" طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – قسمت 11 – 2 " |
“
ب) بحث گروهی
یکی از روشهای دیگر آموزش ابراز وجود روش بحث گروهی است. روش بحث گروهی گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است. روش بحث گروهی برای کلاسهایی قابل اجرا است که جمعیتی بین ۶ تا ۲۰ نفر داشته باشند. در صورت بالا بودن جمعیت کلاس باید آنها را به گروه های کوچکتر تقسیم نمود و یا از روشهای دیگر استفاده کرد. در این روش معمولاً مربی موضوع یا مسائل خاصی را مطرح می کند و شاگردان در مورد آن به مطالعه، اندیشه بحث و اظهار نظر میپردازند و نتیجه گیری می کند. بنابرین بر خلاف سخنرانی در این روش شرکت کنندگان در فعالیتهای آموزشی فعالانه شرکت و یا مسئولیت یادگیری را به عهده می گیرند(صفوی، ۱۳۸۴: ۲۶).
روش بحث گروهی در مورد دروس و محتواهایی قابل اجرا است که دارای ویژگیهای زیر باشند:
-
- مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث باشد.
-
- شرکت کنندگان درباره آن اطلاعات لازم را داشته باشند یا بتوانند کسب کنند.
-
- درباره آن بتوان نظرهای مختلف و متفاوت اظهار داشت.
- شرایط لازم شخصیتی در مربی برگزار کنندگان جلسه آموزشی وجود داشته باشد(همان منبع).
۲-۱-۴- اضطراب و اضطراب اجتماعی
زندگی بشر در طی قرون متمادی دستخوش تغییر و دگرگونیهایی بوده که گاه تحت کنترل انسان و گاه وقوع این تغییرات خارج از حیطه کنترل انسانی بوده است. یکی از گستردهترین قلمروهای پژوهش در چند دهه اخیر اضطراب و حوزه های وابسته به آن است. اگر چه نویسندگان، قرن بیستم را عصر اضطراب نامیدهاند، اما به طور حتم اضطراب در تمام دوران همراه بشر بوده است. اضطراب مفهوم جدیدی نیست و حتی در آثار مصریان باستان از آن سخن به میان آمده است(بک[۵۸] و همکاران، ۱۹۸۸).
اختلالات اضطرابی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است به طوری که در ایالت متحده آمریکا سالانه بیش از ۲۳ میلیون نفر به آن مبتلا میشوند و از هر چهار نفر، یک نفر با آن درگیر است(کرسون[۵۹]، ۲۰۰۰). اضطراب، معمولترین پاسخ به محرک تنشزا است. منظور از اضطراب، هیجانی است ناخوشایند که همه ما درجاتی از آن را در قالب کلمههایی همچون«دلشوره، نگرانی، تنش، ترس» تجربه کردهایم(اتکینسون و همکاران، ۱۳۸۵ :۴۹۲). اغلب اصطلاح ترس[۶۰] و اضطراب[۶۱] به صورت مترادف به کار میروند. تمایزی که میتوان بین این دو اصطلاح قائل شد آن است که ترس، اغلب به ارزیابی اولیه از یک خطر واقعی برمیگردد. در حالی که اضطراب، بیشتر به حالت هیجانی نگرانی و دلواپسی به علت خطری نامعلوم اطلاق می شود. فوبیا (هراسها)، ترسهای اغراق آمیز و غالباً فلج کننده از رویدادها یا اشیاء خاص هستند. هراس با میل به اجتناب از محرکات ترس انگیز مشخص می شود وحشت زدگی[۶۲]، ترس شدید و ناگهانی همراه با تلاش های عجولانه و دیوانهوار برای یافتن امنیت است(بک و امری[۶۳]، ۱۹۹۰). ترس و اضطراب به طور آشکار به عنوان جنبه های مهمی از رفتار انسان در مصر و یونان باستان شناسایی شدهاند. رولومی[۶۴]ریشه های تاریخی مفاهیم رایج اضطراب را از دیدگاه های فلسفی و مذهبی، پاسکال در قرن هفدهم و کیکیگارد[۶۵] در قرن نوزدهم دنبال کردند. در توجیه ترس، داروین[۶۶] نشانه های بیولوژیکی و رفتاری مشاهده پذیر و فروید[۶۷] بر اضطراب تمرکز می کند(ابوالقاسمی، ۱۳۷۴). اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر فرد در همه جوامع به عنوان پاسخ مناسب و سازگاری تلقی می شود. فقدان اضطراب یا اضطراب زیاد ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل توجهی مواجه سازد. اضطراب در حد متوسط و سازنده ما را وا میدارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بارورتر و بادوامتر سازیم(دادستان، ۱۳۷۴).
