نگارش پایان نامه درباره :ارائه مدلی جهت چابک سازی معماری سازمانی با ... |
مرحله G
راهبری پیادهسازی
نظارت مرتبط به معماری برای پیادهسازی فراهم میشود. تهیه و صدور قراردادهای معماری (انجمن راهبری پیادهسازی). از پیادهسازی پروژه مطابق با معماری اطمینان حاصل میشود.
مرحله H
مدیریت تغییر معماری
یک فرایند نظارت مستمر و مدیریت تغییر برای کسب اطمینان از اینکه معماری در پاسخ به نیازهای سازمان و به حداکثر رساندن ارزش معماری برای کسبوکار است.
در ادامه هر یک از مراحل چرخهی توسعهی معماری را با جزئیات بیشتر و در قالب مجموعهای از اهداف، مراحل، ورودیها و خروجیها مورد بررسی قرار میدهیم.
۳-۵-۱- مرحلهی مقدماتی[۳۳]
این مرحله برای آمادهسازی و فعالیتهای ابتدایی مورد نیاز برای پاسخگویی به جهتگیری کسبوکار برای یک معماری سازمانی جدید میباشد که از جمله میتوان به تعریف چارچوب معماری سازمان خاص و تعریف اصول اشاره کرد. مرحلهی مقدماتی، سازمان را برای انجام موفق یک پروژهی معماری سازمانی آماده میکند.
اهداف:
- بررسی زمینهی[۳۱] سازمانی به منظور هدایت معماری سازمانی.
- شناسایی ذینفعان، نیازمندیهای آنان و اولویتها.
- تأیید تعهد ذینفعان.
- شناسایی و تعیین دامنه عناصر سازمانی که تحت تأثیر قرار میگیرند و تعریف محدودیتها و مفروضات. این امر به ویژه برای سازمانهای بزرگ که در آن ممکن است یک محیط معماری وابسته به هم (فدرالی) وجود داشته باشد، مهم است.
- تعریف یک جایگاه برای معماری[۳۲] در سازمان. این موضوع، افراد مسئول انجام کار معماری، مکانی که در آن مستقر میشوند و مسئولیتهای آنها را شامل میشود.
- تعریف چارچوب و روشهای دقیقی که قرار است به منظور توسعه معماری سازمانی در سازمان مورد استفاده قرار گیرد؛ که معمولاً از ADM اقتباس میشود.
- راهاندازی یک چارچوب حاکمیت و حمایت، به منظور راهبری فرایند کسبوکار و معماری از طریق چرخه ADM. این کار، متناسب بودن با هدف و اثربخشی مداوم معماری مقصد را تأیید خواهد کرد و به طور معمول شامل یک پروژه آزمایشی اولیه میباشد.
- انتخاب ابزارهای پشتیبانی و زیرساختهای دیگر به منظور حمایت از فعالیتهای معماری
- تعریف اصول محدود کنندهی معماری.
ورودیها:
ورودیهای مرحلهی مقدماتی در سه گروه قابل بررسی هستند. مراجع خارج از سازمان نظیر توگف و سایر چارچوبهای معماری، ورودیهای غیر مرتبط با معماری و ورودیهای مرتبط با معماری. از جملهی ورودیهای غیر مرتبط با معماری میتوان به اصول کسبوکار، اهداف کسبوکار، راهبرد فناوری اطلاعات، راهبرد کسبوکار و پیشرانهای کسبوکار اشاره کرد. موارد زیر به عنوان ورودیهای مرتبط با معماری شناخته میشوند[۶۲]:
- مدل سازمانی برای معماری شامل: دامنه سازمانهای تحت تأثیر، نیازمندیهای بودجه، نقشها و مسئولیتهای تیم معماری.
- چارچوب معماری مبدأ(در صورت وجود) شامل: روش معماری، اصول معماری، ابزارهای معماری، مخزن معماری و ابزارهای پیکربندی.
مراحل:
- تعیین محدودهی ساختارهای سازمانی تحت تأثیر.
- تأیید حاکمیت و چارچوبهای پشتیبانی.
- تعریف و ایجاد تیم معماری سازمانی و شناسایی و ایجاد اصول معماری سازمانی.
- انتخاب و متناسبسازی چارچوب معماری.
- پیادهسازی ابزارهای معماری.
خروجیها:
- مدل سازمانی برای معماری سازمانی؛ نظیر دامنه سازمانهای تحت تأثیر، ارزیابی بلوغ، محدودیت های معماری، نیازمندیهای بودجه و راهبرد پشتیبانی و راهبری
- معماری چارچوب مناسب؛ از جمله اصول معماری و مخزن معماری اولیه
- بیان مجدد یا اشاره به اصول کسبوکار، اهداف کسبوکار و پیشرانهای کسبوکار
- درخواست برای کار معماری
- چارچوب حاکمیت معماری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 11:55:00 ق.ظ ]
|