احساس حیات، محدودیت نقش ناشی از مشکلات احساسی؛ عملکرد اجتماعی؛ سلامتی روانی

 

بعد روانی

 

 

 

به منظور جمع آوری داده ها در مورد سلامت روانی از پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ)[142] استفاده شد. پرسشنامه مذکور توسط گلد برگ و هیلر(۱۹۷۹) به منظور غربالگری اختلالات روان شناختی غیر سایکوتیک طراحی شده است و مطالعات مختلف اعتبار و پایایی این آزمون را تأئید کرده‌اند. فرم ۲۸ سوالی که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت دارای چهار خرده مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید است. این آزمون دارای پنج روش نمرهگذاری است که بهترین روش آن شیوه نمرهگذاری لیکرت با حداکثر امتیاز ۸۴ می‌باشد. به عبارت دیگر روش نمره گذاری در این آزمون مقیاس لیکرت است و نمره گذاری به ترتیب گزینه ها (۰، ۱، ۲، ۳) می باشد. دامنه نمرات لیکرت بین ۸۴-۰ است با توجه به پژوهشهای انجام شده روش نمره گذاری لیرک بهتر نتیجه می دهد وبیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. شیوه نمره گذاری خرده مقیاس ها به صورت زیر است:
علائم جسمانی(دراین مقیاس وضعیت جسمانی سلامت عمومی و علائم جسمانی که فرد در طی یک ماه گذشته تجربه کرده است مورد بررسی قرار می گیرد. سؤالات ۱-۷ مربوط به این گروه است)؛ علائم اضطراب و اختلال خواب( در این مقیاس علائم و نشانه های بالینی اضطراب شدید، تحت فشار بودن. عصبانیت و دلشوره مورد بررسی قرار می گرند. سؤالات ۸-۱۴ مربوط به این گروه است)؛ کارکرد اجتماعی( در این مقیاس توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مفید بودن، قدرت یادگیری و لذت بردن از فعالیتهای روزمره زندگی مورد بررسی قرار می گیرد. سؤالات ۱۵-۲۱ مربوط به این گروه است)؛ و علائم افسردگی(در این مقیاس علائم افسردگی از قبیل احساس بی ارزشی، ناامیدی ، افکار خودکشی، آرزوی مردن و ناتوانی در انجام کارها مورد بررسی قرار می گیرد و سؤالا ۲۲-۲۸ مربوط به این گروه است).
برای جمع آوری اطلاعات در مورد هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی بردبری و گریوز[۱۴۳] استفاده شد. پرسشنامه مذکور شامل ۳۰ گویه است که چهار بعد خودآگاهی(سوالات ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶)، خود مدیریتی(سوالات ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵)، آگاهی اجتماعی(سوالات ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰) و مدیریت رابطه(سوالات ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸) را در بر میگیرد. این پرسشنامه دارای یک مقیاس شش ارزشی لیکرت از ۱ به معنی هرگز، ۲ به معنی به ندرک، ۳ به معنی گاهی، ۴ به معنی معمولاً، ۵ به معنی تقریباً، و ۶ به معنی همیشه است. این پرسشنامه توسط گنجی(۱۳۸۶) استانداردسازی شده و پایایی مطلوبی را برای آن (۹۰/۰) ذکر کرده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمارتوصیفی و استنباطی استفاده شد. به منظور سازمان دادن و خلاصه کردن نمرات خام و توصیف اندازه‌های نمونه از آمار توصیفی (میانگین، درصدها، فراوانی، انحرافمعیار، رسم نمودارها و جداول) استفاده گردید. در این تحقیق از آزمونهای استنباطی کالموگروف- اسمیرنف(جهت تعیین نرمال بودن داده‌ها) و آزمون t مستقل(از آنجایی که توزیع داده‌ها نرمال بود، از روش‌های آمار پارامتریک- یعنی آزمونt مستقل- برای مقایسه کیفیت زندگی، سلامت روانی و هوش هیجانی کارکنان پایور ورزشکار و غیر ورزشکار استفاده شد)، استفاده شد. عملیات آماری توسط نرم افزار SPSS/16 انجام گرفت و داده ها در سطح معنا داری (۰۵/۰p≤) تجزیه و تحلیل شدند.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
مقدمه
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
در این تحقیق، به« مقایسه کیفیت زندگی، هوش هیجانی و سلامت روانی کارکنان پایور ورزشکار و غیر ورزشکار ارتش جمهوری اسلامی ایران » پرداخته شده است. بنابراین، در ابتدا به توصیف متغیرهای تحقیق پرداخته و نما، میانه و میانگین به عنوان شاخص‌های گرایش مرکزی، دامنه تغییرات، واریانس و انحراف معیار به عنوان شاخص های پراکندگی و خطای معیار، ضریب کجی و ضریب کشیدگی به عنوان شاخص‌های توزیع محاسبه شدند تا از این طریق بتوان به نرمال بودن توزیع داده ها پرداخت. همچنین در راستای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون های کلموگروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن داده ها و همچنین از آزمون t مستقل برای مقایسه گروه ها استفاده شد.
آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
سن
همانگونه که در جدول ۴-۱ ملاحظه میگردد ۴/۲۹ درصد از نمونه های تحقیق در دامنه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، ۹/۲۴ درصد ۳۱ تا ۴۰ سال، ۷/۲۸ درصد ۴۱ تا ۵۰ سال، ۴/۱۱ درصد در دامنه ۵۱ تا ۶۰ سال و ۵/۵ درصد در دامنه ۶۰سال و بالاتر قرار دارند.
جدول ‏۴-۱ توزیع فراوانی سن نمونه های تحقیق

 

 

سن

 

فراوانی

 

درصد

 

 

 

۲۰ تا ۳۰ سال

 

۸۵

 

۴/۲۹

 

 

 

۳۱ تا ۴۰ سال

 

۷۲

 

۹/۲۴

 

 

 

۴۱ تا ۵۰ سال

 

۸۳

 

۷/۲۸

 

 

 

۵۱ تا ۶۰ سال

 

۳۳

 

۴/۱۱

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...