مجموع

 

 

 

تقاضا

 

۳-۶-۹-۱۲-۱۶-۱۸-۲۰-۲۲

 

۸ سؤال

 

ارتباط

 

۵-۱۴-۲۱-۳۴

 

۴ سؤال

 

 

 

کنترل

 

۲-۱۰-۱۵-۱۹-۲۵-۳۰

 

۶ سؤال

 

نقش

 

۱-۴-۱۱-۱۳-۱۷

 

۵ سؤال

 

 

 

حمایت مسئولین

 

۸-۲۳-۲۹-۳۳-۳۵

 

۵ سؤال

 

تغییرات

 

۲۶-۲۸-۳۲

 

۳ سؤال

 

 

 

حمایت همکار

 

۷-۲۴-۲۷-۳۱

 

۴ سؤال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳-۶٫ روایی و پایایی ابزارهای پژوهش

کمپل و فیسک[۱۲۷] (۱۹۵۹) تعریف جامعی از روایی و پایایی ابزار پژوهش به شکل زیر ارائه داده­اند که با وجود گذشت زمان هنوز این تعریف کارآمد به نظر می­رسد:
مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه ­گیری یک رفتار از طریق روش­هایی که دارای حداکثر سطح تشابه هستند، پایایی نام دارد. اما، روایی به معنی مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه ­گیری یک رفتار از طریق روش­هایی است که دارای حداکثر سطح اختلاف هستند (ص. ۳).
پایان نامه - مقاله - پروژه
پتون[۱۲۸] (۲۰۰۲) تأکید می­ کند که اعتبار و پایایی دو عاملی هستند که هر محقق کمی حین طراحی یک تحقیق باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهد (به نقل از گل­افشانی[۱۲۹]، ۲۰۰۳، ص. ۶۰۱).

۳-۶-۱٫ روایی ابزار پژوهش

مفهوم روایی در پاسخگویی به این سؤال ایجاد شده است که ابزار اندازه ­گیری مورد استفاده پژوهشگر تا چه میزان خصیصه­ی مورد مطالعه را می­سنجد. زمانی می­توان از دقت داده ­های گردآوری­ لشده اطمینان حاصل کرد که از اعتبار ابزار آگاهی داشته باشیم (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷). پس از بررسی و مطالعه تحقیقات مشابه در زمینه موضوع این تحقیق سعی شد که پرسشنامه ­های استاندارد موجود در این زمینه شناسایی شوند و مناسب­ترین ابزار انتخاب شود. سرانجام، پرسشنامه­هایی که ذکر آن‌ها رفت به عنوان ابزارهایی مناسب این تحقیق انتخاب و پس از تأیید اساتید راهنما و مشاور و همچنین نماینده­هایی از دو سازمان مورد مطالعه جهت گردآوری داده ­های تحقیق بکار گرفته شد.

۳-۶-۲٫ پایایی ابزار پژوهش

قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار اندازه ­گیری به این سؤال پاسخ می­دهد که ابزار اندازه ­گیری تحقیق در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی بدست می­دهد. با توجه به تعریف­های موجود معمولاً دامنه ضریب پایایی از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) خواهد بود. این ضریب بیانگر آن است که ابزار اندازه ­گیری محقق تا چه اندازه ویژگی­های باثبات آزمودنی و یا ویژگی­های متغیر و موقتی وی را می­سنجد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷). جهت بررسی پایایی ابزارهای پژوهش روش­های مختلفی وجود دارد، که سرمد و همکاران (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷) رایج­ترین آن‌ها را موارد زیر عنوان می­ کنند؛ ۱) اجرای دوباره آزمون یا روش باز آزمایی، ۲) روش موازی یا استفاده از آزمون همتا، ۳) روش تصنیف (دو نیمه کردن)، ۴) روش کودر-ریچاردسون، و ۵) روش آلفای کرونباخ. استفاده از روش اخیر امروزه توجه بیشتری را در تحقیقات علوم اجتماعی به خود جلب کرده است. از این رو، در پژوهش حاضر نیز سعی شده است که پایایی ابزارهای پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ سنجیده شود. این روش برای محاسبه­ی هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری از جمله پرسشنامه ­ها یا آزمون­هایی که خصیصه­ های مختلف را اندازه ­گیری می­ کند بکار می­رود. جهت بدست آوردن ضریب آلفای کرونباخ ابتدا واریانس نمره ­های هر زیر مجموعه سؤال‌های پرسشنامه و واریانس کل را باید محاسبه کرد. در مرحله بعدی با بهره گرفتن از فرمول ضریب آلفای کرونباخ مقدار ضریب بدست خواهد آمد (البته محاسبات آماری این پژوهش با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS انجام گرفته است).
لازم به ذکر است مقدار ضریب آلفای کرونباخ در چند تحقیق مرتبط پیشین به شکل زیر بدست آمده است (
جدول ۳- ۴).
جدول ۳- ۴٫ مقدار ضرایب آلفای کرونباخ بدست آمده برای ابزارهای گردآوری داده‌ها در پژوهش‌های مرتبط پیشین

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...