تأثیر انگیزه­ های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» است، پرداخته می­ شود. سپس اهمیت و اهداف پژوهش، فرظیه­های پژوهش و روش جمع­آوری اطلاعات بیان می­ شود. در ادامه جامعه و نمونه آماری و تعاریف عملیاتی برخی از واژه ­ها و اصطلاحات تخصصی تشریح و در پایان خلاصه­ای از ساختار پژوهش ارائه می­ شود.
۱-۱٫ تعریف موضوع و بیان مسئله پژوهش
مطالعه­ رفتار هزینه­ها، نه تنها برای پژوهشگران دانشگاهی، بلکه برای آن­هایی که فعالیت­های حرفه­ای­شان به طور مستقیم با فعالیت­های شرکت در ارتباط است، دارای اهمیت است. آگاهی از چگونگی رفتار هزینه­ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم ­گیری مدیران در خصوص برنامه­ ریزی و بودجه­بندی، قیمت­ گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه­سر و سایر موارد مدیریتی است. در مدل­های سنتی رفتار هزینه­ها در حسابداری مدیریت، هزینه­ های متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش می­یابد. به این معنا که بزرگی تغییرات در هزینه­ها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات (افزایش یا کاهش) در حجم فعالیت، تأثیری روی بزرگی تغییرات در هزینه­ها ندارد. اما نتایج پژوهش­های برخی از پژوهشگران در سال­های اخیر بیانگر آن است که میزان افزایش در هزینه­ها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان کاهش در هزینه­ها هنگام کاهش در حجم فعالیت، به همان میزان، است. این رفتار هزینه­ها را “چسبندگی هزینه­ها” می­نامیم. چسبندگی هزینه­ها یکی از ویژگی­های رفتار هزینه­ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت است (نمازی و دوانی­پور ۱۳۸۵).
دانلود پایان نامه
یکی از عواملی که بر چسبندگی هزینه­ها تأثیر دارد، تصمیمات سنجیده­ی مدیران است. طبق تئوری تصمیمات سنجیده زمانی که مدیران با کاهش فروش مواجه می­شوند، ممکن است این وضعیت را موقتی تصور کرده و انتظار بازگشت فروش به حالت اولیه را داشته باشند. از این رو، برخی مدیران در دوره­هایی که فروش، روند نزولی دارد، منابع لازم برای انجام فعالیت­های عملیاتی را کاهش نمی­دهند. این رفتار از آنجا قابل توجیه است که حفظ منابع، موجب کاهش هزینه­ها در بلندمدت می­ شود. زیرا در صورت کاهش منابع در واکنش به کاهش فروش هزینه­هایی بابت تعدیل منابع تحمل می­ شود، و اگر فروش در دوره­ های آتی افزایش یابد، هزینه­هایی نیز بابت تحصیل مجدد همان منابع به شرکت تحمیل می­ شود. از این رو، مدیران برای کاهش هزینه­ها و در نتیجه افزایش سود شرکت در بلندمدت، اقدام به حفظ منابع می­ کنند (کردستانی و مرتضوی ۱۳۹۱). از سوی دیگر، هنگامی که شرکت­ها در وضعیت کاهش سطح فروش و به طور کلی در شرایط نامطلوب اقتصادی قرار می­گیرند، مدیران آن­ها تحت فشار مضاعف خواهند بود، زیرا باید تلاش کنند که از زیان و یا کاهش سود جلوگیری کنند. بنابراین به مدیریت سود روی می­آورند تا به هدف سود موردنظر دست یابند.
یکی از انواع مدیریت سود، مدیریت سود از طریق دستکاری فعالیت­های واقعی است (ایزدی­نیا و همکاران ۱۳۹۲). در این روش مدیر شرکت از سه طریق می ­تواند سود را مدیریت کند که عبارتند از: دستکاری فروش، تولید و هزینه­ های اختیاری. در روش سوم که دستکاری هزینه­ های اختیاری است، مدیران هزینه­ های گزارش شده را با کاهش مخارج اختیاری، کاهش داده، به این ترتیب سود را افزایش می­ دهند. این کار به ویژه زمانی رخ می­دهد که چنین مخارجی موجب کسب درآمد و سود فوری نشود. با کاهش سطح فروش، منابع و هزینه­هایی در شرکت پدیدار می­ شود که عملاً سود و منافع فوری برای شرکت ایجاد نمی­کند (یاسری ۱۳۸۶). همین شرایط، ممکن است انگیزه را در مدیر ایجاد کند که جهت رسیدن به اهداف سود، حذف و یا تعدیل این منابع را تسریع کند. در این صورت هزینه­ها با کاهش سطح فروش سریعتر تعدیل می­شوند و نتیجتاً چسبندگی هزینه کاهش می­یابد.