اضطراب، نوعی احساس کلی در این باره است که امکان دارد اتفاق خطرناکی روی دهد، ولی فرد مطمئن نیست که چه اتفاقی، در کجا و چه موقع قرار است روی دهد. در هنگام اضطراب، فرد فرار نمیکند و حتی ممکن است به چیزی نزدیک شود تا از خطر احتمالی بیشتر آگاهی یابد(کالات، ۱۳۸۶: ۲۰۰). اضطراب، معمولترین پاسخ به محرک تنشزا است. منظور از اضطراب، هیجانی است ناخوشایند که همه ما درجاتی از آن را در قالب کلمههایی همچون«دلشوره، نگرانی، تنش، ترس» تجربه کردهایم(اتکینسون و همکاران، ۱۳۸۵: ۴۹۲). اضطراب یک عکس العمل طبیعی در برابر فشار روانی است که هر انسانی خواه ناخواه تلخی آن را چشیده است(فلاحی، ۱۳۸۱). اضطراب یک احساس منتشره بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم با دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی همراه میگردد. احساس خالی شدن سردل، تنگی قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد یا میل جبری برای دفع ادرار، بیقراری و میل برای حرکت نیز از علائم شایع آن است(کاپلان، سادوک و گرب، ۱۹۹۴؛ ترجمه پور افکاری، ۱۳۷۵: ۳۴۷). انجمن روانپزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۴ برخی از علائم اضطراب عبارتند از: نفس نفس زدن، طپش قلب، تعریق، لرزش، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه و احساس خفگی(کلینکه(؟)؛ ترجمه محمد خانی، ۱۳۸۰: ۲۱۰).
اضطراب، شامل چهار مؤلفه است:
مؤلفهی شناختی: به معنی انتظار خطری مبهم است.
مؤلفهی بدنی: شامل عناصر واکنش اضطراری مانند رنگ پریدگی پوست، تپش شدید قلب و… است.
مؤلفهی هیجانی: شامل دلهره، وحشت و تشویش.
مؤلفه های رفتاری: شامل عکسالعملهای جنگ و گریز میباشد(روزنهان و سلیگمن(؟)؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۷۹: ۳۰۷).
توصیفات رفتاری اضطراب :
– اضطراب بیش از حد، نگرانی یا ترس که به طور مشهود فراتر از سطح تحول رشد مراجع باشد.
– سطح بالای تنش حرکتی مانند بیقراری، خستگی، لرزش یا تنش عضلانی.
– بیش فعالی نظام خود مختار مانند ضربان قلب سریع، کوتاه تنفس، گیجی، خشکی دهان، تهوع یا اسهال.
– افزایش سطح تحریکپذیری مانند مشکلات تمرکز، مشکل در خوابیدن و تداوم خواب، حالت تحریکپذیری کلی.
– ترس به خصوصی که به گسترده وسیعی تعمیم یافته است و به جایی رسیده است که در زندگی روزمره مراجع و خانواده وی تداخل ایجاد می کند .
– اضطراب بیش از حد یا نگرانی مربوط به تهدید به طرد از سوی والدین، احساس گناه، انکار قدرت خود مختاری و حفظ وضعیت، اختلاف بین والدین یا اختلال در فعالیت جسمی(جانگسما و همکاران، ۱۹۴۳؛ ترجمه صاحبی و همکاران، ۱۳۸۱: ۲۵).
۲-۱-۴-۱- انواع اضطراب
اضطراب مزمن: این اختلال، به صورت یک ناراحتی کم و بیش دائم در سطح روانی، جسمانی و یا ارتباطی آشکار می شود. در کودکانی که دارای این اختلال هستند، حالت مفرط و بازخوردهای دفاعی مشاهده می شود. این کودکان به آسانی از جا میجهند و تظاهرات بدنی متعددی مانند اختلالهای خواب و به خصوص بیخوابی، بیاشتهایی، اختلالهای هضمی، تنفسی یا قلبی را از خود نشان داده و به ندرت از احساس اضطراب شکایت میکنند(دادستان، ۱۳۸۶: ۶۴).
اضطراب حاد: این اضطراب، چندین بار در روز و گاه و بیگاه بروز می کند. مدت، محدود، آغاز و پایان آنها ناگهانی است. در اکثر مواقع، این واکنشها در برابر رویدادی ناگهانی یا موقعیتی خاص(مرگ یکی از خویشاوندان یا دوستان، تجربه جنسی و مشکلات تحصیلی) بروز می کند(همان منبع).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 10:31:00 ق.ظ ]
|