متغیر وابسته در الگوی رگرسیونی تعیین تمایل برای مصرف برنج ارگانیک دو مقدار یعنی ارزش یک(پذیرش مبلغ پیشنهادی) یا ارزش صفر (عدم پذیرش)را دارا می­باشد.از این رو، با توجه به گسسته بودن متغیر وابسته، الگوی انتخاب دوتایی به منظور برازش رگرسیونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت (کیامی، ۱۳۹۲).
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این پژوهش با توجه به ماهیت دو ارزشه بودن متغیر وابسته الگوی انتخاب دوتایی لاجیت برای تشکیل تابع ارزش­گذاری و مشخص کردن عوامل مؤثر بر متغیر وابسته مورد استفاده قرار گرفته است. خرید و رضایت توسط فرد iام به وسیله متغیر تصادفی yi نشان داده می­ شود که در صورت وقوع امر مورد نظر مقدار یک و در غیر این صورت مقدار صفر به خود می‌گیرد.
اگر Piاحتمال yi=1 باشد، آنگاه (Pi-1) نیز احتمال ۰ = yi خواهد بود. اگر متغیرهای پیوسته و موهومی مختلفی بر پذیرش مبلغ پیشنهادی از سوی مصرف‌کننده برای خرید برنج ارگانیک مؤثر باشند، مجموعه این متغیرها را برای فردi ام با xi و پارامترهای مربوطه را باB نشان می­ دهند. براساس موارد یادشده، روابط زیر مفروض است.

 

 

(۳-۹)

 

 

 

 

 

الگوی لاجیت با بهره گرفتن از توزیع احتمالاتی لجستیک مقادیر احتمال پیش ­بینی شده متغیر وابسته دو ارزشه را بین صفر و یک برآورد نموده، این الگو از تابع توزیع تجمعی لجستیک به شکل زیر تبعیت می کند:

 

 

(۳-۱۰)

 

 

 

 

 

توزیع فوق دارای میانگین صفر و متقارن بوده و واریانس متغیر تصادفی در توزیع لجستیک است. با توجه به متقارن بودن توزیع لجستیک ، (t) F - 1 =(-t)F بوده و در نتیجه:
(۳-۱۱)
با توجه به موارد مطرح شده، الگوی لاجیت به صورت زیر نشان داده خواهد شد (کیامی، ۱۳۹۲):

 

 

(۳-۱۲)

 

 

 

 

 

پس از برازش، تفسیر ضرایب رگرسیون برآورد شده در الگوی لاجیت مدنظر نمی ­باشد، بلکه دو مقدار کشش[۹۰] و اثر نهایی[۹۱] مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تغییر در احتمال ۱ = Yiبر اثر تغییر یک واحدی در مقدار متغیر توضیحی که به نام اثر نهایی خوانده می‌شود و در الگوی لاجیت به صورت زیر محاسبه خواهد شد (جاج[۹۲]، ۱۹۸۲):

 

 

(۳-۱۳)

 

 

 

 

 

در الگوی فوق، مقدار تغییر در احتمال، بستگی به احتمال اولیه و بنابراین بستگی به ارزش­های اولیه همه متغیرهای توضیحی و ضرایب آن­ها دارد. از سوی دیگر، کشش­پذیری متغیر توضیحیk ام ، در الگوی لاجیت را می­توان از رابطه زیر تعیین نمود:

 

 

(۳-۱۴)

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...