——-

 

۱۳۲-۱۲۷

 

۹۹

 

۱۵۰

 

۳d

 

۲b

 

 

 

۱۱

 

 

 

a: نسبت مولی واکنش دهنده ها: آلدهید/ مالونونیتریل یا اتیل سیانو استات: (۱ میلی مول: ۲ میلی مول) و Zr(IV)-Imine@MCM-41: 05/0 گرم
b: بازده جداسازی شده
c: سنتز انجام شده در حضور ۰۳/۰ گرم کاتالیزگر Zr(IV)-Imine@MCM-41
d: بازده خالص سازی با نوبلوره کردن
مشتقات ۲-(بنزیلیدن) مالونونیتریل ها و اتیل-۲-سیانو-۳-(فنیل) آکریلات ها در حضور کاتالیزگر Zr(IV)-Imine@MCM-41 از طریق واکنش تراکمی بین آلدهید های آروماتیک با مالونونیتریل یا اتیل سیانو استات با بازده های عالی سنتز شدند و محصولات جداسازی شده، خالص بودند به جز در دو مورد که بازده ۸۷% و ۹۰% بود که این بازده ها مربوط به خالص سازی محصولات به روش نوبلوره است. در این روش محصول در اتانول داغ حل و سپس در یک ظرف یخ، قطره قطره آب به آن افزوده شد و در نهایت محصول با مخلوط آب و اتانول شسته و محصول خالص حاصل خواهد شد.
۴-۱۵-بازیافت و استفاده مجدد از کاتالیزگر Zr(IV)-Imine@MCM-41
برای بررسی کردن بازیافت و استفاده مجدد از کاتالیزگر موردنظر، واکنش تراکمی ۳-نیترو بنزآلدهید(۱ میلی مول) با مالونونیتریل(۲ میلی مول) در حضور ۰۵/۰ گرم کاتالیزگر Zr(IV)-Imine@MCM-41 در حلال آب و دمای °C 35 انجام شد، پس از اتمام واکنش در مدت زمان ۳۵ دقیقه، کاتالیزگر بازیافت شد و بارها برای انجام واکنش مورد نظر در همان شرایط قبلی ذکر شده مورد استفاده مجدد قرار گرفت جدول(۴-۵)، و بازده محصولات خوب به دست آمد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ۴-۵: بازیافت و استفاده مجدد ازکاتالیزگرZr(IV)-Imine@MCM-41 a

 

 

۴

 

۳

 

۲

 

۱

 

تعداد بازیافت و استفاده مجدد

 

 

 

۹۵

 

۹۷

 

۹۸

 

۹۹

 

بازده(%)

 

 

 

a زمان واکنش (۳۵ دقیقه)
۴-۱۶- مکانیسم سنتز مشتقات ۲-(بنزیلیدن) مالونونیتریل ها و اتیل-۲-سیانو-۳-(فنیل) آکریلات ها در حضور کاتالیزگرهای Zr(IV)-Imine@MCM-41 و Zr(IV)-Imine@MCM-48
در ابتدا، کاتالیزگر از مالونونیتریل یا اتیل سیانو استات یک پروتون می گیرد و موجب فعال شدن آنها می شود.سپس حمله نوکلئوفیلی گروه متیلن فعال شده به گروه کربونیل آلدهید رخ می دهد و ساختارI را بوجود می آورد. پس از آن ساختار I از کاتالیزگر پروتون دار شده مرحله قبلی، پروتون دریافت می کند و ساختار II به وجود می آید.
در گام بعدی، کاتالیزگر از ساختار II ایجاد شده در مرحله قبل پروتون دریافت می کند و ساختارII دچار واکنش حذفی می شود و علاوه بر پروتون گروه OH نیز از دست می دهد و ساختار III که محصول مورد نظر هست ایجاد می شود. در نهایت گروه OH ایجاد شده در مرحله قبل، از کاتالیزگر پروتون دار شده پروتون دریافت می کند و آب تولید می شود]۴۱[.

طرح (۴-۴)
۴-۱۷- سنتز۲-(بنزیلیدن) مالونونیتریل ها و اتیل-۲-سیانو-۳-(فنیل) آکریلات ها در حضور کاتالیزگرZr(IV)-Imine@MCM-48
در این سیستم ازZr(IV)-Imine@MCM-48 به عنوان کاتالیزگر استفاده شد، که به تراکم آلدهیدها با مالونونیتریل یا اتیل سیانو استات کمک می کند. این تراکم، دو جزئی-تک مرحله ای بوده که در دمای°C ۳۵ ، در حضور آب به عنوان حلال انجام شد.
۴-۱۸- بررسی نقش کاتالیزگرZr(IV)-Imine@MCM-48 در سنتز ۲-(بنزیلیدن) مالونونیتریل ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...