تمام مطالعات گذشته مبین این نکته هستند که تصمیمات مدیران جهت افزایش ارزش شرکت، باعث ایجاد چسبندگی هزینه­ها می­ شود (آندرسون و همکاران ۲۰۰۳، بالاکریشنان و همکاران ۲۰۰۴، بالاکریشنان و جروکا ۲۰۰۸ و بنکر و همکاران[۱] ۲۰۱۱). حتی چن و همکاران[۲](۲۰۱۲) نشان دادند که تصمیمات سنجیده­ی ناشی از نمایندگی، رفتار هزینه­ها را نامتقارن و چسبنده می­ کند. در پژوهش حاضر، این مسأله که برخی از تصمیمات سنجیده­ی مدیران، چسبندگی هزینه­ها را کاهش می­دهد، بررسی خواهد شد. در واقع در پژوهش حاضر، با تمرکز بر تعدیل منابع در صدد بررسی این مطلب هستیم که آیا انگیزه­ دستیابی به اهداف سود باعث می­ شود که مدیران، در هنگام کاهش سطح فروش، حذف منابع را برای صرفه­جویی در هزینه، سرعت بخشند و منجر به کاهش چسبندگی هزینه­ها شوند؟ لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر انگیزه­ مدیران برای اجتناب از زیان یا کاهش سود، بر چسبندگی هزینه­ها است.
۱-۲٫ اهمیت و ضرورت تحقیق
تولید محصولات و ارائه خدمات به مشتریان در زمان معین و کسب درآمد و تحمل هزینه­ای که در بلندمدت سود معقولی را برای شرکت داشته باشد، هدف اصلی واحد تجاری است. برای رسیدن به این هدف و استفاده بهینه از منابع جهت کسب بیشترین درآمد نیاز به برنامه ریزی صحیح و مناسب است. مدیران برای برنامه­ ریزی، به اطلاعات مربوط به هزینه­ها جهت پیش ­بینی هزینه­ های آتی نیاز دارند. برای این منظور می­توانند رفتار هزینه ها را در ارتباط با نوسان درآمد فروش و سطح فعالیت مشخص کنند. در واقع می­توانند تغییرات هزینه ها را به وسیله تغییرات درآمد فروش تجزیه و تحلیل کرده و از این طریق هزینه­ های آتی را برآورد کنند. علاوه بر مدیران که استفاده­کنندگان داخلی اطلاعات مالی هستند، سایر افراد مانند تحلیلگران مالی، نیز جهت بررسی عملکرد شرکت نیازمند به اطلاعات شرکت از جمله اطلاعات مربوط به هزینه­ها هستند. حسابرسان نیز با توجه به وجود این ارتباط می­توانند میزان صحیح هزینه­ها و تغییرات آن­ها را با توجه به میزان و تغییرات درآمد فروش معین کنند و تحریف­های احتمالی را که در مورد میزان هزینه­ها در صورت­های مالی مورد حسابرسی وجود دارد، کشف کنند. بنابراین رفتار هزینه­ها چه از جهت تصمیمات درون­سازمانی و چه از جهت تصمیمات برون­سازمانی حائز اهمیت است و بنابراین، تجزیه و تحلیل ارتباط بین درآمد فروش با هزینه­ های یک شرکت ضروری به نظر می­رسد.
مبحث چسبندگی هزینه­ها به تازگی در مورد رفتار و ساختار هزینه مورد نظر قرار گرفته است و توجه به آن هنگام برآورد هزینه­ها می تواند در دقت برآورد بسیار مؤثر باشد. همچنین تصمیم ­گیری و قضاوت در مورد شرکت با توجه به رفتار هزینه­ها در ارتباط با سطح فعالیت بدون در نظر گرفتن چسبندگی هزینه­ها گمراه­کننده خواهد بود.
۱-۳٫ اهداف تحقیق
این تحقیق رابطه­ بین انگیزه­ مدیران برای دستیابی به اهداف سود (اجتناب از زیان یا کاهش سود) و میزان چسبندگی هزینه­ها را در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می­دهد. همان­طور که قبلاً ذکر شد، تمام مطالعات گذشته مبین این نکته هستند که تصمیمات سنجیده­ی ناشی از نمایندگی، رفتار هزینه­ها را نامتقارن و چسبنده می­ کند. اما هدف این تحقیق، بررسی تأثیر انگیزه­ های مدیریت سود بر میزان چسبندگی هزینه (کاهش چسبندگی هزینه) است و به دنبال بررسی این مسأله است که: آیا با توجه به انگیزه­ این تصمیمات، این امکان وجود دارد که برخی باعث ایجاد و برخی باعث کاهش چسبندگی هزینه­ها شوند؟ در این تحقیق جهت بررسی دو هدف ذیل کوشش خواهد شد:
۱- بررسی اینکه آیا انگیزه­ های مدیریت سود، منجر به کاهش چسبندگی هزینه­ها می­ شود.
