نگارش پایان نامه در مورد بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره ... |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
عنوان:
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم ) با اهداف برنامه درسی فارسی
استاد راهنما:
دکتر حسین قاسم پور مقدم
استاد مشاور:
دکتر ناصره مولانا
پژوهشگر:
مریم اللهیاری
تابستان ۱۳۹۲
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
عنوان:
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم ) با اهداف برنامه درسی فارسی
استاد راهنما:
دکتر حسین قاسم پور مقدم
استاد مشاور:
دکتر ناصره مولانا
پژوهشگر:
مریم اللهیاری
تابستان ۱۳۹۲
تقدیم به
پدر و مادرم
که زمینه ساز اصلی فعالیت های علمی و آموزشی من بوده اند
و
تقدیم به
همسر عزیز و فداکارم
و
دو فرزند مهربانم
که رنج تحصیل اینجانب را تحمل کردند
تقدیر و تشکر
پروردگارا ، تو را سپاس میگویم که به من فرصت چشیدن قطرهای از دریای علم بیکرانت را عطا فرمودی و به من کمک کردی که در انجام این تلاش علمی توفیق یابم .
از استاد بزرگوار جناب آقای دکتر حسین قاسم پور که با دقت و ظرافت ، فرصت بهرهگیری از راهنمایی های عالمانه خویش را برایم فراهم ساختند سپاسگزاری می نمایم .
از استاد محترم سرکارخانم ناصره مولانا که مشاورت این تحقیق را پذیرفته و با تذکرها و نکته سنجی های علمی مرا یاری نمودند ، سپاسگزااری می نمایم .
بسمه تعالی
در تاریخ :
دانشجوی کارشناسی ارشد آقای/ خانم از پایان نامه ی خود دفاع نموده و با نمره بحروف و با درجه مورد تصویب قرار گرفت.
امضاءاستاد راهنما
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتاب فارسی دوره ی دوم ابتدایی(کلاس های چهارم، پنجم و ششم ) از منظر اهداف شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی می باشد. در این پژوهش با شیوه توصیفی- استنباطی بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری، تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» دوره دوم ابتدایی صورت گرفته است .جامعه مورد مطالعه در این پژوهش محتوای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی(پایه چهارم ،پنجم،ششم) می باشد.در این پژوهش، تجزیه تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل محتوا می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات، جداول مقوله بندی بوده و به منظور پاسخ به پرسشهای اساسی تحقیق از روش های آمار استنباطی ( آزمون خی دو ۲ متغیری و آزمون کروسکال-والیس) استفاده شده است. در یک جمع بندی کلی از روش های آمار توصیفی به کار گرفته شده در این تحقیق می توان گفت، تعداد اهداف شناختی، عاطفی و روانی _ حرکتی در کتاب های فارسی کلاس های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب برابر با ۱۸۲ هدف ( ۴۴٫۸۳ درصد )، ۱۱۰ هدف (۲۲٫۰۹ درصد ) و ۱۱۴ هدف (۲۸٫۰۸ درصد ) می باشد که در کل ۴۰۶ هدف را تشکیل می دهند. همچنین تعداد موارد انطباق محتوای متن، تصویر و تمرین در کتاب های فارسی کلاس های چهارم، پنجم و ششم با اهداف تعیین شده، به ترتیب برابر با ۳۲۱ مورد ( ۴۷٫۰۷ درصد )، ۲۸۲ مورد ( ۲۶٫۶۹ درصد) و ۱۷۹ مورد ( ۲۶٫۲۵ درصد ) می باشد که در کل ۶۸۲ مورد را تشکیل می دهند. نتایج آمار استنباطی نشان داد که در کلاس چهارم، بین محتوای متن، تصویر و تمرین کتاب و اهداف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معنادار وجود ندارد. درکلاس پنجم، بین محتوای متن و تصویر کتاب و اهدف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معنادار وجود ندارد. اما، نتایج حاکی از آن است که بین محتوای تمرین کتاب و اهداف شناختی و عاطفی رابطه معناداری برقرار است، در حالیکه بین محتوای تمرین و اهداف روانی-حرکتی رابطه معناداری مشاهده نشد. در کلاس ششم، بین محتوای تصویر و تمرین کتاب فارسی با هیچ یک از اهداف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد. اما، نتایج حاکی از آن است که بین محتوای متن کتاب و اهداف روانی-حرکتی ارتباط معناداری برقرار است.درحالیکه بین متن کتاب و اهداف شناختی و عاطفی نیز زابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، بین بعد شناختی و روانی- حرکتی کتاب فارسی در سه پایه چهارم، پنجم وششم تفاوت معنی دار وجود دارد؛ اما در بعد عاطفی بین سه پایه تفاوت معنی داری دیده نشد.
کلید واژه ها: انطباق – کتاب درسی – دوره ی ابتدایی – محتوای برنامه ی درسی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 11:30:00 ق.ظ ]
|