۹۹۷) در کتاب ورزش­های تفریحی بازاریابی را فرایند تامین سرویس قابل حصول در دسترس و مناسب فراغت برای جامعه در دسترس تعریف می­ کنند. صاحب نظران تعاریف زیادی برای بازاریابی بیان کرده ­اند. بازاریابی را فرایند ارضای نیاز­ها و خواسته­ های بشر تعریف کرده ­اند. بسیاری از نویسندگان معتقدند که تعریف کاتلر از بازاریابی تعریفی نسبتاً کامل است. کاتلر بازاریابی را فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیاز­ها وخواسته­های بشر از طریق فرایند مبادله می­داند (روستا، ۱۳۸۳) مفاهیم بازاریابی به چگونگی یکپارچگی فعالیت­ها و اقدمات بازاریابی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی نظیر سود آوری از طریق تامین نیاز­ها و خواسته­ های بازار هدف اشاره دارد (ملینک، ۱۹۹۳) در تعریف کاتلر از بازاریابی سه رکن اصلی قابل تمییز است: ۱- نیاز، خواست و نیاز انسان که رکن اساسی نطام بازاریابی جدید است ۲- محصول، چیزی است که به بازار عرضه می­ شود و قادر است یک نیاز را برطرف کند ۳- فرایند مبادله، که هسته مرکزی بازاریابی را تشکیل می­دهد. در مبادله دو طرف وجود دارد و هر طرف چیز با ارزشی برای طرف دیگر دارد به طوری که هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگر است (پارسائیان، ۱۳۸۳)
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲٫۳٫۲٫ بازاریابی ورزشی:
واژه بازاریابی ورزشی برای نخستین بار در آمریکا و در سال ۱۹۸۷ مورد استفاده قرار گرفت. محققین تعاریف مختلفی از بازاریابی ورزشی ارائه کرده ­اند که به چند نمونه از آن­ها اشاره می­ شود.
به عقیده لویس و اپنزلر (۱۹۸۵) بازاریابی ورزشی عبارت است از استفاده از متغییر­های آمیخته بازاریابی در جهت ارتباط میان منافع مصرف کنندگان محصولات و خدمات ورزشی و حمایت کنندگان سازمان­های ورزشی
پارخوز (۲۰۰۱) بازاریابی ورزشی را پیش بینی، مدیریت، و تأمین نیاز­ها و خواسته­ های مشتریان از طریق به کارگیری و اجرای اصول بازاریابی می­داند.
به عقیده پیت و استاتلر (۲۰۰۲) بازاریابی ورزشی فرایند طراحی و اجرای فعالیت­هایی برای محصولات، قیمت، ترویج، بهبود، مکان و توزیع خدمات یا محصولات ورزشی برای برآورده کردن نیاز­های مورد نظر مشتریان و دستیابی به اهداف سازمان­های ورزشی است.
بازاریابی ورزشی فرآیندی اجتماعی و مدیریتی است که بوسیله آن مدیر ورزشی از طریق تولید و تبادل محصول و تعامل با دیگران به دنبال دستیابی به آن چیز­هایی است که سازمان­های ورزشی نیاز دارند و خواهان آن هستند. تعقیر ارزش و نگرش موضوعی بسیار پر اهمیت است که باید مورد عنایت بازاریابان قرار گیرد (هنری، ۱۳۹۱).
جدول ۱٫۲٫ ویژگی­های منحصر به فرد ورزش (پارخوز، ۲۰۰۱٫ ص ۳۰۳)

 

بازار سازمان­های ورزشی به طور هم زمان با هم رقابت و همکاری می­ کنند.
مشتریان ورزشی خود را متخصص به حساب می­آورند.
افت و خیز گسترده در نیاز­های مشتریان (نیاز­های روزانه، هفتگی و فصلی با هم متفاوت هستند).
محصول غیر قابل پیش بینی بودن، ناملموس بودن، در یک زمان تولید ومصرف می­ شود، فساد سریع باید پیش فروش شوند، (ذهنی بودن) وابسته بودن به فرد، (وابستگی عاطفی، مصرف جمعی) به وسیله تسهیلات اجتماعی تحت تأثیر قرار می­گیرد، بازاریابان ورزشی روی آن کنترل ندارند.
قیمت قیمت گذاری بر اساس روش­های متداول مشکل است.
درصد کمی از پول صرف شده توسط مشتریان به سازمان­های ورزشی می­رسد.
بیشتر درآمد حاصل شده از طریق ملحقات، تلویزیون و. . . (درآمد­های غیر مستقیم) می­باشد.
ترفیع پوشش رسانه­ای گسترده.
سایر تجارت­ها خواهان ارتباط با ورزش هستند.
مکان- توزیع در یک مکان تولید و مصرف می­ شود.
فضای موجود بر لذت بردن از آن تأثیر می­ گذارد.
بازاریابان ورزشی باید تلاششان را به تلویزیون، سایر رسانه ­ها و بلیط­ها متمرکز کنند.

به عقیده پارخوز (۲۰۰۱) ورزش ویژگی­های منحصر به فردی دارد (جدول ۱٫۲) که در سایر زمینه ­های بازاریابی یافت نمی­ شود. غیر قابل پیش بینی بودن، ناملموس بودن، بی ثباتی، فساد سریع نابود شدنی، ذهنی بودن وابسته بودن به فرد، وابستگی عاطفی، تسهیلات اجتماعی، مصرف جمعی، و غیر قابل کنترل بودن عواملی هستند که با هم موجب ایجاد چالش­هایی برای مدیران بازاریابی ورزشی می­شوند.
الف: تقسیمات بازاریابی ورزشی:
بازاریابی ورزشی شامل سه قسمت می­گردد، هر یک از بخش­ها ویژگی­های خاص خود را دارند:
۱- بخش عملیات ورزشی شامل فعالیت­های ورزشی است که بعنوان یک محصول طراحی و ایجاد شده برای شراکت یا تماشا به مشتریان ورزشی ارائه می­گردد و مشتریان مجاز به انتخاب یک یا تعدادی از رشته­ها ورزشی می­باشند و به انتخاب خود می­توانند جهت شراکت یا تماشا به پرکردن اوقات خود بپردازند. این بخش در زیر مجموعه بازاریابی خدمات قرار می­گیرد.
۲- بخش کالا­های ورزشی شامل کالا­هایی است که تولید آن­ها در موفقیت رده­های مختلف ورزشی نقش دارد و شامل دو دسته از کالا­ها می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...