۲-۳نتایج تحلیل و بررسی (اسید استیک) HOAC بصورت زیر است:
۳-۲-۱- اثر غلظت
شکل ۳-۲-۱ اثر غلظت بر روی اسید استیک
۳-۲-۲- اثر دما
شکل ۳-۲-۲اثر دما بر روی اسید استیک
۳-۲-۳- اثر زمان
شکل ۳-۲-۳اثر زمان بر روی اسید اسنیک
۳-۳- نتایج تست XYL (زایلوز ) به صورت زیر می باشد.
۳-۳-۱- اثر غلظت
شکل ۳-۳-۱ اثر غلظت بر روی زایلوز
۳-۳-۲- اثر دما
شکل ۳-۳- ۲ اثر دما بر روی زایلوز
۳-۳-۳- اثر زمان
شکل ۳-۳-۳ اثر زمان بر روی زایلوز
۳-۴- نتایج تست فورفورال (FER) بصورت زیر می باشد
۳-۴-۱ غلظت
شکل۳-۴-۱اثر غلطت بر روی فور فورال
۳-۴-۲- دما
شکل ۳-۴-۲اثر دما بر روی فورفورال
۳-۴-۳- زمان
شکل۳-۴-۳اثر زمان بر روی فورفورال
۳-۵- تست گلوکز (GLU) به صورت زیر می باشد
۳-۵-۱- غلظت
شکل ۳-۵- ۱اثر غلظت بر روی گلوکز
۳-۵-۲- دما
شکل ۳-۵- ۲اثر دما بر روی گلوکز
۳-۵-۳- زمان
شکل ۳-۵-۳ اثر زمان بر روی گلوکز
تحلیل نتایج آزمایشگاهی
گلوکز، زایلوز، فورفورال و اسید استیک عمده ترین مواد موجود در محلول حاصل بودند. غلظت سایر مواد نظیر مانوز، آرابینوز و گالاکتوز در مقایسه بسیار پایین بود. گلوکز و زایلوز قندهای قابل تخمیر و فورفورال و اسید استیک محصولات فرعی واکنش می باشند که از فرایند تخمیر جلوگیری و یا آن را کند می کنند
فصل چهارم
نمودار و جداول
۴-۱مدل سازی فرایند:
گلوکز فراوان ترین منبع قندی موجود در مواد لیگنوسولولزی و منبع اصلی کربن برای اکثر میکروارگانیزم ها می باشند. برای تعیین بهترین شرایط برای تولید حداکثر گلوکز و حداقل میزان بازدارنده ها نیاز به بررسی تاثیر نقش پارامترهای موثر بر فرایند نظیر دما ،جز جامد ،غلظت اسید و دما می باشد. به دلیل مشکل یافتن یک مکانیزیم دقیق برای واکنش های هیدرولیز ،استفاده از مدل ساده سازی برای تعیین سنتیک هیدرولیز ماده لیگنوسولولزی به منظور استحصال بیشترین میزان قند با غلظت های پایین بازدارنده متداول می باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
مدلی که در این جا بررسی می شود استفاده از معادله درجه دوم نظیر معادله (۴-۱)پیش بینی شده است که نتیجه ضرب ماتریس بالا مثلثی و پایین عوامل تاثیر گذار می باشد. بدین صورت نقش بر هم کنش عوامل بر روی نتیجه نیز در نظر گرفته شده است.
معادله ۴-۱ Y=A1T.t+A2C.t+A3C.T+A4t.t+A5t+A6C.C+A7C+A8T.T+A9T+A10
ضریب عبارات درجه دوم تاثیر مستقیم را روی غلظت قند پیش بینی می کند که در آن C، T و t به ترتیب غلظت اسید، دما و زمان پیش آماده سازی می باشند. جدول آنالیز واریانس اطلاعاتی ارائه می کند که سهم هر یک از متغییر ها را بر روی پاسخ بیان می نمایند و بر اساس آن عوامل کم تاثیر نقش کم رنگی در معادله دارند و از معادله قابل حذف شدن هستند(ضریب آنها صفر می باشند) پس از بدست آوردن ضرایب معادلات و اعتبار سنجی آنها میتوان با اصول ریاضی بیشینه و کمینه پاسخ را بر اساس مقدار متغییرها بدست آورد.
۴-۲ بررسی انطباق نتایج حاصل از گلوکز استحصال شده در مدلهای پیشنهادی:
۴-۲-۱ مدل اول
مطابق آنچه که در قبل گفته شد رابطه ۴-۱ بر اساس صورت گرفته(کاسترو و سایرین ۲۰۱۱، بزار و سایرین ۲۰۰۸) بعنوان مدل ریاضی تحلیل اثرات فاکتور های موثر بر نتایج در نظر گرفته شده است.
میزان گلوکز (%)GL، زایلوز(%)Z، فورفورال(%)F و اسید استیک(%)Ac موجود در مایع صاف شده (هیدرولیزات) بعنوان پاسخ ها (Y) و غلظت اسید (%)C، دما (c0) Tو زمان واکنش (min)t فاکتور ها در نظر گرفته شده است. تاثیر متقابل فاکتورها بر پاسخ ها بصورت ضرایب Ai تعیین گردیده اند. جدول ۴-۱ ضرایب مدل بدست آمده از جدول آنالیز واریانس را برای پاسخ های متفاوت نشان می دهد. مدل دادهای آزمایشی را بخوبی پاسخ می دهد و اشکال۴-۱ تناسب بین داده های آزمایشی و نتایج مدل را نشان می دهد.
جدول۴-۱ ضرایب معادله دو جذوری حاصل از تطابق داده های آزمایشی با مدل

 

 

A

 

گلوکز

 

زایلوز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...