S8- سکوت و آرامش حاکم بر شهر
S9- وجود دانشگاه آزاد اسلامی
S10- وجود پارک نجوم و سهند در درون بافت شهری صدرا
S11- قرارگیری بین دو دسته ارتفاعات و امکان تهویه هوای شهر در هنگام شب توسط بادها
S12- امکان کشت گل و گیاه به دلیل آب و هوای مناسب
S13- نداشتن ترافیک

 

عوامل بیرونی

 

فرصت ها (O)

 

O1- امکان استفاده از دانشگاه آزاد به عنوان Urban Catalyst
O2- وجود آزادراه شیراز- اصفهان در طرح مجموعه شهری شیراز
O3- سایت صنعتی ملوس جان
O4- وجود سایت شهرک صنعتی آب باریک جهت اشتغال ساکنان صدرا
O5- مشکلات و مسایل ظرفیت ساخت و ساز در شیراز
O6- امکان ایجاد عرصه ­های همگانی بر روی تپه ماهورها
O7- امکان ایجاد مسیرهایی جهت کوه­پیمایی و گذران فراغت
O8- افتتاح خط مترو شیراز – صدرا برای حمل و نقل آسان­تر و سریع­تر شهروندان
پایان نامه - مقاله - پروژه
O9- فرصت کانون حمل و نقل، به دلیل عبور خط مترو شیراز - صدرا
O10- وجود افراد بدون مسکن در شهر شیراز
O11- گسترش بیماری­های ناشی از آلودگی در کلان شهر شیراز

 

 

 

