1. لک لک

 

هدف از اجرای این تست اندازه ­گیری تعادل ایستا است. آزمودنی بدون کفش روی سطح صاف می­ایستد، دست­ها را روی مفصل ران گذاشته، سپس پای غیر تکیه­گاه (پای برتر) را مجاور زانوی پای تکیه­گاه (پای غیر برتر) قرار می­دهد. آزمودنی مدتی این وضعیت را تمرین می­ کند. سپس پاشنه را بلند کرده تا تعادل را روی انگشتان پا برقرار سازد (تصویر، ۵۴-۳). از زمانی که آزمودنی پاشنه را از روی زمین بلند کند، کرنومتر شروع به کار می­ کند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این حالت را حفظ کند، به­عنوان امتیاز او محاسبه می­گردد. با هر کدام از خطا­های زیر کرنومتر متوقف می­ شود. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت یک دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می­ شود.
دست­ها از روی ران برداشته شوند؛
خپای تکیه­گاه در هر جهتی نوسان کند؛
پای غیر تکیه­گاه تماسش را با زانو از دست بدهد؛
پاشنه پای تکیه­گاه زمین را لمس کند.
نکته: آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت ۱ دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می­ شود.

شکل ۴۴.۳. نحوه اجرای تست لک لک

 

    1. آزمون زمان برخاستن و رفتن (T. G. U. G)

 

هدف از اجرای این تست اندازه ­گیری تعادل پویاست. این آزمون شامل ۶ مرحله می­باشد که آزمودنی باید مراحل شش­گانه آن را پشت سر هم انجام دهد. برای انجام این آزمون ابتدا یک صندلی بدون دستگیره را به فاصله ۳ متری از یک مانع (پایان مسیر) قرار می­دهیم (شکل، ۵۶-۳). از
پایان نامه - مقاله - پروژه
آزمودنی­ها می­خواهیم در سریع­ترین حالت ممکن و بدون دویدن این آزمون را اجرا کنند. مراحل انجام آزمون به شرح زیر اند:

 

    1. بلند شدن از روی صندلی؛ ۲. طی کردن مسیر ۳ متری مشخص شده؛ ۳. چرخیدن دور مانع؛
      ۴. برگشت مسیر ۳ متری در مرحله ۲؛ ۵. چرخیدن دور صندلی؛ ۶. نشستن روی صندلی.

 

فرد با شنیدن فرمان رو حرکت کرده و آزمونگر زمان را از آغاز تا پایان حرکت محاسبه می­ کند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این آزمون را اجرا کند به­عنوان امتیاز او محسوب می­گردد. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت ۳ دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می­ شود.

شکل ۴۵.۳. نحوه اجرای تست نشستن برخاستن
۳.۷.۳. نحوه اجرای تست فیزیولوژیک

 

    1. پرسشنامه تاریخچه سلامتی برای نوجوانان و جوانان

 

این پرسشنامه (محقق ساخته) در اختیار آزمودنی­ها قرار گرفت و از آزمودنی­ها خواسته شد که با دقت این پرسشنامه را مطالعه و پر نمایند.

 

    1. تست ۵۴۰ متر

 

هدف از اجرای این تست اندازه گیری کارایی دستگاه قلبی- عروقی- تنفسی می­باشد. تعداد دوندگان در یک بار آزمون می ­تواند تا ۱۲ نفر باشد و به هر دونده یک شماره داده می­ شود. دوندگان از استارت ایستاده استفاده می­ کنند، با اعلام فرمان (حاضر- رو) آزمون کننده، دوندگان می­توانند حرکت کنند. آزمون شوندگان می­توانند در مسیر تعیین شده دویده و یا راه بروند. مدت زمانی که ۵۴۰ متر طی شود، امتیاز محسوب خواهد شد. زمان بر اساس دقیقه و صدم ثانیه ثبت می­ شود.
۴.۷.۳. نحوه اندازه ­گیری ویژگی­های روانی

 

    1. پرسشنامه سلامت عمومی[۲۶](GHQ-28)

 

