۱۹۸۶

 

 

 

آنها معتقدند که کارایی سازمان نتیجه عملکرد صحیح بین ابهام اطلاعات IS را معین می­ کند و کارایی سازمان، نتیجه عملکرد صحیح بین ابهام به وجود آمده در خصوصیات فناوری و قدرت سازمان برای ارائه اطلاعات به اعضا می‌باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

میا و چن‌هال

 

۱۹۹۴

 

نقش اطلاعات حسابداری مدیریت در بهبود عملکرد مدیران

 

نتایج آن نشان می‌دهد اطلاعات حسابداری مدیریت ارتباط قوی با بهبود عملکرد داشته و این ارتباط برای مدیران بازاریابی از مدیران تولیدی شدیدتر بوده است.

 

 

 

فصل سوم:
مواد و روش­ها
(۱-۳) مقدمه
روش پژوهش مجموعه‌ای از قواعد، ابزارها و راه‌های قابل ‌اطمینان و نظام ‌یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکلات است. انتخاب روش انجام پژوهش بستگی به اهداف، ماهیت، موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد.
در فصل دوم، مبانی نظری و ادبیات تحقیق تشریح شد. در این فصل مراحل انجام تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش کلی تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و روش تعیین آن، نحوه جمع‌ آوری داده‌های مربوط به متغیرهای تحقیق و چگونگی تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات نیز در این فصل موردتوجه قرارگرفته است.­
(۲-۳) روش کلی تحقیق
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی ارتباط بین شدت رقابت و تغییر سیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد در شرکت‌های بزرگ فعال در بورس اوراق بهادار تهران واقع در تهران می‌باشد، بنابراین پژوهش حاضر از نظر طبقه ­بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. این پژوهش ازنظر مکانی از نوع تحقیقات میدانی است، زیرا داده‌های تحقیق در چارچوب جامعه و یا نمونه آماری با حضور آن‌ها و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه گردآوری‌شده است. برحسب طبقه ­بندی بر مبنای روش این پژوهش از نظر روش در زمره تحقیقات کمی - کیفی است، زیرا به‌ طور ویژه روی شرکت­های بزرگ سطح استان تهران  تمرکز کرده و عناصر و متغیرهای پژوهش و نحوه ارتباط میان آنان را در چارچوب مشخص توصیف نموده است (خاکی،۱۳۸۷).
(۳-۳)تعریف جامعه آماری
جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر مدیران مالی و کارشناسان حسابداری شرکت­های بزرگ تولیدی (فعال در بورس اوراق بهادار) و خدماتی شامل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک است. منبع شناسایی شرکت‌های بزرگ، سازمان ثبت شرکت‌ها در سطح استان تهران است که جهت بررسی عوامل موثر بر عملکرد شرکت برگزیده ‌شده‌اند (سازمان ثبت شرکت­های استان تهران، ۱۳۹۲). تعداد ۶۰ شرکت بزرگ تولیدی و خدماتی مواد غذایی، آرایشی - بهداشتی و پوشاک مورد بررسی قرار گرفتند؛ بنابراین، تعداد ۱۲۰ پرسشنامه­ تکمیلشده است. (پرسشنامه ضمیمه می‌باشد).­­­­­­
(۴-۳)نمونه آماری
در این تحقیق به دلیل اینکه روش توصیفی است نمونه­‌گیری به ‌صورت تصادفی انجام ‌شده است. به این ‌صورت که از بین مدیران مالی و حسابداران شرکت‌های بزرگ، تعداد ۶۰ نفر انتخاب‌ شدند که تمام پرسشنامه برگشت داده ‌شده است.
(۵-۳)روش گردآوری داده‌ها
به‌طور کلی برای جمع‌ آوری اطلاعات به شرح زیر عمل شده است:

 

 

  • ابتدا با مراجعه به کتابخانه‌ها و مطالعه مداوم و مستندات موجود در خصوص موضوع و گردآوری اطلاعات مقدماتی، معیارهای پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

 

 

  • با مراجعه به مراکز اینترنتی و جستجو در سایت‌های علمی در جهت غنی‌سازی اطلاعات جمع‌ آوری ‌شده اقدامات مقتضی به عمل آمد.