۲- بررسی اینکه آیا با کاهش سطح فروش، مدیران در صورت تمایل به مدیریت سود، هزینه­ها را سریع­تر از زمانی که انگیزه­ای برای مدیریت سود ندارند، حذف می­ کنند.
۱-۴٫ سؤالات پژوهش
با توجه به موضوع پژوهش بررسی می­کنیم که آیا انگیزه­ های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه­ در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مؤثر است؟ در واقع سؤالات زیر در پژوهش حاضر پاسخ داده خواهد شد:
آیا انگیزه­ های مدیریت سود، منجر به کاهش چسبندگی هزینه­ها ­می­ شود؟
آیا با کاهش سطح فروش، مدیران در صورت تمایل به مدیریت سود، هزینه­ها را سریع­تر از زمانی که انگیزه­ای برای مدیریت سود ندارند، حذف می­ کنند؟
۱-۵٫ فرضیه ­های تحقیق
با توجه به موضوع پژوهش بررسی می­کنیم که آیا انگیزه­ های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه­ در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مؤثر است؟
با توجه به مباحث مطرح شده و همچنین به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، فرضیه ­های زیر ارائه می­شوند:
فرضیه۱: انگیزه­ های مدیریت سود، منجر به کاهش چسبندگی هزینه­ها ­می­ شود.
فرضیه۲: با کاهش سطح فروش، مدیران در صورت تمایل به مدیریت سود، هزینه­ها را سریع­تر از زمانی که انگیزه­ای برای مدیریت سود ندارند، حذف می­ کنند.
۱-۶٫ روش تحقیق
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انگیزه­ های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه­ها در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بنابراین، از لحاظ هدف، از نوع پژوهش­های کاربردی مبتنی بر تحقیقات میدانی است؛ زیرا با هدف برخورداری از نتایج یافته­ ها برای حل مسائل موجود در سازمان­ها صورت گرفته است. به عبارتی، بر مبنای اطلاعات جمع­آوری شده از بورس اوراق بهادار تهران صحت و سقم فرضیات تحقیق، آزمون و نتایج حاصله به کل جامعه موردنظر تعمیم داده شده و مورد استفاده­ی مدیران، تحلیلگران، سرمایه ­گذاران، قانون­گذاران، حسابرسان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
از لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی می­باشد؛ زیرا از یک طرف وضع موجود را بررسی می­ کند و از طرف دیگر، رابطه­ بین متغیرهای مختلف را با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون تعیین می­ کند.
برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل زیر استفاده شده است:
ΔlnOCit = β۰ +γ۰ TARGETit + { β۱ +γ۱ TARGETit } ΔlnREVit + { β۲ +γ۲ TARGETit +δ۱ SUC-DECit۲ ASINTit }×REVDECit ΔlnREVit + εit (۲)
که در آن،
انگیزه­ دستیابی به اهداف سود با سه متغیر ساختگی زیر سنجیده می­ شود:
TARGET= {LOSSit, EDECit, LOSSit U EDECit}
۱-۶-۱٫ متغیرهای تحقیق
متغیر وابسته:
لگاریتم نرخ رشد هزینه­ های عملیاتی (ΔlnOCit)
هزینه­ های عملیاتی: بهای تولید کالا و ارائه­ خدمات و همچنین هزینه­ های فروش، عمومی واداری.
متغیرهای مستقل:
۱) لگاریتم نرخ رشد فروش (ΔlnREVit)
۲) متغیر ساختگی کاهش فروش (REVDECit)
اگر REVit <REVi,t−۱ برابر با یک است و در غیر این صورت صفر خواهد بود.
۳) اجتناب از زیان ( LOSSit)
یک متغیر ساختگی است که اگر سود سالانه تعدیل شده بر اساس ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در پایان سال قبل در بازه­ی (۰،۰٫۰۱) باشد، برابر با یک است و در غیر این صورت صفر است. (گانی ۲۰۰۵)
۴) اجتناب از کاهش سود (EDECit)
یک متغیر ساختگی است که اگر تغییرات سود سالانه تعدیل شده بر اساس ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در پایان سال قبل در بازه­ی (۰،۰٫۰۱) باشد، برابر با یک و در غیر این صورت صفر است. (گانی ۲۰۰۵)
۵) اجتناب از زیان و یا کاهش سود (اهداف جایگزین) (LOSSitEDECit)
یک متغیر ساختگی است که اگر LOSSit =۱ یا EDECit =۱ باشد، برابر با یک و در غیر این صورت صفر است.
متغیرهای کنترلی
۱) کاهش درآمد در دو دوره متوالی (SUC-DEC): این متغیر یک متغیر ساختگی است که اگر درآمد فروش در سال t-1 کمتر از سال t-2 باشد، برابر با ۱ و در غیر این صورت برابر با ۰ است.
۲) جمع دارایی­ ها به درآمد فروش (ASINT): لگاریتم نسبت جمع دارایی­ ها به درآمد فروش.
جدول (۱-۱): متغیرهای تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...