فایل های پایان نامه درباره بررسی ارتباط میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری با ... |
مجموع
تقاضا
۳-۶-۹-۱۲-۱۶-۱۸-۲۰-۲۲
۸ سؤال
ارتباط
۵-۱۴-۲۱-۳۴
۴ سؤال
کنترل
۲-۱۰-۱۵-۱۹-۲۵-۳۰
۶ سؤال
نقش
۱-۴-۱۱-۱۳-۱۷
۵ سؤال
حمایت مسئولین
۸-۲۳-۲۹-۳۳-۳۵
۵ سؤال
تغییرات
۲۶-۲۸-۳۲
۳ سؤال
حمایت همکار
۷-۲۴-۲۷-۳۱
۴ سؤال
۳-۶٫ روایی و پایایی ابزارهای پژوهش
کمپل و فیسک[۱۲۷] (۱۹۵۹) تعریف جامعی از روایی و پایایی ابزار پژوهش به شکل زیر ارائه دادهاند که با وجود گذشت زمان هنوز این تعریف کارآمد به نظر میرسد:
مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه گیری یک رفتار از طریق روشهایی که دارای حداکثر سطح تشابه هستند، پایایی نام دارد. اما، روایی به معنی مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه گیری یک رفتار از طریق روشهایی است که دارای حداکثر سطح اختلاف هستند (ص. ۳).
پتون[۱۲۸] (۲۰۰۲) تأکید می کند که اعتبار و پایایی دو عاملی هستند که هر محقق کمی حین طراحی یک تحقیق باید آنها را مورد توجه قرار دهد (به نقل از گلافشانی[۱۲۹]، ۲۰۰۳، ص. ۶۰۱).
۳-۶-۱٫ روایی ابزار پژوهش
مفهوم روایی در پاسخگویی به این سؤال ایجاد شده است که ابزار اندازه گیری مورد استفاده پژوهشگر تا چه میزان خصیصهی مورد مطالعه را میسنجد. زمانی میتوان از دقت داده های گردآوری لشده اطمینان حاصل کرد که از اعتبار ابزار آگاهی داشته باشیم (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷). پس از بررسی و مطالعه تحقیقات مشابه در زمینه موضوع این تحقیق سعی شد که پرسشنامه های استاندارد موجود در این زمینه شناسایی شوند و مناسبترین ابزار انتخاب شود. سرانجام، پرسشنامههایی که ذکر آنها رفت به عنوان ابزارهایی مناسب این تحقیق انتخاب و پس از تأیید اساتید راهنما و مشاور و همچنین نمایندههایی از دو سازمان مورد مطالعه جهت گردآوری داده های تحقیق بکار گرفته شد.
۳-۶-۲٫ پایایی ابزار پژوهش
قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار اندازه گیری به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تحقیق در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی بدست میدهد. با توجه به تعریفهای موجود معمولاً دامنه ضریب پایایی از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) خواهد بود. این ضریب بیانگر آن است که ابزار اندازه گیری محقق تا چه اندازه ویژگیهای باثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷). جهت بررسی پایایی ابزارهای پژوهش روشهای مختلفی وجود دارد، که سرمد و همکاران (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۷) رایجترین آنها را موارد زیر عنوان می کنند؛ ۱) اجرای دوباره آزمون یا روش باز آزمایی، ۲) روش موازی یا استفاده از آزمون همتا، ۳) روش تصنیف (دو نیمه کردن)، ۴) روش کودر-ریچاردسون، و ۵) روش آلفای کرونباخ. استفاده از روش اخیر امروزه توجه بیشتری را در تحقیقات علوم اجتماعی به خود جلب کرده است. از این رو، در پژوهش حاضر نیز سعی شده است که پایایی ابزارهای پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ سنجیده شود. این روش برای محاسبهی هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار میرود. جهت بدست آوردن ضریب آلفای کرونباخ ابتدا واریانس نمره های هر زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه و واریانس کل را باید محاسبه کرد. در مرحله بعدی با بهره گرفتن از فرمول ضریب آلفای کرونباخ مقدار ضریب بدست خواهد آمد (البته محاسبات آماری این پژوهش با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS انجام گرفته است).
لازم به ذکر است مقدار ضریب آلفای کرونباخ در چند تحقیق مرتبط پیشین به شکل زیر بدست آمده است (
جدول ۳- ۴).
جدول ۳- ۴٫ مقدار ضرایب آلفای کرونباخ بدست آمده برای ابزارهای گردآوری دادهها در پژوهشهای مرتبط پیشین
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 01:38:00 ب.ظ ]
|