جدول ۳-۱: حجم جامعه آماری

 

نام دفتر تعداد نمایندگان درصد فراوانی نسبی
شرکت بیمه دانا ۷۲ ۶/۱۹
شرکت بیمه آسیا ۱۶۸ ۴۶
شرکت بیمه رازی ۵۶ ۳/۱۵
شرکت بیمه نوین ۷۰ ۱/۱۹
جمع کل ۳۶۶ ۱۰۰

۳-۳) تعیین حجم نمونه[۲۴]
نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که در صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و ازتجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند. از آنجا که پژوهش پیرامون تمامی اعضای جامعه آماری زمان بر بوده و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه نیست لذا در تحقیق حاضر اقدام به نمونه گیری شده است. اگر متغیرها یا سوالات پرسشنامه دو ارزشی یا چند ارزشی با مقیاس ترتیبی بوده و حجم جامعه محدود باشد، آنگاه برای محاسبه حجم نمونه از فرمول زیر استفاده می شود:
پایان نامه - مقاله - پروژه
(۳-۱)

که در آن:
N: حجم جامعه آماری می باشد که در این تحقیق برابر ۳۶۶ نفرازنمایندگان شرکت های بیمه استان اصفهان که محل فعالیت ایشان درچهارشرکت بیمه دانا،آسیا،رازی ونوین می باشد.
P: نسبت موفقیت می باشد که مقدار آن براساس حدس محقق یا تحقیقات قبلی تخمین زده می شود.
اگر امکان تخمین آن وجود نداشته باشد، نسبت موفقیت برابر ۵/۰ در نظر گرفته می شود که در این حالت حجم نمونه به حداکثر مقدار ممکن افزایش می یابد. پس بیشترین مقدار ممکن برای حجم نمونه را می توان از فرمول زیر بدست آورد:
(۳-۲)

در این تحقیق ۵/۰=P در نظر گرفته شده است. پس برای محاسبه حجم نمونه می توان از فرمول (۳-۲) استفاده نمود.
a: سطح تشخیص آزمون یا سطح معنی داری آزمون یا احتمال خطای نوع اول می باشد که توسط محقق مشخص می گردد. در این تحقیق ۰۵/۰=a در نظر گرفته شده است.
: عددی می باشد که مساحت زیر منحنی توزیع نرمال استاندارد در سمت راست این عدد برابر  است. یا به عبارت دیگر احتمال اینکه z بزرگتر از  باشد، برابر  است. مقدار  از جدول توزیع نرمال استاندارد بدست می آید. در این تحقیق ۹۶/۱=  =  می باشد.
: میزان دقت در محاسبه حجم نمونه می باشد که با توجه به نظر محقق مشخص می شود. در این تحقیق ۰۶۶/۰=  در نظر گرفته شده است. اگر حجم نمونه معلوم باشد، آنگاه می توان  را از فرمول زیر بدست آورد:
(۳-۳)

یا با فرض ۵/۰=p
(۳-۴)

پس حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول (۳-۲) به صورت زیر بدست می آید:
(۳-۵)
پس حجم نمونه انتخابی با دقت ۰۶۶/۰=  و با سطح خطای ۰۵/۰=  برابر ۱۸۸ نفر می باشد. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی استفاده می کنیم. حجم نمونه برای هریک از نمایندگان شرکت های بیمه در جدول زیر داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...