اضطراب اینترنتی ابتدا توسط رائوب (۱۹۸۱) تعریف شد که واکنش­های احساسی پیچیده­ای است که در افراد بازخوانی می­ شود که اینترنت را به عنوان یک تهدید شخصی تعریف ‌می‌کنند.

 

اضطراب اینترنتی عبارت است از وجود هیجان­های منفی در هنگام کار با اینترنت (درینینا، ۱۹۹۵).

 

اضطراب اینترنت که در زمان استفاده از اینترنت به وجود می ­آید، در حقیقت تصور استفاده از اینترنت در آینده ‌می‌باشد و یک ویژگی شخصی یا رفتاری (درونی) نمی ­باشد (مثنوی، ۱۳۸۵).

 

احمدی ده قطب­الدینی (۱۳۸۸) اضطراب اینترنتی را به منزله یک سازه روان­شناختی، که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده­است و به عنوان ترس از اینترنت هنگام کاربرد آن یا بررسی امکان کاربرد اینترنت، تعریف می­ کند. گروهی دیگر آن را شامل بیزاری، هراس، خصومت و پرخاشگری به اینترنت تعریف ‌می‌کنند.

 

۲-۹- نشانه­ های اضطراب اینترنتی در دانشجویان

 

همانند تمامی انواع دیگر اضطراب، اضطراب اینترنتی نیز با علایمی چون: شکست در درس، از دست دادن علاقه به شرکت در کلاس­ها، فقدان انگیزش برای درس خواندن، اختصاص وقت ناکافی برای درس خواندن، مشکلات تفریحی و فوق برنامه، مشکلات ارتباطی با دوستان، عدم استفاده از اینترنت علی رغم استفاده­ها و پیامدهای مثبت، کاهش در میزان صرف وقت در اینترنت همراه است؛ از طرفی در عین حال که روابط افراد در جهان مجازی افزایش می­یابد، در مقابل از روابط آنان در جهان واقعی کاسته می­ شود و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز می­رود (سامسون، ۲۰۰۵).

 

با این­که اینترنت به خودی خود ابزاری بی­طرف و خنثی است، چگونگی استفاده از آن مهم است؛ چنانچه استفاده از اینترنت متناسب و مثبت باشد، این رسانه موجب توسعه جامعه خواهد شد، در غیر این صورت مشکلات عدیده­ای را برای جامعه و افراد به بار خواهد آورد. به عبارت دیگر شبکه جهانی اینترنت یک شبکه اطلاع­رسانی سریع با منابع بی­شمار است که استفاده نادرست و بیش از حد از آن در بین برخی افراد و غرق شدن در دنیای رایانه و جدا شدن از دنیای واقعی، فواید اینترنت را به آسیب تبدیل می­ کند (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۰). از این رو نیاز به شناخت علمی این پدیده در حال رشد در ایران با توجه به تبعات آن مخصوصاً در میان قشر تحصیل­کرده جامعه ضرورت بیشتری را می­طلبد. در چند دهه ‌گذشته‌، رایانه ­ها و به­خصوص اینترنت بخش ‌اساسی ‌از محیط‌‌های ‌کاری ‌و آموزشی ‌محسوب‌ شده‌اند. بخش‌ قابل‌ توجهی ‌از پژوهش‌ها و نظریات به ‌ارزیابی ‌و مطالعه ‌درباره چگونگی ‌پذیرش و سازگاری ‌دانشجویان‌ و نیروی ‌کار با رایانه و اینترنت و فناوری‌ اطلاع‌رسانی ‌پرداخته‌اند و برخی ‌از شواهد نشان می‌دهند که ‌دانشجویان ‌و کارکنانی ‌که ‌سابقه ‌تجربی در استفاده از ‌رایانه و اینترنت ‌داشته‌اند، تأثیر قابل ‌توجهی ‌در کارایی ‌بالای ‌محیط‌های‌ اینترنتی و رایانه­ای ‌دارند. رایانه ­ها با دقت بسیار بالا عملیات متعدد منطقی و ریاضی را انجام می­ دهند و در نهایت حجم انبوهی از داده ­ها را در زمان واحد ذخیره و پردازش ‌می‌کنند. با توجه ‌به این مسائل است که مدعی هستیم در شرایط کنونی همه افراد به­ ویژه دانشجویان و فرهنگیان باید با رایانه، اینترنت و کار با آن­ها آشنا بوده و اضطرابی نسبت به آن­ها نداشته باشند.

