۶/۶

 

۴/۶

 

۷/۱۵

 

۸/۳

 

۱/۹

 

۳/۹

 

 

 

۱۳۸۲

 

۸/۱۱

 

۹/۶

 

۷/۶

 

۷/۱۶

 

۹/۴

 

۸/۹

 

۱۰

 

 

 

۳-۶- شرحی بر داده‌های آماری و روش تخمین
جامعه آماری مطالعه حاضر،کلیه بانک‌های انصار و دوره زمانی مورد مطالعه سال‌های ۸۹-۷۰می‌باشد. کل نظام بانکی انصار را یک بانک در نظر گرفته و به بررسی عوامل تعیین کننده نرخ حاشیه سود بانکی خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که پایان دوره زمانی سال ۱۳۸۹ بوده و روش تخمین پارامتر‌ها، حداقل مربعات معمولی (OLS) خواهد بود. داده‌های جمع‌ آوری شده مربوط کلیه بانک‌های انصار می‌باشد.
۳-۷- روش شناسی
نحوه شناسایی اجزاء این نرخ و طریقه اثرگذاری آن به دو صورت توصیفی و علی بوده است. در روش توصیفی ابتدا با مطالعه نظریه‌های مرتبط با سرکوب مالی و آزاد سازی مالی که مستقیماً هدفشان ارتقاء سطح کارایی نظام مالی است، عوامل مؤثر را شناسایی کردیم که این عوامل عبارتند از نرخ ذخیره قانونی، که از طرف دولت (بانک مرکزی) جهت اعمال کنترل بر نظام بانکی وضع می‌شوند و چون برای نظام بانکی هزینه محسوب می‌شود، بانک به نحوی سعی در جبران آن با افزایش حاشیه سود بانکی می‌کند، یعنی یا به سپرده‌گذران خود کمتر از آنچه یابد، می‌پردازد و از دریافت کنندگان تسهیلات بیشتر از آنچه باید، دریافت می‌کنند؛ نرخ تنزیل مجدد و هزینه‌های عملیاتی که به همین نحو، باعث افزایش حاشیه سود می‌شوند؛ تورم، مالیات‌ها، نسبت مطالبات معوق و دیگر مشخصه‌ های محیط اقتصادی همچون رشد اقتصادی به عنوان متغیرهای اثر‌گذار شناسایی شدند. در مرحله بعد، با مروری بر مطالعات صورت گرفته نتایج حاصل از نظریه‌ها را به صورت تجربی بررسی کردیم و متوجه شدیم که اکثر مطالعات صورت گرفته نتایج حاصل از نظریات را تایید می‌کنند.
دانلود پروژه
در مرحله علّی، با در نظر گرفتن بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی که در پی حداکثر کردن سود خود است، حالت اولیه الگو را که نشانگر رابطه تبعی نرخ حاشیه سود بانکی از متغیزهای اثر گذار بود، استخراج کردیم؛ سپس با بهره گرفتن از روش‌های اقتصاد سنجی و به صورت حداقل مربعات معمولی (OLS) برای نظام بانکی و برای ۸۹- ۱۳۷۰ مدل را برآورد کردیم. اگر پارامترها به لحاظ آماری معنادار بودند که فرضیه مورد نظر پذیرفته می‌شد و در غیر این صورت رد می‌شد.
۳-۸- تصریح الگو
طبق الگوی ارائه شده عوامل مؤثر بر نرخ حاشیه سود بانکی عبارتند از:
حال در مطالعه حاضر متغیر‌های درون هر بردار چنین خواهند بود؛
متغیر وابسته، نرخ حاشیه سود بانکی (spread)
متغیرهای مستقل مرتبط به بانک (درون بردار x) عبارتند از نسبت مطالبات معوق و سر رسید گذشته بانک به کل وام‌های اعطائی (PDL)، نسبت هزینه‌های عملیاتی بانک به کل وام‌ها (NFC) و سهم هر بانک در بازار سپرده‌‌ها (MS).
متغیرهای مرتبط به صنعت بانکداری (درون بردار y) شامل نرخ ذخایر قانونی (LRR) و شاخص تمرکز صنعت بانکداری یا همان شاخص هرفیندال هرشمن (HERF) می‌باشند. البته شایان ذکر است که در مدل استاندارد، نرخ تنزیل مجدد نیز بعنوان یکی از متغیرهای مستقل درون بردار y قرار می‌گیرد، ولی از آنجایی که چنین نرخی برای نظام بانکی کشور وجود ندارد از مدل حذف شده است.
متغیرهای مربوط به محیط اقتصاد کلان(درون بردار z) شامل شاخص تولیدات صنعتی(GRIP) و تورم (INFL) می‌باشند.
بنابراین مدل مورد برآورد در تحقیق حاضر خواهد بود از:
