دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
پایان نامه - مقاله - پروژه
عنوان:
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم ) با اهداف برنامه درسی فارسی
استاد راهنما:
دکتر حسین قاسم پور مقدم
استاد مشاور:
دکتر ناصره مولانا
پژوهشگر:
مریم اللهیاری
تابستان ۱۳۹۲

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
عنوان:
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم ) با اهداف برنامه درسی فارسی
استاد راهنما:
دکتر حسین قاسم پور مقدم
استاد مشاور:
دکتر ناصره مولانا
پژوهشگر:
مریم اللهیاری
تابستان ۱۳۹۲
تقدیم به
پدر و مادرم
که زمینه ساز اصلی فعالیت های علمی و آموزشی من بوده اند
و
تقدیم به
همسر عزیز و فداکارم
و
دو فرزند مهربانم
که رنج تحصیل اینجانب را تحمل کردند
تقدیر و تشکر
پروردگارا ، تو را سپاس می‌گویم که به من فرصت چشیدن قطره‌ای از دریای علم بی‌کرانت را عطا فرمودی و به من کمک کردی که در انجام این تلاش علمی توفیق یابم .
از استاد بزرگوار جناب آقای دکتر حسین قاسم پور که با دقت و ظرافت ، فرصت بهره‌گیری از راهنمایی های عالمانه خویش را برایم فراهم ساختند سپاسگزاری می نمایم .
از استاد محترم سرکار‌خانم ناصره مولانا که مشاورت این تحقیق را پذیرفته و با تذکرها و نکته سنجی های علمی مرا یاری نمودند ، سپاسگزااری می نمایم .
بسمه تعالی
در تاریخ :
دانشجوی کارشناسی ارشد آقای/ خانم از پایان نامه ی خود دفاع نموده و با نمره بحروف و با درجه مورد تصویب قرار گرفت.
امضاءاستاد راهنما
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتاب فارسی دوره ی دوم ابتدایی(کلاس های چهارم، پنجم و ششم ) از منظر اهداف شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی می باشد. در این پژوهش با شیوه توصیفی- استنباطی بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری، تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» دوره دوم ابتدایی صورت گرفته است .جامعه مورد مطالعه در این پژوهش محتوای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی(پایه چهارم ،پنجم،ششم) می باشد.در این پژوهش، تجزیه تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل محتوا می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات، جداول مقوله بندی بوده و به منظور پاسخ به پرسشهای اساسی تحقیق از روش های آمار استنباطی ( آزمون خی دو ۲ متغیری و آزمون کروسکال-والیس) استفاده شده است. در یک جمع بندی کلی از روش های آمار توصیفی به کار گرفته شده در این تحقیق می توان گفت، تعداد اهداف شناختی، عاطفی و روانی _ حرکتی در کتاب های فارسی کلاس های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب برابر با ۱۸۲ هدف ( ۴۴٫۸۳ درصد )، ۱۱۰ هدف (۲۲٫۰۹ درصد ) و ۱۱۴ هدف (۲۸٫۰۸ درصد ) می باشد که در کل ۴۰۶ هدف را تشکیل می دهند. همچنین تعداد موارد انطباق محتوای متن، تصویر و تمرین در کتاب های فارسی کلاس های چهارم، پنجم و ششم با اهداف تعیین شده، به ترتیب برابر با ۳۲۱ مورد ( ۴۷٫۰۷ درصد )، ۲۸۲ مورد ( ۲۶٫۶۹ درصد) و ۱۷۹ مورد ( ۲۶٫۲۵ درصد ) می باشد که در کل ۶۸۲ مورد را تشکیل می دهند. نتایج آمار استنباطی نشان داد که در کلاس چهارم، بین محتوای متن، تصویر و تمرین کتاب و اهداف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معنادار وجود ندارد. درکلاس پنجم، بین محتوای متن و تصویر کتاب و اهدف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معنادار وجود ندارد. اما، نتایج حاکی از آن است که بین محتوای تمرین کتاب و اهداف شناختی و عاطفی رابطه معناداری برقرار است، در حالیکه بین محتوای تمرین و اهداف روانی-حرکتی رابطه معناداری مشاهده نشد. در کلاس ششم، بین محتوای تصویر و تمرین کتاب فارسی با هیچ یک از اهداف شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد. اما، نتایج حاکی از آن است که بین محتوای متن کتاب و اهداف روانی-حرکتی ارتباط معناداری برقرار است.درحالیکه بین متن کتاب و اهداف شناختی و عاطفی نیز زابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، بین بعد شناختی و روانی- حرکتی کتاب فارسی در سه پایه چهارم، پنجم وششم تفاوت معنی دار وجود دارد؛ اما در بعد عاطفی بین سه پایه تفاوت معنی داری دیده نشد.
کلید واژه ها: انطباق – کتاب درسی – دوره ی ابتدایی – محتوای برنامه ی درسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...