 

۲-۱۰- میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت

 

وجه مشترک اصلی همه تعاریف ‌در مورد این نوع از اضطراب، حضور اضطراب و واکنش­های شناختی و هیجانی در فرد، هنگام کار با اینترنت با تفکر و تجسم درباره آن­هاست، پس بر اساس پژوهش­های موجود می‌توان برآوردی از میزان شیوع آن در جامعه به دست آورد. شیوع اضطراب رایانه و اینترنت در جامعه بر اساس درصد افراد مضطرب نسبت به کل جمعیت تعریف می‌شود (پرسنو[۶۹]، ۱۹۹۸).

 

بازیونلوس[۷۰] (۱۹۹۹) پژوهش­های انجام شده طی دهه ۸۰ میلادی درباره شیوع اضطراب رایانه و اینترنت را مرور کرده و نتایج این پژوهش­ها را چنین گزارش می­ کند:

 

جدول ۲-۲٫ میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پژوهشگر سال میزان شیوع (درصد) جامعه مورد مطالعه جیمز و پاول ۱۹۸۲ ۳۰/۰ نیروی کار امریکایی رأس و همکاران ۱۹۸۵ ۱۴/۰ مدیران و متخصصان امریکایی هاوارد و اسمیت ۱۹۸۶ ۳/۰ مدیران امریکایی ادلر و همکاران ۱۹۸۷ ۱۸/ ۵ کارکنان سازمان­ های اقتصادی امریکا گرینلی ۱۹۸۸ ۵۰/۰ دانشجویان امریکایی دوره کارشناسی رزن و ماگویر ۱۹۹۰ ۱۰/۰ فرا تحلیل ۸۱ پژوهش در دهه ۱۹۸۰ ویلسون ۱۹۹۰ ۲۱/۰ پرستاران امریکایی اسمیت و کاتولیک ۱۹۹۱ ۵۵/۰ ۵۲ کارمندان امریکایی رزن و ویل ۱۹۹۵ ۴۰/۰ معلمان مدارس ابتدایی باورز و باورز ۱۹۹۶ ۳۲/۰ بزرگسالان امریکایی برادلی و راسل ۱۹۹۷ ۱۰/۰ معلمان مدارس استرالیایی مارتین ۱۹۹۸ ۲۰/۰ کارمندان امریکایی بازیونلوس ۱۹۹۹ ۳/۲۱ مدیران انگلیسی

مأخذ: بازیونلوس،۱۹۹۹

 

با بررسی این پژوهش­ها مشخص می­ شود که میزان شیوع در هر نمونه با نمونه دیگر فرق می­ کند. اما در اغلب پژوهش­ها تعداد در خور توجهی از افراد، علایم و نشانه­ های اضطراب رایانه و اینترنت را نشان می­ دهند، پس ‌می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب رایانه و اینترنت مشکلی واقعی در مراکز اداری، آموزشی و پژوهشی و حتی دانشگاه­هاست. آن­هم در دوره­ای که مراکز و سازمان­ های هر کشور برای پیشبرد سریع امور خود بیشتر از پیش درصدد نصب و راه ­اندازی سیستم­ها و پایگاه ­های اینترنتی در محیط خود هستند.

 

۲-۱۱- پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت در محیط کار و آموزش

 

رشد سریع فناوری، کار با رایانه و اینترنت را هر چند سریع و دقیق، در عین حال پیچیده­تر کرده ­است. افرادی که با اینترنت کار ‌می‌کنند همواره با مجموعه ­ای از فرصت­ها و مسایل جدید رو به رو می­شوند. آن­ها باید دانش رایانه­ای خود را تابع روز نمایند. اما در این میان افراد مضطرب، احساساتی مانند ترس، بی­قراری، نگرانی، تحریک­پذیری و ناکامی را تجربه ‌می‌کنند­. این احساسات ناخوشایند و نامطبوع نه تنها زندگی را برای آن­ها تیره و کدر می­ کند، بلکه باعث می­ شود که آن­ها استفاده مؤثر و مفیدی از اینترنت نکنند و فرصت­های لازم برای آموزش مهارت­ های نو را از دست بدهند (مثنوی، ۱۳۸۵).

 

۲-۱۲- لذت درک شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...