عالیشهر نیز با مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید روبرو است. یکی از این تهدیدات عدم بازنگری در طرح جامع است، طرح جامع برنامه شهر است که بر اساس آن می‌توان برنامه‌ریزی کرد. طرح جامع دوره بیست ساله دارد که در سال ۱۳۶۵ مصوب شده اما در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسیده است؛ اما بازنگری­ای در آن صورت نگرفته است. با وجود محدودیت ارتفاع در شهر بوشهر در زمان مصوب شدن عالیشهر (شرایط جنگی) به عنوان نقطه­ی سرریز جمعیتی بوشهر، هم اکنون شهرداری بوشهر، در مورد محدودیت ارتفاع در بوشهر حساسیتی نشان نمی‌دهد و به همین دلیل جذب جمعیت سرریزی بوشهر به عالیشهر کمتر شده است و یکی از تهدیدات برای این شهر محسوب می‌شود.
از سایر تهدیدات تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر می‌باشد که در ۸ کیلومتری عالیشهر، در سه راهی دلوار قرار گرفته است و به عبارتی در مسیر ورودی شهر است. عمل تصفیه­ی فاضلاب به دلایلی به صورت ناقص انجام می‌شود که باعث گردیده حوضچه‌های فاضلاب سرریز کرده و بوی بسیار نامطبوعی را متساعد کند و ضمناً برای ایجاد فرودگاه جدید بوشهر مسئله‌ساز است. هم­چنین تهدید ساخت­و­سازهای صورت گرفته در اطراف عالیشهر را می‌توان نام برد؛ بدین صورت که زمین‌های کشاورزی این مناطق به قطعات متعددی تقسیم شده و از کاربری کشاورزی به باغ ویلا تغییر یافته است. در صورتی­که زمین‌های مذکور در طرح هادی روستایی کاربری کشاورزی داشته است نه مسکونی، و این عامل موجب کاهش بیش از پیش جذب جمعیت در عالیشهر می‌شود.
در کنار این تهدیدات، فرصت‌های مناسبی نیز برای این شهر وجود دارد. با توجه به آخرین تغییراتی که در محل احداث فرودگاه جدید بوشهر اتفاق افتاده است؛ محل فرودگاه به شرق حاشیه­ جاده عالیشهر- بوشهر انتقال یافته است. نخلستان‌های شمال شرقی و جنوبی شهر بوشهر، برخی از نواحی منطقه حفاظت شده حله و تپه ماهورهای جنوب عالیشهر توانایی ایجاد مراکز توریستی و تفریحی را دارند که علاوه بر امکان فعالیت توریستی و فراهم نمودن زمینه­ اشتغال، موجب تقویت مراکز سکونتی همجوار می‌گردند. اراضی شرقی شهر جدید عالیشهر دارای زیبائی‌های بصری طبیعی است که در طرح توسعه شهر تحت عنوان اراضی مناسب جهت ایجاد پارک جنگلی مورد نظر قرار گرفته است. وجود درختان کهور و کُنار به صورت پراکنده، استقرار دریاچه­ی فصلی در وضع موجود و تبدیل این اراضی به پارک جنگلی، محلی برای گذران اوقات فراغت ساکنین منطقه و روستاهای اطراف را با کم‌ترین سرمایه ­گذاری میسر می‌سازد. علاوه بر وجود تهدیدات و فرصت­هایی که از محیط بیرون شهر عالیشهر را با قابلیت­ها و تنگناهایی روبرو می­ کند می­توان از نقاط ضعف و قوت آن که در محیط داخلی شهر است نیز صحبت کرد.
از مهم‌ترین نقاط ضعف می‌توان به تفاوت‌های قومیتی و فرهنگی موجود در شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف نه تنها برای عالیشهر بلکه برای تمامی شهرهای جدید اشاره کرد. این تفاوت‌ها یکی از مهم‌ترین موانع برای شکل‌گیری هویّت شهری است. زمینه مشترکی چون لهجه، آداب و رسوم و اعتقادات خاص در شهروندان برای تمایز و یگانه بودن شهروندان وجود ندارد. در محلات مختلف شهر تفاوت فرهنگی به طور کامل مشخص است؛ به طور مثال محله اساتید دانشگاه محله‌ای آرام و خنثی می‌باشد اما محله صدرا (یکی از محلات در عالیشهر) شلوغ و پر سرو صدا است.
عالیشهر در جهت جذب سرریز جمعیت بوشهر در نظر گرفته شده، اما سرریز جمعیت به عالیشهر مهاجرت نکرد بلکه افراد با فرهنگ‌های متفاوت از روستاها و سایر شهرها که به دلایل مختلف از جمله مسکن، شرایط مهاجرت به بوشهر را نداشتند، سکونت در عالیشهر را انتخاب کردند، اما چون شهر جدید نتوانست جذابیت شهر مادر را داشته باشد پس از بهبود شرایط مهاجرت می‌کنند و این جابجایی و تحرک و عدم سکونت دائمی در شهر به مسئله­ عدم شکل‌گیری «مای مشترک» دامن می‌زند.
نقاط قوت بسیار مناسبی نیز در این شهر وجود دارد. ارتفاع شهر عالیشهر از سطح دریا بین ۹۰-۲۵ متر است. مخازن آب که بالاترین نقطه شهر است ۹۰ متر از سطح دریا بالاتر است و به طور میانگین ۵۰ متر اختلاف ارتفاع از سطح دریا نسبت به شهر بوشهر، و رطوبت کمتری نسبت به بوشهر دارد که آب و هوایی معتدل‌تر و مناسب‌تر را فراهم کرده است. عدم وجود تهدیدات پدافند غیر عامل، که در شهر بوشهر وجود دارد از دیگر نقاط قوت عالیشهر است.
دسترسی به شبکه­ شهری برای این شهر با توجه به وجود چهار راه ورودی به شهر در حالی­که شهر بوشهر تنها یک راه ورود و خروج شهری دارد. هم­چنین فاصله عالیشهر با حریم نیروگاه اتمی به خوبی رعایت شده است و امنیت نسبی بیشتری در حوادث ممکن در نیروگاه به نسبت شهر بوشهر دارد.
جدول (۴-۳۹) : تحلیل و ارزیابی شهر جدید عالیشهر بر اساس مدل SWOT

 

 

 

 

ساختار و نظام شهری

 

 

 

ساختار و نظام شهری

 

 

 

عوامل داخلی

 

نقاط قوت (s)

 

 

S1- ارتقاء فعالیت‌های کشاورزی.
S2- وجود برخی گونه‌های معماری شهری سازگار با هویّت اقلیمی.
S3- فاصله مکانی مناسب به شهر بوشهر.
S4- آب و هوای رطوبتی کمتر نسبت به بوشهر.
S5- ارتفاع ۹۰- ۲۵ متر از سطح دریا.
S6- تعدد راه‌های ورود و خروج به شهر.
S7- پارک جنگلی.
S8- باغ زیتون (نماد صلح).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...