۱-Reynolds
۲-Palmatier’s Unified Note Taking System (PUNS)
۳-Organize
۴-Labels
۵-Matching tests
چپ) اضافه می گردند .اگر نیاز به فضای بیشتری بود می توان از پشت کاغذ استفاده کرد.
ج) ارزیابی۱ :
استاد می تواند یادداشت ها را قبل ازاین که دانشجویان اطلاعات ثبت شده را به عنوان راهنمای مطالعه مورد استفاده قرار دهند بررسی کرده تا مطمئن شود که این یادداشت ها تمام نکات مهم را تحت پوشش قرار داده اند(پالماتیر،۱۹۷۱).
۲-۱-۸ . راهکارهایی برای نوشتن یادداشت های با کیفیت
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱- استفاده از ضبط سخنرانی
در حال حاضر، بسیاری از دانشجویان نمی توانند خیلی سریع هر چیزی را که استادشان در کلاس درس می گوید بنویسند، پس این ایده خوبی است که از یک ضبط صوت استفاده شود. دانشجو می تواند از دو نوار که توسط دو نفر ضبط شده برای بررسی دقت و صحت مطالب استفاده کند. به هر حال، خواه از ضبط سخنرانی و یا از یادداشت برداری دستی در کلاس استفاده شود، مهم این است که رونویسی یادداشت ها در اسرع وقت و در حالی که موضوع هنوز تازه در ذهن دانشجو وجود دارد انجام شود. با دوباره نوشتن و دوباره تایپ کردن یادداشت ها آشنایی بیشتری با موضوعات درسی پیدا شده و ذهن دانشجو آنچه راکه در کلاس گفته شده تقویت کرده و عمل نوشتن اطلاعات راتمرین می کند و راحت تر می تواند موضوعات را برای بار دوم مثلا در یک امتحان و یا یک مقاله کوتاه بنویسد(پیتزر۲، ۲۰۰۸) .
۲- تایپ یادداشت ها
بعضی وقت ها به نظر می رسد که دانشجو معنی کلمات کلیدی و یا عباراتی را که نوشته است نمی فهمد ویا به خاطر نمی آورد.گاهی اوقات هم او حتی نمی تواند دست خط خودش را بخواند، پس بهتر این است که بعد از اینکه کلاس به پایان رسید بلافاصله به نزدیک ترین لابراتوار کامپیوتررفته و
یادداشت هایش رادوباره بنویسید. او نیاز به بازنویسی عبارات به صورت افکار و جملات کامل دارد(جنکینز۳،۲۰۰۸).
۳- استفاده از رنگ
این کار ممکن است کمی زمان یادداشت برداری را طولانی تر کند ، اما مفید خواهد بود. بهتر است
_______________
۱-Evaluation
۲- Pitzer
۳-Jenkins
وقتی که یادداشت برداری انجام می شود دانشجو رنگ قلم خود را تغییر دهد وفقط با آبی یا سیاه ننویسد.تغییر رنگ درنوشتن کمک میکند که اطلاعات ۵۰ ٪ تا ۸۰ ٪ بیشتر ازدوباره خواندن آن ها حفظ گردند( واتس۱،۲۰۰۸).
۴- استفاده از یادداشت های گروهی
برای این کار هردانشجو یک گروه با برخی از همکلاسی های خود تشکیل داده و به نوبت درکلاس یادداشت برداری می کنند .زمانی که روز یادداشت برداری فردی نیست، او فقط به آنچه که در کلاس گفته میشود تمرکزمی کند و ممکن است مایل باشد نکاتی راکه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند به صورت کوتاه یادداشت کند اما باید بیشتر سعی کند در کلاس شرکت کند. بعد از کلاس دانشجومی تواند یادداشت ها را از همکلاسی های خود گرفته وکپی کند، ولی بهتر است آنها با دست کپی شوند برای اینکه در حال نوشتن در ذهن خود آنچه را که در کلاس رخ داده مرور می نماید (وینینگ۲ ،۲۰۰۸) .
۲-۱-۹٫ انگیزه پیشرفت در یادگیری
۲-۱-۱۰٫انگیزه یا انگیزش
اصطلاح انگیزه، اغلب با انگیزش مترادف به کار می‏رود. با این حال، می‏توان انگیزه را حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتاری معیّن می‏شود تعریف کرد. به دیگر سخن، انگیزه اصطلاحی دقیق‏تر از انگیزش است. انگیزش عمل کلی مولد رفتار به شمار می‏رود، اما انگیزه حالت اختصاصی رفتار خاص است(سیف،۱۳۸۷).