SPNt =a0 + a1 PDLt +a2 NFCt +a3 INFt +a4 MSt +a5 LRRt +a6 HERFt +a7 GRIPt +Ut
که متغیرهای مدل همانگونه که ذکر شد عبارتند از:
نرخ حاشیه سود بانکی SPN
نسبت مطالعات و معوق و سر رسید گذشته بانک به کل وام‌ها PDL
نسبت هزینه‌های عملیاتی بانک به کل وام‌ها FC
سهم هر بانک در بازار سپرده‌ها MS
شاخص تمرکز صنعت بانکداری یا همان شاخص هر فیندال هرشمن LRR
شاخص رشد تولیدات صنعتی GRIP
تورم INFL
۳-۹- روش تحقیق و مراحل تخمین الگو
بکارگیری روش‌های معمول اقتصاد سنجی در برآورد ضرایب الگو، با بهره گرفتن از داده‌های سری زمانی بر این فرض استوار است که متغیرهای الگو پایا[۱۸] باشند. یک سری زمانی وقتی پایاست که میانگین، واریانس و ضرایب خود همبستگی آن در طول زمان ثابت باقی بماند. اگر متغیرهای سری زمانی مورد استفاده در بر آورد ضرایب الگو ناپایا[۱۹] باشند، در عین حالی که ممکن است هیچ رابطه با مفهومی بین متغیرهای الگو وجود نداشته باشد، ضریب تعیین R2 ، بدست آمده بالا بوده و محقق را به استنباط‌های غلط در مورد میزان ارتباط بین متغیرهای سوق می‌دهد. از این رو اولین قدم در تخمین پارمترها، تعیین متغیرهاست.
و نیز اولین قدم در راستای تعیین پایائی یک متغیر مشاهده نمودار سری زمانی آن متغیر است. اگر متغیر در طول زمان از یک روند صعودی برخوردار باشد، واضح است که حداقل میانگین آن در طول زمان ثابت باقی نمانده و نمی‌‌تواند پایا باشد. ولی این روش نمی‌تواند روش چندان مطمئنی باشد، چرا که در مورد بسیاری از متغیرها براحتی تشخیص پایا نبودن آن امکان پذبر نیست. پس باید روش‌هائی برای آزمون پایائی معرفی گردند.
۳-۹-۱- آزمون پایائی بر اساس همبستگی نگار[۲۰]
می‌توان با بهره گرفتن از تابع خود همبستگی[۲۱] ACF، آزمون ساده‌ای برای پایائی انجام داد. تابع خود همبستگی بین دو مقدار از یک متغیر با K وقفه زمانی بصورت Pk بدین صورت تعریف می‌شود.
که cov k کوواریانس مقادیر با k وقفه زمانی و Var بیانگر واریانس است. بارتلت نشان داده است که اگر یک سری زمانی کاملا تصادفی باشد، ضریب خود همبستگی دارای توزیع نرمال با میانگین صفر و واریانس خواهد بود که n حجم نمونه می‌باشد. بر این اساس می‌توان یک فاصله اطمینان، بعنوان مثال در سطح ۹۵٪ ساخت و اگر محاسبه شده در آن فاصله قرار گرفت فرض پایائی را پذیرفت.
۳-۹-۲- آزمون ریشه واحد[۲۲] برای پایائی
آزمون ریشه واحد یکی از معمول‌ترین آزمونهائی است که امروزه برای تشخیص پایائی یک فرایند سری زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس آزمون ریشه واحد بر این منطق استوار است که در فرایند خود توضیح مرتبه اول وقتی که P=1 باشد متغیر ناپایا خواهد بود. پس اگر این رگرسیون به روش حداقل مربعات معمولی تخمین زده شود و برابر یک بودن P مورد آزمون قرار گیرد، می‌تواند پایائی یک سری زمانی را به اثبات برساند.
مشکلی که در انجام چنین آزمونی وجود دارد این است که متاسفانه آماره t محاسبه شده توسط روش OLS ، برای بررسی فرضیه P=1 حتی در نمونه‌های بزرگ هم دارای توزیع t نیست، در نتیجه نمی‌توان از کمیت‌های بحرانی t برای انجام آزمون استفاده کرد. برای حل این مشکل آزمون‌های ذیل ابداع شده‌اند.
۳-۹-۳- بررسی نقض فروض استاندار کلاسیک
مرحله بعد در تخمین الگو از روش حداقل مربعات معمولی (OLS)، بررسی تامین فروض استاندارد کلاسیک شامل فقدان همخطی، نا همسانی واریانس و عدم خود همبستگی می‌باشد.
۳-۱۰- جمع بندی و خلاصه فصل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...