منگنز

 

تغییر شیمیایی و ساختار الکتریکی

 

 

 

آهن

 

تغییر ساختار الکتریکی و تراز ممنوعه

 

 

 

روتانیم

 

کاتالیست مناسب برای واکنش­های مشتقات نفتی
پایان نامه

 

 

 

کبالت

 

عامل کاتالیستی فعال

 

 

 

رادمیم

 

تغییر اندازه دانه­ها و مورفولوژی

 

 

 

اریدیم

 

تغییر سازوکار رشد

 

 

 

نیکل

 

عامل فعال کاتالیستی و رشد بر سطوح تیتانیا

 

 

 

پلادیم

 

نحوه قرارگیری در مکان­های سطحی

 

 

 

۲-۶ تاریخچه کاربردهای تیتانیا
۱۹۷۲ اولین سل فوتوالکتروشیمیایی جهت تجزیه آّب ( ۲H2O 2H2 + O) توسط فوجی­شیما[۲۸]و هوندا[۲۹] [۶۳] با بهره گرفتن از یک آند از جنس روتایل و یک الکترود پلاتینی ساخته شد.
۱۹۷۷ فرانک [۳۰]و بارد[۳۱] [۶۴] موفق به احیای CN-از آب شدند، که اولین استفاده از تیتانیا در کاربردهای زیست محیطی محسوب می­ شود.
۱۹۷۷ شروزر[۳۲]و گوث[۳۳] [۶۵] احیای فتوکاتالیستی مولکول نیتروژن به آمونیا از طریق تیتانیای آلاییده شده با آهن را گزارش کردند.
۱۹۷۸ اولین واکنش سنتز نوری مواد آلی ( CH3COOH CH4 + CO) انجام شد، که زمینه جدیدی در سنتز نوری مواد آلی باز کرد [۶۶].
۱۹۸۳ اکسیداسیون آلاینده­های آلی توسط اولیس[۳۴] [۶۷] با بهره گرفتن از نیمه هادی های حساس شده انجام شد.
۱۹۸۵ از تیتانیا به­عنوان ماده ضد میکروبی جهت از بین بردن lactobacillus acidophilus، Escherichia coli، Saccharomyces cerevisiae در اثر نور استفاده شد [۶۸].
۱۹۸۶ فوجی­شیما و همکارانش [۶۹] برای اولین بار استفاده از تیتانیا را جهت از بین بردن سلول­ها تومورHela cells گزارش کردند.
۱۹۹۱اورگان[۳۵] و گرتزل[۳۶] [۷۰] استفاده از نانو ذرات تیتانیا برای سلول­های خورشیدی را گزارش کردند.
۱۹۹۸ سطوح بسیار آبدوست تیتانیا با خواص ضد مه و خود تمیز شونده توسط وانگ[۳۷] و همکارانش [۷۱] بدست آمد.
۲-۷ کاربردهای تیتانیا
عمده­ترین مصرف تیتانیوم در صنایع به دو صورت فلزی و اکسیدی می­باشد. فلز آن به­ دلیل مشکلات تهیه و خالص­سازی، مصرف محدودی دارد، در مقابل اکسید آن به صورت TiO2 در صنعت کاربرد بسیار گسترده­ای دارد، به­ طوری­که ۹۰ درصد از صنایع اولیه، مصرف کننده تیتانیا می­باشند. این ماده به واسطه رنگ سفید، ضریب شکست بالا (۴۹/۲-۹۰/۲)، درخشندگی عالی، بی اثر بودن (خنثی بودن)، مقاومت سایشی و حرارتی بالا، درجه دیرگدازی بالا و توان زیاد در توزیع و انتشار یکنواخت در ترکیبات دیگر، به عنوان عمده­ترین ماده اولیه رنگ سفید در صنایع رنگ­سازی، کاغذسازی، پلاستیک، لاستیک و … به­کار برده می­ شود. از این ماده در پزشکی هم استفاده می­ شود و از آنجا که منعکس کننده پرتو فرابنفش خورشید است در ساختن کرم­ها و لوسیون­های ضد آفتاب (ضد سوختگی) استفاده می­ شود [۷۲].
از طرف دیگر، تیتانیا به­عنوان موثرترین و زیست سازگارترین فتوکاتالیست مورد توجه قرار گرفته است و به طور گسترده برای تجزیه نوری آلودگی­های گوناگون مورد استفاده قرار می­گیرد. دامنه کاربردهای این ماده بسیار وسیع است. از نانومواد تیتانیا در رنگ­ها، خمیر دندان­ها، لوازم آرایشی، تصفیه هوا و آب [۷۳]، پوشش
ضد باکتری [۷۵،۷۳] و پوشش ­های خودتمیز شونده [۷۶-۷۴]، سنسورها [۷۷]، قطعات الکتروکرومیک
و فوتوکرومیک، دی­الکتریک­ها [۷۸] تثبیت نیتروژن و کشتن سلول­های توموری در درمان سرطان[۷۸،۷۷]، ذخیره و تولید هیدروژن توسط تجزیه فوتوشیمیایی آب [۸۱] و به­عنوان محافظ در برابر پرتو UV استفاده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...