 

 

 

  • در جهت شناسایی نهایی معیارهای مورداستفاده در ارزیابی و ارتباط شدت رقابت و تغییر سیستم حسابداری مصاحبه با کارشناسان و متخصصان و توزیع پرسشنامه در بین خبرگان و همچنین استفاده از مقالات مرتبط انجام گردید و بر اساس ادبیات موضوع و نظرات کارشناسان معیارهای نهایی انتخاب گردید.

 

 

(۶-۳) روش گردآوری داده‌ها
همان‌طور که پیشتر بحث گردید ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است. برای آزمون فرضیه یک پرسشنامه شامل ۴۳ سؤال (به‌صورت طیف لیکرت) بین مدیران مالی و کارشناسان حسابداری ۶۰ شرکت تولیدی و خدماتی پوشاک، مواد غذایی و آرایشی- بهداشتی (۳۰ پرسشنامه برای شرکت­های تولیدی و ۳۰ پرسشنامه برای شرکت­های خدماتی) تکمیل‌شده است. لازم به یادآوری است که برای هر صنعت تولیدی و خدماتی پوشاک، مواد غذایی و آرایشی- بهداشتی تعداد ۱۰ شرکت مورد بررسی قرار گرفتند.
۲۷ سؤال پرسشنامه در ارتباط با متغیرهایی است که رقابت در صنعت را تعیین می‌کند، به‌ عنوان معیارهای رقابت در صنعت طرح گردیده و سؤالات متغیرهای تغییر رقبای اصلی، تنوع کالا و تأسیس شرکت‌های جدید در صنعت، نیز در این تحقیق به ‌عنوان معیارهای تعیین‌کننده شدت رقابت به آن‌ها اضافه گردیده است.
۱۶ سؤال دوم پرسشنامه نیز به ‌عنوان معیارهای استفاده از اطلاعات حسابداری مدیریت برای برخورد با رقابت توسط شرکت‌ها مطرح گردید.
سؤالات به ‌صورت طیف لیکرت طراحی گردید (از شماره یک = خیلی کم تا شماره پنج = خیلی زیاد). از تعداد ۱۲۰ پرسشنامه، همه موارد توسط شرکت‌های مورد آزمون تکمیل گردید. که با بهره گرفتن از رگرسیون و آزمون همبستگی، ارتباط بین شدت رقابت در بازار (۲۷ سؤال اول) و میزان استفاده از اطلاعات حسابداری مدیریت (۱۶ سؤال دوم) بررسی شد.
(۷-۳) روش‌ها و ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‏ها
تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها فرایندی است که طی آن داده‌هایی که از طریق به‌کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه (جامعه آماری) فراهم آمده‌اند، خلاصه، کدبندی، و دسته‌بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل و ارتباط بین این داده‌ها به ‌منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید.(خاکی،۱۳۸۷)
جهت سهولت در امر پردازش داده ­ها از نرم‌افزارهای Ms-Excel ویرایش ۲۰۱۰ و نرم افراز SPSS ویرایش ۲۰ که به ترتیب جهت پردازش اولیه داده ­ها و تجزیه ‌و تحلیل و محاسبات آماری استفاده ‌شده است. به ‌منظور بررسی و مقایسه­ بین عوامل مؤثر در رقابت و سیستم حسابداری مدیریت با یکدیگر از آنالیز واریانس و جهت مقایسه مقدار میانگین­ها از آزمون دانکن استفاده شد. همچنین از همبستگی و رگرسیون جهت تعیین نوع رابطه و عوامل تأثیرگذار آن استفاده شد.
جدول شماره (۱-۳): آمار توزیع پرسشنامه

 

 

نوع صنعت

 

تعداد توزیع پرسشنامه در بین شرکت‌ها

 

تعداد پرسشنامه‌های تکمیل‌شده (دریافت شده)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...