۳-۲- روش تحقیق:
انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. بنابر این هنگامی می توان در مورد بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع تحقیق، هدف ها و نیز وسعت و دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه روش و شیوه ای او را دقیق تر، سریع تر و آسان تر در دستیابی به پاسخ پرسش های تحقیق مورد نظر یاری می نماید. از جمله روش های علمی تحقیق می توان، تحقیق توصیفی را نام برد که خود شامل تحقیق پیمایشی، تحقیق همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق پس رویدادی می شود( حجازی و همکاران ۱۳۷۹ : ۱۱۰ )
تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شر ایط یا روند موجود، عقاید متداول، فرایند های جاری، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هرچند غالبا رویداد ها و آثار گذشته را نیز که به شر ایط موجود مربوط می شوند مورد بررسی قرار می دهد.
تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می شود. یک مطالعه توصیفی، چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند، تحقیق توصیفی معمولا از طر یق پرسش نامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری می شوند ( غلام رضا خاکی ۱۳۸۴ : ۱۴۰ ).
دانلود پروژه
این پژوهش به روش توصیفی انجام گرفته است، از جهت نوع نیز جنبه کاربردی دارد. واحد تجز یه وتحلیل در این پژوهش فرد می باشد. در طول تحقیق متناسب با متغیرهای مورد بررسی از فرمول های آماری توصیفی و همچنین استنباطی استفاده می شود. در این پژوهش از نرم افزار AMOS,SPSSاستفاده می شود.
۳-۳- جامعه آماری:
نخستین گام برای شناسایی منبع گردآوری داده، تعریف جامعه ای است که باید زیر پوشش تحقیق قرار گیرد، جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند ( حجازی و همکاران ۱۳۷۹ : ۵۸ ).
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. محدوده و فضای مطلوب را جامعه آماری مشخص می کند، بنابر این جامعه آماری به عنوان تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند تعریف می شود صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد ( عادل آذر ۱۳۸۰ : ۲۲۳ ). جامعه آماری این تحقیق کلیه سوپر مارکت های شهر کرمانشاه می باشد. چنانچه قرار است از نمونه گیری، نتایج رضایت بخش حاصل شود باید به مجموعه فعالیت ها و مراحلی که به منظور انتخاب نمونه به کاربرده می شود، آگاهی کامل داشت. اولین قدم در این زمینه تعیین هدف های پژوهش است بر ای روشن شدن این هدف، ابتدا باید جامعه ای را که قصد داریم نمونه مورد مطالعه را از آن انتخاب کنیم، تعریف نماییم.(علی دلاور ۱۳۷۷ : ۴۵ ).
۳-۴- روش نمونه گیری:
در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد و سعی شده است تا حتی المقدور از میان روش های گردآوری داده ها، اطلاعات را به روش های گوناگون، در مکان های مختلف و از انواع منابع مختلف گردآوی کرد این روش ها شامل مصاحبه، پرسش نامه، مشاهده و … می باشد. منابع هم می تواند منابع دست اول یا دست دوم یا هردو باشد.
۳-۵- ابزار گرد آوری داده ها:
به دلیل نوع تحقیق و همچنین گستردگی جامعه آماری و برای دسترسی سریع تر به نظرات پرسش شوندگان بهترین روش جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه در نظر گرفته شده است. اجرای مصاحبه، توزیع پرسشنامه و مشاهده روش های عمده ای هستند که در پژوهش های میدانی به کارگرفته می شوند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها پرسش نامه، کتابخانه، اسناد و مدارک و یا برخی کارشناسان و صاحب نظران بوده است که هر کدام از این ابزار برای قسمتی از کار و جمع آوری داده های خاصی به کار رفته اند که در ادامه به صورت خلاصه به بررسی بعضی از آن ها پرداخته خواهد شد.
۳-۶- تعیین روایی و پایایی پرسشنامه:
تعیین روایی ابزار سنجش:
یکی از حساسترین مراحل انجام یک تحقیق تنظیم پرسشنامه و سنجش میزان اعتبار (روایی) می باشد. اگر ابزارهای استفاده شده فاقد روایی و اعتبار لازم باشند خود به خود کلیت تحقیق و نتایج آن غیرعلمی و غیر قابل تعمیم می باشد (خاکی ۱۳۹۰ : ۵۷ ).
اعتبار (روایی) بر این امر دلالت دارد که شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد به درستی آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد. روایی عبارت است از اینکه ابزار اندازه گیری تا چه حد، ویژگی مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از روایی نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان کرد. برای بدست آوردن روایی، روشی بنام «روش روایی محتوا» وجود دارد. در این روش باید موقع ساخت ابزار ، سئوال های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد.
یکی از روش های مهم برای تعیین روایی محتوا استفاده از نظر صاحبنظران و اساتید می باشد در این پژوهش نیز برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوا با بهره گرفتن از نظر صاحب نظران استفاده شده است.
تعیین پایایی ابزار سنجش:
اعتماد یا پایایی پرسشنامه یعنی ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان، تا چه اندازه نتایج یکسان بدست می دهد.
همچنین در پژوهش حاضر، جهت تعیین پایایی پرسشنامه در نهایت پس از وارد کردن اطلاعات پژوهش مجدداً پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. که نتایج آن در جدول آمده است .

 

عنوان تعداد سئوالات آلفا
شرایط قیمت گذاری ۳ ۷۰۶/۰
انگیزه سازهای تجاری ۲ ۷۵۸/۰
انگیزه سازهای مصرف کننده ۲ ۷۷۴/۰
کارایی کانال توزیع ۳ ۷۵۷/۰
حاشیه سود ۳ ۷۴۳/۰
شرایط پرداخت ۴ ۷۰۳/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...