این پرسشنامه که توسط گلدبرگ[۲۷] ساخته شده، از جمله شناخته شده­ترین ابزار­های غربالگری اختلالات روانی است که به صورت فرم­های ۱۲، ۲۸، ۳۰ و ۶۰ سوالی در دسترس می­باشد. در این مجموعه، فرم ۲۸ سؤالی آن ارائه شده است که سؤال­های آن در بر گیرنده­ی چهار خرده مقیاس
می­باشد که هر یک از آن­ها خود شامل ۷ سؤال است. سؤال­های ۷-۱ مربوط به مقیاس علائم جسمانی و وضعیت سلامت عمومی، سؤال­های ۱۴-۸ مربوط به مقیاس اضطراب، سؤال­های ۱۵ تا ۲۱ مربوط به مقیاس اختلال عملکرد اجتماعی، و سؤال­های ۲۸-۲۲ نیز مربوط به مقیاس افسردگی می­باشند.
روش نمره گذاری
دو نوع شیوه نمره گذاری برای این آزمون وجود دارد. یکی روش سنتی است که گزینه­ ها به صورت (۰-۰-۱-۱) نمره داده می­شوند و حداکثر نمره فرد برابر ۲۸ خواهد بود. روش دیگر نمره گذاری، روش لیکرتی است که گزینه­ ها به صورت (۰-۱-۲-۳) نمره داده می­شوند. حداکثر نمره آزمودنی با این روش در پرسشنامه مذکور ۸۴ خواهد بود. معمولاً در اکثر پژوهش­ها از روش لیکرت استفاده می­ شود. همچنین در صورتی که نمرات به دست آمده کد گذاری مجدد نشده باشند نمره بالاتر نشانگر سلامت روانی کمتر می­باشد.
اعتبار و پایائی آزمون GHQ-28
پرسشنامه حاضر استاندارد بوده و در جمعیت­های مختلفی در ایران و کشور­های مختلف هنجاریابی شده است. در یک مطالعه این پرسشنامه هم زمان با یک آزمون موازی (MHQ) سنجیده شد که ضریب همبستگی دو آزمون ۵۵ بوده و ضرایب همبستگی بین خرده آزمون­های این پرسشنامه با نمره کل بین ۰/۷۲ تا ۰/۸۷ بود که بیانگر اعتبار بالای آن می­باشد. این مطالعه بر روی جامعه آماری دانشجویی اجرا شده است (تقوی، ۱۳۸۴). هم چنین این آزمون از پایائی بالایی برخوردار است که مقدار آلفا محاسبه شده برای کل گویه ­های آن ۰/۹۰ می­باشد (تقوی، ۱۳۸۴).

 

    1. پرسشنامه خودارزیابی شخصیتی

 

تعداد سؤالات انتخابی این پرسشنامه ۸۱ سؤال بوده و برای هر یک از مواد پرسشنامه دو گزینه “بلی” و “خیر” وجود دارد، که در برخی از مواد گزینه “بلی” ۱ نمره و “خیر” صفر می‌­گیرد؛ و در برخی دیگر “بلی” صفر نمره و “خیر” ۱ نمره می­‌گیرد. این پرسشنامه ۴ عامل پرخاشگری، روان آزرده گرایی، برون گرایی و دروغ گویی را اندازه می­گیرد.
در عامل دروغ گویی، نمره خام بالای ۱۲ معرف این است که اعتبار آزمون به اجرا درآمده ضعیف است و باید با احتیاط به عوامل دیگر توجه کرد. این عامل برای تشخیص افرادی است که پاسخ‌­ها را جعل می­ کنند تا خود را بهتر جلوه ‌دهند. دروغ گویی حساسیت و تمایل به مقبولیت اجتماعی فرد را می­سنجد. یعنی فرد خود را به سختی می­‌اندازد تا مورد قبول دیگران قرار بگیرد یا هر کاری را برای این انجام می­دهد که مورد قبول دیگران باشد. دروغ گویی عامل دروغ‌سنجی نیز محسوب می­ شود.
در عامل روان آزرده گرایی، نمره‌­های بالای ۱۶ معرف این است که آزمودنی به سمت افرادی حرکت می­ کند که دارای صفت هیجان‌ پذیری، بی‌ثباتی و روان ‌آزردگی هستند. بعد خلق نا استوار روان‌آزرده‌گرایی با صفاتی چون عصبی، دمدمی، زود رنج، بی‌قرار، پرخاشگر، تحریک ‌پذیر، افسرده، مضطرب، خجالتی، غیرمنطقی، انعطاف ‌ناپذیر و عزت‌ نفس پایین توصیف می­ شود. در مقابل بعد خلق استوار، با صفاتی چون آرام، بی‌خیال، سرزنده، پیشگام، میانه‌رو و باثبات شناخته می­ شود.
در عامل برونگرایی، نمره خام بالای ۱۲ معرف این است که آزمودنی صفت و ویژگی‌­های برون‌گرایی را دارا است و هر چه نمره از ۱۲ بالاتر رود، برون‌گرایی غالب است، و هر چه نمره از ۱۲ پایین­تر بیاید فرد دارای صفت درونگرایی غالب می­ شود. معمولا فرد برون‌گرا فردی است اجتماعی، علاقه‌مند به مهمانی، دارای دوستان زیاد و طالب هیجان، که بدون تفکر و اندیشه و به صورت تکانشی عمل می­ کند. برخلاف آن، فرد درون‌گرا، فردی است آرام، در خود فرورفته، خود دار و تاملی که به احساسات آنی اعتماد نمی­کند و زندگی با نظم و قاعده را بر زندگی بر مبنای شانس و خطر ترجیح می­دهد.
در عامل پرخاشگری، نمره خام بالای ۵ معرف این است که فرد به سمت روان گسسته‌گرایی تمایل دارد. این­ها افرادی منزوی، بی‌احساس، تکانشی، خود محور، پرخاشگر، سخت‌دل، خلاق، فاقد همدلی و بی‌توجه به دیگرانند و با آداب و رسوم مورد قبول جامعه در تضادند.
۵.۷.۳. نحوه اندازه گیری وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی

 

    1. نحوه اندازه گیری با صفحه شطرنجی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...