۲-۵-۵-۳- خرده فروشی بر اساس قیمت های فروش:
خرده فروشان را می توان بر اساس سطح عمومی قیمت های فروش آنان نیز طبقه بندی کرد. اکثر خرده فروشان دارای قیمت های فروش و خدماتی معمولی اند و کالایی را می فروشند که کیفیت معمولی دارند. خرده فروشانی که قیمت های فروش پایین تری دارند عبارتند از:
فروشگاه های تخفیف دار، خرده فروشان زیر قیمت و نمایشگاه های فروش با کاتالوگ
فروشگاه های تخفیف دار:
فروشگاهی است که کالاهای استاندارد را با سطح قیمت پایین به فروش می رساند. این فروشگاه ها درصد سود خود را به امید افزایش حجم فروش پایین می آورند و کالای در معرض فروش نیز از جمله کالاهای درجه یک هستند.
خرده فروشان زیر قیمت:
این خرده فروشان زیر قیمت عمده فروش خرید می کنند و قیمت فروش آنها نیز پایین تر از قیمت خرده فروشی است. خرده فروشان زیر قیمت معمولاً عرضه کننده کالاهایی با کیفیت اما غیر ثابت و در حال تغییر هستند.
نمایشگاه های فروش با کاتالوگ:
نمایشگاه های فروش با کاتالوگ مجموعه ای از کالاهای گران قیمت با مارک های معتبر و پر گردش را در سطح قیمت های نسبتاً مناسب به فروش می رسانند. در این نمایشگاه ها سعی می شود هزینه ها و درصد سود برای بالا بردن حجم فروش حتی الامکان در سطح پایینی نگه داری شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۵-۵-۴- خرده فروشی بر اساس کنترل مجاری فروش:
تقریباً ۸۰ درصد تمام فروشگاه های خرده فروشی مستقل اند. اشکال دیگر خرده فروشی ها بر اساس مالکیت های مختلف به ۵ دسته زنجیره مشارکتی، تعاونی خرده فروشی، زنجیره داوطلبانه، تعاونی های مصرفی، سازمان امتیازی و شرکت های ترکیبی تجاری تقسیم می شود.
زنجیره مشارکتییک فروشگاه زنجیره ای شامل دو یا چند مجاری فروش کالاست که دارای مالکیت و مدیریت مشترک است و در آن خرید به طور متمرکز انجام می شود. این فروشگاه ها کلیه زمینه های خرده فروشی فعالیت دارند. اما در حیطه فروشگاه های بزرگ، کالاهای متنوع، مواد غذایی، مواد داروئی، کفش و فروشگاه ها شاخص ترند.
تعاونی خرده فروشی و زنجیره داوطلبانه:
در این نوع تشکل گروهی از خرده فروشان مستقل برای ایجاد یک هسته مرکزی عمده فروشی دور هم جمع می شوند.
تعاونی های مصرفی:
موسسه ای است که مالکیت آن متعلق به مصرف کنندگان است. شهروندان می توانند برای مقابله با خرده فروشان محلی که از طریق عرضه کالاهای فاقد کیفیت و ترکیب مطلوب به آنها اجحاف می کنند دست به تأسیس یک شرکت تعاونی محلی بزنند.
موسسات امتیازی:
یک اتحاد مبتنی بر قرارداد است که بین یک تولید کننده یا عمده فروش یا یک موسسه خدماتی به عنوان امتیاز دهنده و بخش خصوصی به عنوان امتیاز گیرنده به وجود می آید و امتیاز گیرنده حق مالکیت و بهره برداری از یک یا چند واحد را می خرد ( بر اساس یک نظام امتیازی ) مانند واگذاری امتیاز بهره برداری در زمینه غذای آماده، متل داری، پمپ بنزین و غیره.
شرکت های ترکیبی تجاری:
اینها از ترکیب اشکال مختلف خرده فروشی، تحت مالکیت مرکزی به وجود می آیند. شرکت های عضو هر کدام در انجام بعضی از وظایف توزیع و اداره و مدیریت مجموعه مشارکت می کنند.
۲-۵-۵-۵- نحوه گردهمایی فروشگاهی:
فروشگاه ها امروزه برای افایش توان و قدرت جلب مشتری و تأمین نیاز آنها گردهم می آیند. مهم ترین انواع گردهمایی فروشگاهی، منطقه تجاری مرکزی و مراکز خرید است.
منطقه تجاری مرکزی:
در این مراکز فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های اختصاصی، بانک ها، سینما و بسیاری کسب و کارها فعالیت دارند.
مراکز خرید:
یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه ریزی، راه اندازی و مالکیت و مدیریت واحد می باشند و به دو دسته منطقه ای و ناحیه ای تقسیم می شوند.
۲-۵-۶- اهداف خرده فروشی:
اهداف معیارهای بلند مدت و کوتاه مدتی هستند که یک خرده فروش امیدوار است به آنها دست یابد. بیان واضح اهداف به شکل گیری استراتژی و تبدیل رسالت به عمل کمک زیادی می کند. هر خرده فروش ممکن است یک یا چند هدف زیر را داشته باشد (پاراسونز[۳۹]، ۲۰۰۲)
۲-۵-۶-۱- فروش:
در هر کسب و کاری امید به بالارفتن فروش و سود در کنار هم وجود دارد اما در بسیاری از موارد تحقق هر دو به صورت هم زمان میسر نیست.
۲-۵-۶-۲- سودآوری:
همه کسب و کارها مایلند درآمد کل بالاتر، هزینه کمتر و در واقع سود بالاتری داشته باشند.
۲-۵-۶-۳- ذهنیت:
ذهنیت عبارت است از این که خرده فروشان چگونه به وسیله مشتریان درک شده اند. خرده فروشان تلاش می کنند ذهنیت افراد از آنها مناسب و مثبت باشد.
۲-۵-۶-۴- رضایت:
کسب رضایت مشتری یکی از اهداف خرده فروشی است ولی هدف نهایی وی نیست. کسب رضایت مشتری آسان است ولی حفظ آن و تبدیل آن به وفاداری مشتری سخت ولی بسیار ارزشمند است.
پس از مطالعه و بررسی رفتار مصرف کننده و مدل های تصمیم گیری خریداران و هم چنین شناخت در رابطه با خرده فروشی، محقق در پی آن است که خرید آنی و خرید برنامه ریزی نشده که نوعی از تصمیمات خرید است مورد مطالعه دقیق تر قرار گیرند.
۲-۶- رفتار خرید مشتریان
خرده فروشانی که محل تجارت آنها مکانی ثابت است باید بازاریابی درون فروشگاهی را در محل فیزیکی کار و بازار خود برای افزایش فروش اجرا کند(بیلتی و فرل ، ۱۹۹۸ ؛ زنتس و همکاران ، ۲۰۰۷).
محققین به خوبی می دانند که وقتی عمل خرید کردن در فروشگاه یا بازار فیزیکی انجام می گیرد، رفتار خرید افراد به طور مثبت یا منفی تحت تأثیر محیط فروشگاه است. در واقع محیط فروشگاه را می توان عاملی مهم در شناسایی رفتار خریداران قلمداد کرد(زنتس و همکاران ،۲۰۰۷ )
رفتار خرید افراد دارای ۶ مرحله است، (سولومون و همکاران، ۲۰۰۶)

 

    1. محرک[۴۰]

 

    1. شناسایی مشکل[۴۱]

 

  1. جستجو[۴۲]
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...