معمولاً شرکت های سرمایه گذاری ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک[۴۱] ،شرکت های بیمه ، صندوق های بازنشستگی ، بانک های سرمایه گذاری وشرکت های خصوصی را درزمره سرمایه گذاران نهادی ذکر کرده اند (داداشی ،۱۳۸۸).
کمیته حسابرسی:
کمیته حسابرسی از متغییر ها و فاکتور های مهمی تشکیل شده است که وظایف آنها هدایت و نظارت بر شرکت است در اینجا ما برای بررسی میزان اثر بخشی کمیته حسابرسی با توجه به تحقیقات بوکویین( ۲۰۰۷) به بررسی استقلال کمیته، اندازه کمیته ، و تخصص اعضای کمیته پرداخته ایم.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۳-۳. متغیرهای وابسته
متغیروابسته،متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیرمتغیرمستقل قرارمی گیرد(خاکی،۱۳۸۴)۴.با توجه به تعریف فوق، متغیر وابسته تحقیق کیفیت سود می باشد که طی مدلی که اسکات (۲۰۰۳) ارائه داده شامل بازده بازار از طریق اطلاعات در دسترس بازار است و این ضریب از طریق رگرسیون بین قیمت سهام و سود حسابداری پس از کنترل بازده سالانه با فرمول زیرمحاسبه می شود.
(۱)
Car : بازده غیر طبیعی بازار طی ۵ روز قبل و بعد از انتشار سود.

UE : سود غیر منتظره در سال مورد نظر
RT : بازده سالانه شرکت در سال مورد نظر

EAT : سود بعد از مالیات شرکت در سال مورد نظر

P : قیمت نهایی سهام در سال مورد نظر
مدیریت سود: به کمک مدل کازنیک اندازه گیری خواهد شد. برای استفاده از این مدل از پژوهش دکتر یعقوب نژاد و همکاران استفاده کردیم که این مدل را برای ما بومی سازی نمودند. در این تحقیق هدف بررسی پدیده “مدیریت سود” در ایران، شناسایی عوامل تاثیر گذار بر آن و ارائه یک الگو برای اندازه گیری مدیریت سود بر اساس عوامل موثر شناسایی شده در شرایط محیطی ایران می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ بوده است. همچنین در این تحقیق برای محاسبه شاخص مدیریت سود “مدل کازنیک” به عنوان مدل بهینه انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته است. روش این تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره به روش پانل دیتا استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که متغیرهایی مثل نسبت بدهی، اندازه شرکت، تغییر مدیریت، شاخص سودآوری (بازده داراییها) و شاخص مدیریت سود سال قبل با شاخص مدیریت سود سال جاری رابطه مستقیم دارند. از طرف دیگر بعضی متغیرها مثل مالیات، نوع مالکیت، نوع حسابرس، تغییر حسابرس و نوع صنعت اثری بر مدیریت سود ندارند.
نحوه اندازه گیری آن برای هر شرکت به تفکیک به شرح ۲-۴ است:
(۲)
EM it = -0/143+0/372 EMit-1 + 0/187 ROAit +0/0643DEBTit +0/01319MCH it + 0/00538 SIZE it + it ε
EM it = شاخص مدیریت سود هر شرکت در هر سال.
DEBT it = نسبت بدهی هر شرکت در هر سال.
ROA it = شاخص سودآوری (بازده داراییها) هر شرکت در هر سال.
SIZE it = اندازه شرکت در هر سال.
MCH it = تغییر مدیریت در هر سال.
EM it-1= شاخص مدیریت سود هر شرکت در سال قبل.
ε it = میزان خطای مدل.
نسبت بدهی: عبارت است از جمع بدهی ها به جمع دارایی ها.
اندازه شرکت: عبارتست از لگاریتم طبیعی جمع کل دارایی ها.
تغییر مدیریت: این متغیر یک متغیر مجازی است که با صفر و یک نشان داده می شود. درصورتی که اعضاء هیات مدیره شرکت نسبت به سال قبل تغییرکرده باشد عدد یک و در غیر این صورت مقدار آن صفر در نظر گرفته شده است.
شاخص سودآوری (بازده دارایی ها): یک متغیرکنترلی است و معمولأ از این شاخص به عنوان شاخص عملکرد مدیریت استفاده می شود. بازده دارایی ها برابر است با سود خالص تقسیم بر متوسط جمع دارایی ها.
شاخص مدیریت سود سال قبل: این متغیرشاخص مدیریت سودی است که برای سال قبل محاسبه شده است. این متغیر یک متغیر تاخیری است.
لازم به ذکر است که برای همگن کردن اطلاعات در سطح شرکت ها با اندازه های مختلف، متغیرهای تحقیق بر جمع دارایی ها تقسیم شده اند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین ، واریانس ، انحراف معیار و…)و آزمون های فرض کلاسیک (رگرسیون) استفاده می نماییم.
فرضیه اول: مدیریت سود بر کیفیت سود تأثیر دارد .
مدل رگرسیونی فرضیه تأثیرمدیریت سود بر کیفیت سود عبارت است از :
(۳)
=Y کیفیت سود
α=ثابت
EM =مدیریت سود
=FL اهرم مالی
CS =اندازه شرکت
فرضیه دوم : حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود تأثیر دارد.
مدل رگرسیونی سویونگ(۲۰۱۱) برای فرضیه تأثیرحاکمیت شرکتی بر کیفیت سودعبارت است از :
=Yکیفیت سود
α=ثابت
X = حاکمیت شرکتی
با توجه به تحقیقات انجام شده در خارج از کشور و تطبیق آنها با تجربیات داخلی از مدل سویونگ(۲۰۱۱) استفاده شده است.
X =
IO =مالکیت نهادی
=BDS اندازه هیئت مدیره
Conwon= بلوک سهامداران عمده
= AI[42]برای بررسی استقلال حسابرس اگر برای ۳ سال مسئول کار ثابت باشد و یا برای ۵ سال شرکت ثابت باشد عدم وجود استقلال در نظر می گیریم و برای آن صفر میگذاریم و در غیر این صورت یک در نظر می گیریم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...