مورای۳( ۱۳۵۴) بیان می کندکه روانشناسان، انگیزش را عامل درونی می­دانندکه رفتار شخص را تحریک می­ کند و در جهت معین سوق می­دهد و آن را هماهنگ می­سازد. این نکته نیز مورد اتفاق است که انگیزه، سازه­ای است که به طور مستقیم قابل مشاهده و اندازه گیری نیست، ولی وجود آن از رفتار شخص استنباط می­ شود(بک۴، ۱۹۸۳، نقل از زارع،۱۳۷۳).
_________________
۱-Watts
۲-Weening
۳-Murray
۴-Beck
” انگیزش را می‏توان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد"( سیف،۱۳۸۲ :۳۵۷). به زبان ساده، انگیزش چیزی است که فرد را به پیش رفتن وا می‏دارد، در حال پیش رفتن نگه می‏دارد و تعیین می‏کند که به کجا باید رفت( اسلاوین۱،۲۰۰۶، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۵).
۲-۱-۱۱٫ انگیزه پیشرفت
یکی از نیازهایی که پژوهش‏های بسیاری را به خود اختصاص داده، نیاز به پیشرفت یا انگیزه پیشرفت است.گیج و برلاینر انگیزه پیشرفت را به صورت میل یا علاقه به کامیابی کلی یا کامیابی در زمینه فعالیت خاص تعریف کرده‏اند( سیف ،۱۳۸۲ : ۳۵۷ ).
روبینز۲(۱۹۹۳) انگیزه پیشرفت را سائقی برای پیشی گرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه ملاک های مشخص و تلاش جهت کسب موفقیت می داند و معتقد است کسی که دارای انگیزه پیشرفت است این تمایل را دارد که کارش را به خوبی انجام دهد و به صورت خود جوش به ارزیابی عملکرد خود بپردازد(سیف ،۱۳۷۹).کورمن۳(۱۹۷۷) انگیزه پیشرفت را عبارت از آرزو برای پیشی گرفتن در یک رفتار ویژه می داند که آن رفتار ویژه به صورت ملاک یا معیار در آمده باشد(محمد زاده،۱۳۸۴).
اسلاوین(۲۰۰۶، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۵) انگیزه پیشرفت را میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیت هایی می داند که موفقیت در آن ها به کوشش وتوانایی شخصی وابسته است.
مورای (۱۳۵۴) نیاز به پیشرفت را به عنوان تمایل به غلبه بر موانع و مشکلات، کسب قدرت و سعی در
انجام کارهای مشکل تعریف می کند( بک ، ۱۹۸۳، نقل از زارع ،۱۳۷۳).
پژوهش‏ها نشان داده‏اندکه افراد از لحاظ این نیاز با هم تفاوت بسیاری دارند. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران و در کارهای خود، برای کسب پیروزی به سختی می کوشند بعضی دیگر انگیزه چندانی به پیشرفت و پیروزی ندارند و از ترس شکست، آماده خطرکردن برای کامیابی نیستند( سیف ، ۱۳۸۲ : ۳۵۷). وقتی که افراد با معیارهای برتری مواجه می شوند، واکنش های هیجانی آنها فرق می کند. افراد دارای نیاز پیشرفت زیاد، عموماً با هیجان های گرایشی مثل امید، غرور و خشنودی پیش بینانه پاسخ می دهند. افراد دارای نیاز پیشرفت کم، عموماً با هیجان های
________________
۱-Slavin
۲- Rubins
۳-Corman
اجتنابی مثل اضطراب، حالت تدافعی و ترس از شکست پاسخ می دهند(کوپر۱،۱۹۸۳، نقل از محمد زاده،۱۳۸۴).کسب موفقیت در تکالیف آسان برای افراد دارای انگیزش پیشرفت لذت بخش نیست، بلکه کسب توفیق در تکالیف چالش انگیز برای این افراد مهم و افتخار آمیز است. همچنین انجام تکالیف بسیار دشوار نیز مورد علاقه افراد دارای انگیزه پیشرفت سطح بالا قرار نمی گیرد. علت آن است که انجام تکالیف خیلی ساده افتخاری نصیب فرد نمی کند و تکالیف بسیار دشوار معمولاً به شکست منجر می شوند، و این نیز افتخاری نصیب فرد نمی سازد( سیف،۱۳۸۷ :۲۳۸).
افراد با انگیزه پیشرفت بالا در تکالیف نسبتاً دشوار در صورت مواجه شدن با دشواری و شکست، استقامت بیشتری به خرج می دهند و برای موفقیت ها و شکست ها، به جای این که به دنبال کمک یا توصیه دیگران باشند، مسئولیت شخصی می پذیرند(وینر۲، ۱۹۸۰).
۲-۱-۱۲٫الگوی اتکینسون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...